Wekker gaat niet af

Ik heb een wekker ingesteld, die 45 min. voor de wekker afgaat, de kachel temperatuur naar 21 graden gezet worden, zodat de kachel aan gaat.
Als de wekker af gaat moet moet het licht in de woonkamer aan gaan.

Beide flows werkten prima, tot afgelopen week. Nu gebeurd er niets meer.

Homey is al een keer opnieuw gestart. Heeft niet geholpen.
versie 1.5.13

Hoe kan ik uitvinden wat er mis gaat?

edit ik heb een nieuwe wekker aangemaakt om mee te testen, deze doet het wel.

Misschien ter overvloede. Je kunt een alarm/wekker aan of uit zetten. Staat de orginele wekker niet toevallig uit?

Nee, die staat niet uit.

edit
Nu bij het testen werkt het allemaal wel.
Ik gebruik de wekker niet elke dag, alleen al vriendlief hier is en een vroege dienst heeft. Die zat al een paar keer in de kou.
WAF, is daar ook een mannelijke variant van… :joy:

ehhh… MAF :grin:

2 Likes

De MAF is wel erg laag zo. De wekker weigert zeker 75% van de tijd.
Ik heb drie flows die door de wekker getriggerd worden.

als; De wekker gaat af over 60 min —> dan; zet kachel op 21 graden.
Als; de wekker gaat af over 10 min----> dan; start flow, slaapkamer sunrise
als; de wekker gaat af ------> dan; start flow, woonkamer daglicht aan.

Geen van drieën word gestart. Wat mij doet vermoeden dat de wekker niet triggerd.

Als ik een test wekker aanmaak, en over 5 minuten af laat gaan, dan werkt die wel gewoon.

Wat kan hier aan de hand zijn?

Voor wat het waard is…ik heb verschillende wekkers die al ruim een jaar goed draaien maar sinds de jaarwisseling (ongeveer) niet meer.

Kan het zijn dat bij de temperatuur (etc) flows het resultaat niet goed wordt uitgevoerd maar dat de wekker wel daadwerkelijk af gaat?

Als je in die eerste drie flows die je benoemt een notificatie maakt naar je zelf krijg je die dan ook niet binnen?

Dat lijkt mij onlogisch, aangezien ze het allemaal niet doen, of het allemaal wel doen. Nooit eentje wel en de andere niet.
Een notificatie is in mijn geval niet handig, het is de bedoeling dat ik door kan slapen :wink: en vriendlief licht en warmte heeft als hij vroeg op moet. Ik zou wel een boolean aan kunnen maken die omgezet wordt en daar de status van controleren. :bulb:
Vanmorgen weigerde de wekker weer.

Ik zou dingen gaan uitsluiten. Je geeft zelf aan dat een test wekker wel werkt. Is dat een nieuwe wekker of is dat een flow met een wekker waarbij je op de TEST knop hebt gedrukt?

Ik weet bijna zeker dat @Jeroen_Somhorst hier bedoelde dat je dat toe zou voegen om te testen of de flow wel afgaat.

1 Like

Dat is een nieuwe, andere wekker met een flow waarbij homey zegt, wekker gaat af. Die ik dan om te testen kan gebruiken.

@Rocodamelshekima, dat snap ik, ik wil alleen op dat tijdstip nog geen meldingen van homey ontvangen.

Ik heb nu voor elke flow een boolean gemaakt die omgezet zou moeten worden zodra de flow start. Kijken wat dat brengt.

1 Like

Hoe test je deze ‘nieuwe’ flow? Simpelweg door op de test knop te drukken of om die daadwerkelijk af te laten gaan?

Door hem daadwerkelijk af te laten gaan. Dus ik zet hem over 5 minuten, wacht 5 minuten en dan zegt homey dat de wekker af gaat.

1 Like

Heb je ook al geprobeerd “een wekker gaat af” en dan de naam van de wekker kiezen?

Ja, zo staat dat in mn flow.

zo te zien niks geks. Ik ben benieuwd wat er komt uit je test met de boolean waarde. Ik verwacht dat die wel gezet wordt maar dat er iets mis gaat met het stellen van de temperatuur / starten van de andere flow.

Dat zou wel vreemd zijn, ik heb ook andere flows draaien die de temperatuur van de kachel instellen, en die werken perfect.

Helaas lijken dingen soms gek terwijl ze achteraf , als je de oplossing gevonden hebt, een oooooooh ja tuurlijk momentje opleveren :wink:

Nog 1 dingetje misschien: Als je een nieuwe wekker maakt werkt die wel en de bestaande niet. Misschien gooi je de wekkers eens weg en maak je nieuwe? Gewoon, om te testen.

1 Like

Ja, dat bedacht ik mij ook net, en dus gedaan.
Ik moet toevallig deze week zelf ook vroeg op, kan ik mooi testen.

Uiteraard, heeft dit ook zijn oorzaak, maarja, zie het maar eens te vinden.
Tussen theorie en praktijk zit vaak een hoop gezeik. :wink: