Zelfgemaakte pressure sensor

Ik zocht laatst een sensor voor onder het matras, maar de prijzen zijn soms wat te hoog voor hoeveel ik het zou gebruiken.
Nu even voor 11 euro een pressure mat gekocht, en had nog een aqara flood sensor liggen. Helemaal top.
Meet prima of er iemand in bed ligt of niet.

Misschien hadden mensen dit al eens gedaan, maar misschien kan iemand het idee nog goed gebruiken.

6 Likes

Nice, dat is inderdaad een creatieve en makkelijke oplossing zo. Heb je een linkje naar deze pressure mat? En hoe worden deze van voeding voorzien? Ik had zelf ook zitten kijken naar de sleep analyzer van Withings maar ik las ook ergens dat je die maar één kon koppelen met Homey. Wellicht dat die er in de toekomst alsnog een of meerdere komen maar dit zou een mooie tussenoplossing zijn.

Ik werk nu met NFC tags maar ik merk dat mijn vrouw dat te veel werk vind en nogal eens vergeet. :joy:

Ik heb de mat van onderstaande winkel gebruikt.

Deze gaat dan gewoon op de 3V batterij van de aqara sensor werken.

Ik moet het nog wel een beetje goed uitvinden merk ik.
Door draaien in je bed gaat het contact aan en uit en dat gebeurd dan gauw zo een 10x per dag.
Het jammere aan deze sensor van aqara is dat je de tijd van uitschakelen alarm niet kan bij stellen.

Misschien even iets van een zanloper en logic en dan is het vast wel werkend te krijgen. Maar hier helaas nog geen tijd voor gehad.

1 Like

Ik ga het vanavond testen met deze sensor. Benieuwd hoe alles gemeten wordt en welk programma ik er uiteindelijk voor ga schrijven.

Ik denk dat deze ook prima werkt. Het ziet er uit als een contactsensor in ieder geval.

Ik heb nog geen goede flow gemaakt om de problemen met omdraaien in bed op te lossen. De sensor is zo gevoelig dat deze bij kleine bewegingen al aan of uit gaat.
Denk even een flow met een zandloper o.i.d. die dan een bepaalde tijd een x aantal keer het contact controleerd.

Leuk project, als je updates hebt horen we het graag. Wellicht dat ik komende tijd ook deze oplossing ga aanschaffen. Dank voor het delen.

Ik ga vanavond kijken hoe goed die het detecteert.

Nou na een nachtje slapen :stuck_out_tongue:
De sensor moet echt wel goed liggen maar ik had vanaf 23:00 tot 06:00 een constant β€œalarm”.
Dus deze lag opzich goed, alleen bij het draaien en het langzaam wakker worden werden de metingen wat slechter.

Misschien koop ik er nog 1 bij en lus ik dus 2 sensoren aan 1 Aqara voor iets meer spreiding.

1 Like

Goed idee om hem door te lussen.
Deze sensoren zijn erg gevoelig, dus gaat het contact gauw aan of uit.

Ik moet zelf nog even een flow maken met zandloper die dan een variabele β€˜slaap’ op ja of nee zet. Denk dat door een aantal seconden vertraging aan te houden dat wel gaat werken.

Ben benieuwd wat het doet als je 2 sensoren over het bed verdeeld, en hoe je ze dan plaatst.

Jaa ben benieuwd. Denk over de lengte van het bed. Of diagonaal in het midden haha. T zware punt op zoeken.

Voor timer probeer ik dit eerst even

1 Like

Mooie dingen, ik ga het weekend maar eens shoppen online :star_struck:

1 Like

Ik kan het nog niet helemaal vertrouwen voor bepaalde flows.
Maar dit komt ook wel door onze dikke matrastopper waardoor ik niet altijd de sensor raak denk ik.

Direct onder het hoeslaken plaatsen zou kunnen maar dan voel je de sensor liggen.

Ik heb de flow weer omgebouwd. Dus we gaan gewoon weer even kijken :stuck_out_tongue:

1 Like

Het punt is denk dat met de sensor die je gebruikt het inderdaad vrij precies komt waar je ligt.
Misschien kun je iets proberen met een dun plastic plaatje die wat beter de druk van je oppakt als je op bed ligt, en dan doorspeelt naar de sensor.

Of misschien iets onder je kussen toepassen?

Jaa, maar de topper verspreid het gewicht te goed ook haha. Maar ik gok met de nieuwe timers van mijn vorige post moet ik een heel eind komen.

En anders maak ik een programma dat gewoon tussen 2300 en 0100 checkt of 't bed geactiveerd is geweest. En in de ochtend als er beweging is benenden en bed is niet meer actief zet als wakker ofzo.

Ik ga er geen sloten etc aan hangen. Dan gaat alles open in de nacht haha. Meer voor de fun.

Kan het ook altijd nog opgeven en hem onder de deurmat ofzo leggen voor andere doeleinden.

Al een aantal weken gebruik ik de deurmat alarm van de Lidl en dat werk perfect het was even spelen met de Advance flow maar het is gelukt. en ik ben er super blij mee. (en ook wel een beetje trots)
Het makkelijkste is het met de Aqara water sensor schroefje los, draadjes er in en klaar,

Link naar Ali werd trouwens heel snel bezorgd

hier is de link naar de webshop van Lidl

Hierbij mijn flow voor de matras melder en de flow voor de gordijnen

Hopelijk heeft iemand hier iets aan

Gr Mark

3 Likes

Mooi Mark! Werkend bij de online afdeling van Lidl is dat altijd goed om te horen hahah.

Maar hoe kan het dat het contact sensor heet? Of heb je de watersensor als contact sensor toegevoegd?

Groet

Mooi gedaan mark. Goeie sensormat ook, lekker groot en een mooi prijsje.
Ik zie dat deze trouwens op 9V werkt. Maar neem aan dat je de mat gewoon op de 3V van de watersensor laat werken?

Flow is ook mooi opgezet.
Hier kunnen we zeker wel wat mee.

Ik heb de flow voor de test bijna 1 op 1 over genomen. Ben benieuwd.

Voor het wakker worden heb ik wel een voorwaarde toegevoegd dat het later dan 06:30 moet zijn.
Ik had vannacht een blind spot van meer dan een uur dat ik de sensor niet activeerde haha.

Goed opgelet heb aan mijn kant een Aqara deur Sensor gebruikt en aan de kant van mijn vrouw een aqara water sensor

Heb alleen het draadje doorgeknipt en aangesloten op de Aqara water sensoren en ik heb een raam deur sensor van Aqara voor de andere kan van het matras gebruikt

Raam/deur sensor was wel wat lastiger je moet solderen en daar ben ik echt niet goed.