Xiaomi gateway - wat kan ik ermee?

Mijn zoon wil graag een eigen domotica set opzetten in ons huis, waar Homey al de controller is. Hij heeft zijn oog laten vallen op de Xiaomi wifi apparaten.

Nu lees ik dat Homey de gateway direct ondersteunt. Ik begrijp dat niet helemaal / heb daar wat vragen over. Wat kun je met de combinatie Homey + gateway?

Stel dat hij middels de Xiaomi gateway zijn eigen set creëert (m.n. verlicht van Yeelight en de LED strips) en dat via de Xiaomi Mi App aanstuurt, kan mijn Homey dat ook nog ‘iets’ doen met die gateway? De ondersteuningspagina van de Xiaomi App levert mij geen antwoord op.

Wellicht een onnozele vraag, dus ik stel hem maar in het Nederlands :wink:

In principe heb je de gateway niet nodig aangezien Homey van zichzelf al Xiaomi producten kan koppelen. Tel daarbij op dat hij Chineestalig is en een Chinese stekker / voeding. Ik zie de meerwaarde iig niet!

Op de Xiaomi Mi Home pagina in de app store staat het volgende:

  • Xiaomi Gateway Light & Alarm - subdevices are supported directly with the Xiaomi ZigBee app

Je kan dus de alarm functie en het licht van de gateway via Homey aansturen. Apparaten die je normaal gesproken met de gateway zou koppelen kunnen rechtstreeks met Homey worden gekoppeld (zoals bewegingssensoren van Xiaomi). Yeelights hebben verder niks met de gateway te maken en kunnen ook gewoon rechtstreeks worden gekoppeld met Homey.

Dank voor de antwoorden!

Vanuit Homey zijn de aan de gateway gekoppelde devices dus niet aanstuurbaar ( zoals bijvoorbeeld wel mogelijk met de Philips Hue Bridge icm Homey).

Idee was om mijn zoon zijn eigen setup te laten bouwen (Xiaomi App met gateway) en ik de mogelijk heb om toch zijn verlichting nog uit te kunnen zetten…

Nee, juist omdat deze al rechtstreeks aanstuurbaar zijn. Het idee achter Homey is om zoveel mogelijk van die hubs kwijt te raken … :wink:

Hartelijk dank voor de antwoorden!

Ik ben denk ik niet helemaal duidelijk. De kamer van mijn zoon ligt op het randje van Zigbee bereik. Mijn Homey ziet de Aqara spullen op zolder niet goed genoeg. WiFi is er echter perfect, omdat ik op zolder een extra Accesspoint heb gemaakt.

Ik dacht aan een oplossing dat zoon op zolder lekker zijn eigen dingetje gaat doen met Aqara spulletjes en wat Yeelicht lampen; allemaal 1 op 1 gekoppeld aan zijn eigen Xiaomi hub en dus niet aan Homey. Die hub stuurt dan lekker - in combinatie met de Xiaomi App en wat logica van de App - zijn setje aan. Range is slecht 4 meter, alles zal heerlijk werken. Deur open, licht schakelen. Beweging gedetecteerd => licht schakelen. Et cetera.

Stel dat ik nu zijn Xiaomi hub ook aan mijn Homey koppel…‘zie’ ik dan zijn spulletjes ook? Dus, kan mijn Homey de aan zijn hub gekoppelde devices zien?

Nee, omdat subdevices van de hub niet via mijn app worden aangestuurd. Je kan alleen het alarm en het licht van de gateway bedienen.

1 Like

Helemaal helder nu! Dank.

Is dat nou inderdaad het enige voordeel van de Homey? Dat je de hubs niet meer nodig hebt? Ik zit nu nog in twijfel een homey aan te schaffen.

Maar zeker als straks in de Nederlandse google assistent ook de routines beschikbaar worden. is het enige pluspunt dus geen hubs meer.?

Of zijn er nog andere voordelen?

Maar zijn het echt 2 fysieke hubs die volledig los van elkaar functioneren, of is er wel een manier om de status vanuit de gateway naar Homey halen en ze bijv. in m’n flows te gebruiken? Ik vind de rookmelders van Xiaomi bijv. wel mooi, maar om ze aan elkaar te linken kom je vooralsnog niet om de Xiaomi gateway heen.

Heeft iemand deze gateway en er IKEA lampen op zitten? Heb gelezen dat die dat ondersteund en wil tijdelijk deze gateway kopen totdat de Zigbee re-write er is. En anders iemand waar ik een lamp mag komen testen :wink:

Ik heb de Xiaomi gateway uitgeprobeerd. Bij Amazon hebben ze en Europese versie die enkel werkt op de Europese server. Toestel werkt prima en zeer stabiel. Echter wanneer men gateway toeoegd aan Honey zie je geen apparaten, enkel de gateway… Ook is deze Xiaomi gateway niet compatibel met Google assistent,enkel met homekit.
Daarom overgestapt naar een IKEA bridge. Wanneer je met de app van Rogier Hofboer de bridge koppelt men Honey kan men alle lampen en pluggen apart of in groep toevoegen.

Ja de Ikea gateway heb ik ook, maar daar kunnen geen Xiaomi schakelaars op.
Heb je wel eens geprobeerd een Ikea lamp toe te voegen aan de gateway?

Er wordt veel gepraat over de samenwerking van Xiaomi en IKEA, maar dat is nog allemaal toekomst gericht. Zigbee mag dan wel een open protocol zijn, maar ieder merk giet daar zijn eigen sausje over. Er bestaat een bridge die Zigbee met Tuya verbind, maar dat werkt dan ook weer niet met IKEA en Xiaomi. Ik wacht nu af wat Athom met Zigbee zal doen. De laatste keer (een week terug) nogmaals navraag gedaan. Ze zijn ermee bezig, maar omdat de Zigbee chipsets van Honey 2016, 2017, 2018, 2019 en Honey Pro allemaal verschillend zijn hebben ze heel veel problemen. Ik vrees dat Zigbee bij Honey altijd een probleem zal zijn. Het beste zou zijn dat er een app ontwikkeld wordt waarbij je de Xiaomi gateway installeerde en deze tevens de apparaten toont in Honey. Maar ja, als je voor ieder protocol naar de Honey ook nog een bridge van doen hebt dan lijkt me Honey een beetje overbodig en duur. Google assistent is ook geen oplossing, want de Xiaomi gateway werkt daar ook niet mee samen.

Je weet dat het ding HoMey heet hè, niet Honey?

2 Likes

Hahaha, de schoonheid van autocorrectie je. Maar Athom is ruimdenkend, je mag Homey aanspreken met Honey, ja zelfs wanneer Homo zegt reageert het toestel nog.

1 Like

Het is wel degelijk mogelijk om ze beide samen te gebruiken… enkel niet rechtstreeks via de Homey app store. Maar via de alternatieve store zijn er oplossingen, zoek op mi homey

Met “wel degelijk” bedoel je waarschijnlijk “inmiddels”

Dit topic is meer dan een jaar oud :wink:

Dit ‘forum’ is dan ook niet echt handig in gebruik :stuck_out_tongue:
Je ziet een onderwerp, maar niet direct de oplossing er onder. Dus help je maar door er iets bij te zetten.
Een upvote, of accepted answer optie zou bijvoorbeeld wel handig zijn.
Of gewoon alles op reddit zwieren ofzo. Maar helaas, daar is ook weinig leven voor de homey…

Dank voor de aanvulling, staat voor mij gelijk aan een upvote.
En de solution zit hieronder

2 Likes