Zigbee motionsensor Aan/Uit?

Beste forumleden, ik heb een Zigbee motionsensor, maar heb de volgende vraag:
Ik krijg bij het maken van ‘Flows’ met de Zigbee motionsensor alleen de mogelijkheid om deze ‘Aangezet’ of ‘Uitgezet’ te kiezen. Dit is anders dan bij orginele Philips Hue (Motion) sensoren. Moet/wordt dit nog worden ontwikkeld?
Ik mis o.a. de opties "Bewegingsmelder gaat aan’ enz. waarna het commando wordt gegeven.

Wat is “een Zigbee motionsensor”? Welk merk, hoe heb je 'm toegevoegd, met welke app? Enzovoort.

Goedemorgen, da’s een snelle reactie! :wink: Ik heb een Tuya sensor die ik via Homey/Zigbee heb gekoppeld met Homey. Ik krijg via de Tuya Cloud app steeds de melding: ‘Please configure the app first ‘.
Via Homey app/Zigbee is de sensor zo gevonden.

De Tuya Cloud app werkt niet voor Zigbee apparaten, daar is de Tuya Zigbee app voor.

Als die er ook niks mee kan krijg je te maken met de minimale generieke Zigbee ondersteuning van Homey, wat verklaart waarom je alleen “aangezet/uitgezet” te zien krijgt. Dat gaat niet veranderen, je moet echt specifieke ondersteuning hebben voordat je “Bewegingsmelder gaat aan” kunt gaan gebruiken.

Bij de Tuya/Zigbee app krijg ik dus die melding dat ik de app moet configureren. Weet jij hoe/wat? Dan kan ik daarna de sensor via de Tuya/Zigbee configureren

Je zei eerder dat dat bij de Tuya Cloud app was.

Geen idee, maar ik zou het proberen bij de app instellingen (in de Homey app op je mobiel “Meer > Apps > Tuya Zigbee > Configureer App”).

Ik heb de sensor via de Homey app toegevoegd:


Ik ga het nu via de Tuya Zigbee app proberen. Weet jij of ik dan de PIR sensor moet gebruiken?

Ik hou je op de hoogte. Tnx!

Geen idee, ligt er aan welke sensor je precies hebt. Maar het is óf die, óf de LIDL sensor óf de Smart PIR Motion Sensor.

Of het is er een waar de Tuya Zigbee app geen ondersteuning voor heeft. Er zijn natuurlijk nogal wat white-label producten die onder Tuya vallen.

Weet je het type, @JanArne? In het topic waar Robert naar linkt, kun je precies vinden welke sensoren allemaal ondersteund worden. Voor sommige zul je de testversie moeten downloaden, dat staat ook allemaal in dat rijtje.

Volgens de omschrijving zou het een PIR Sensor moeten zijn en heb ik deze via de Tuya Zigbee app aan Homey gekoppeld.

Het is alleen mogelijk om in een flow de sensor aan/uit te zetten, zie foto:


Het is volgens de ‘AliExpress’ omschrijving:
Tuya Zigbee Human Motion Sensor Smart Home Pir Motion Sensor Detector Security Smart Leven Werkt Met Alexa Google Thuis. Zie hier de specs:

Als jullie nog meer vragen hebben, dan hoor ik het graag.

Als de Tuya Zigbee app 'm niet ondersteunt (en dat is het geval) dan ga je niet meer krijgen dan aangezet/uitgezet.

Je kunt in de bijbehorende thread vragen of support kan worden toegevoegd. In de eerste post staat welke informatie daar precies voor nodig is.

PIR staat voor passive infrared, dat is het type sensor.

Mijn ervaring is dat het product id en de id zoals die soms in bijv. een gebruiksaanwijzing staat, niet hetzelfde is. Misschien dat een meer ervaren iemand daar op in kan gaan. Maar als je 'm hebt kunnen koppelen als onbekend apparaat, kun je via instellingen helemaal onderaan (bij apparaatinstellingen) het product ID zien. Aan de hand daarvan kun je opzoeken in het al gelinkte draadje of hij ondersteund wordt of niet.

Edit:

Sorry, had het reactievenster een tijdje openstaan en zodoende jouw antwoord gemist. Maar ik vrees inderdaad ook dat hij niet ondersteund is. Alleen zou ik dan het product ID willen weten, en zoals gezegd is dat niet (of niet altijd?) wat in een omschrijving staat.

Dank voor je antwoord en uitleg! Ik heb deze instellingen kunnen vinden:


Kan je hier iets mee? Ben idd bang dat met deze sensor alleen Aan/Uit kan worden bedient. Ik had gehoopt dat hij dezelfde eigenschappen als een Hue sensor gaf.

Zeker! Helaas staat die inderdaad niet in het rijtje:

(Link: [APP][Pro] Tuya Zigbee App)

Da’s balen, maar vaak een beetje een risico met dat goedkopere white-label spul.

1 Like

Ik heb de sensor op verschillende manieren geïnstalleerd, Lidl, smart PIR etc. Maar ik kan bij geen van de geïnstalleerde sensors een flow maken ‘wanneer beweging geconstateerd’ dan….
Goedkoop is duurkoop zeg maar…

Je kunt dus vragen of de maker van de Tuya Zigbee app ondersteuning kan toevoegen voor jouw sensor.

1 Like

Dag Robert, hoe zou ik dat kunnen doen?

Dat kan gewoon hier op het forum, in diezelfde draad! :slight_smile:

In z’n algemeenheid staat in de appstore onder de beschrijving meestal wat de beste/geprefereerde manier is om in contact te komen met de ontwikkelaar. In dit geval is dat dus gewoon hier.

Dat je alleen aan/uit kunt vinden komt trouwens omdat Homey 'm nu alleen herkent als algemeen Zigbee device, maar geen idee heeft wat voor device het is. Bij een onbekende plug wil aan/uit nog wel eens werken, maar in dit geval moet Homey natuurlijk de status kunnen uitlezen. Voor sensoren e.d. heb je dus niets aan die “onbekende Zigbee” route. Maar wie weet met wat geduld in de toekomst; vragen staat vrij.

1 Like

Teruglezen wat ik geschreven heb: Zigbee motionsensor Aan/Uit? - #11 by robertklep

1 Like