Zet lampen uit wanneer 15 min geen beweging

Hallo Forum gangers,

Wij hebben boven op de slaapkamers allemaal de lampen achter een Fibaro module zitten
Maar lampen uitdoen kennen mijn kinderen niet :wink:

We hebben op de overloop een Fibaro bewegingsmelder zitten, nu zou ik het volgende hiermee willen maken, alleen heb daar wat hulp bij nodig.

Wanneer de Fibaro bewegingsmelder op de overloop 15 minuten geen beweging detecteert, dan moeten alle lampen op de eerste verdieping uit.

Heb bijvoorbeeld al wel de countdown app op de homey staan voor een andere toepassing flows.

Graag hoor ik een mooie oplossing van jullie.

Groeten Bas

Misschien kan je hier iets mee.
https://community.homey.app/t/simple-lights-turning-on-off-based-on-motion/10889

Kijk anders is naar de app Chronograph. Super ding. Bij beweging start je een timer van bijv 15 min. Vervolgens maak je een 2e flow die triggered als de timer is afgelopen. Het mooie is dat iedere keer als er weer beweging is de timer terug naar 15 min gaat. Pas als er echt 15 min geen beweging is gaan de lampen uit.

1 Like

Yep, en dat wil ook met de countdown app. Elke keer als er beweging is dan de zandloper stoppen. Als er dan geen beweging meer is de zandloper weer starten vanaf begin. Als de zandloper dan leeg is dan lampen uit.

Bij tussentijdse beweging wordt de zandloper immers weer gestopt en zodra de beweging weer weg is zal de zandloper opnieuw gaan aftellen.

Misschien begrijp ik je niet helemaal, maar wil je dat als op de overloop 15 min geen beweging is, de lampen in alle slaapkamers uit gaan?
Dan gaan de lampen in de slaapkamers dus uit als als je kinderen daar 15 min zijn, zonder tussendoor op de overloop te zijn geweest…

Het lijkt me slimmer om in elke slaapkamer een bewegingssensor te paatsen (of beter nog: een aanwezigheidsmelder, is wel duurder) en dan een flow te maken met zones:

1 Like

Welke sensoren gebruik je hiervoor Henk?

Ik gebruik eigenlijk hele goedkope bewegingssensoren van Aqara. Via Ali makkelijk en tegenwoordig ook wel relatief snel aan te komen…

Trouwens, heb wel de zgn “blinddtijd” aangepast:
Kan dus geen kwaad als je beetje handig bent… :slight_smile:

Die truuk werkt helaas niet meer op recente uitvoeringen van die sensor.

Op degene die ik (recentelijk) besteld heb lukt dat nog altijd.

Dan heb je mazzel gehad, in de loop van 2021 zijn er nieuwere modellen (of in ieder geval nieuwere firmware) uitgekomen die het niet meer mogelijk maakt. Het is dus een gok of het nog gaat werken als je nu koopt.

Daar staat tegenover dat er een nieuw model is uitgekomen met instelbare gevoeligheid én instelbare blindtijd, de P1. Maar voor zover ik begrijp is het op dit moment niet mogelijk om die in Homey ondersteund te krijgen.

Ik gebruik de app Sets omdat ik meerdere bewegingssensoren heb in mijn woonkamer. Wanneer één van de drie beweging detecteert herstart de counter. Dat kan waarschijnlijk ook met countdown.
Als extra heb ik een tweede counter die een kortere looptijd heeft. Deze start een announcement dat het licht na x seconden uitgaat, en dan geef ik via Alexa mondeling de opdracht om de counter te herstarten. Je zult denken: “Waarom zwaai je niet even met je armen?”. Als Honey fan vind ik het leuker om dit te programmeren :slight_smile: en wanneer ik rustig mijn krant lees wil ik niet als een gek gaan zwaaien in mijn in woonkamer.

gebruik zones hiervoor.
Dit alles zit standaard al in Homey.

Als zone inactief is voor X tijd dan…

Enkel als alle sensoren inactief zijn dan wordt er iets gedaan, heb je 3 sensoren in de ruimte (bv: 2 bewegings melders en 1 deur sensor) moeten alle 3 UIT zijn om dit flow kaart te starten en als je de tijd gebruikt dan moeten dus alle 3 X tijd uit zijn…
Gaat er bv 1 sensor na 7 minuten weer aan dan wordt de X timer automatisch gereset/uitgezet etc.

Dit allemaal zit standaard in Homey ingebouwd, heb geen apps voor nodig.
Enige wat je moet dien is zones aanmaken en de sensoren in de zone zetten.
BV zone: badkamer en daarin dan bv de 3 sensoren, 1 voor de deur en 2 bewegings melders en de lamp.
Zolang er beweging is of een deur open staat blijft de lamp aan, pas als de deur dicht is EN er geen enkele beweging van beide sensoren is na de X tijd gaat de lamp uit…

Succes

Tijd voor een Drukmatje in de stoel :wink:, als die in de zone activity wordt opgenomen (virtual sensor) dan zit je goed

Was weer even aan het uitproberen.
Heb nu ook advanced flows en had het volgende gemaakt.

Ben hier nog een leek in en dat blijkt want hij werkt nog niet

Ziet er zo uit

Kijk hier eens, kant en klare importeerbare flows om zelf op verder te borduren:
Bijvoorbeeld deze flow:

HOWTO

1 Like

Dankjewel Peter,

Zal er eens naar kijken :+1::blush:

1 Like

En de deuren dicht doen.

waarom?
Hier wordt zelden de badkamer deur dicht gedaan, vaak helemaal open of op een kier.
Dat zal waarschijnlijk ook de reden zijn waarom toen de topic starter bij BEWEGING vermeld

Geen dochters vermoed ik :wink: .

1 Like