Homey zegt goeiemorgen om 7:15?

Vraagje over de Heimdall app. Soms komt er precies om 7:15 een mooi muziekje uit de Homey en wordt er “goeiemorgen, dit is je alarm” gezegd.

Mijn vragen hierover: is dit Heimdall? Waarom wordt dit gezegd? Kan het uit worden gezet?

Dit is hoogstwaarschijnlijk een wekker.
Ga op de phone app naar …Meer>Wekkers voor een overzicht

1 Like

En Homey zal dit niet meer doen als je een flow maakt met “een wekker gaat af” als trigger.

1 Like

En om Heimdall niet de zwartepiet te spelen, title aangepast. Heeft namenlijk niets te doen met Heimdall. Is basis functionaliteit sinds Homey v 0.x.

2 Likes

Er zou inderdaad een optie mogen komen om het geluid voor een wekker uit te zetten… Nu los ik het op door 5 minuten voor er een wekker af gaat het geluid van Homey op 0% te zetten en 1 minuut na de wekker terug op 100%.

Wat doe je met die wekker dan? En hoe regel je dat met die flow om het volume aan te passen?

Hangen enkele flows aan bepaalde wekkers vast. Bijvoorbeeld het nachtlampje gaat 20 minuten voor de wekker heel rustig aan van 0 tot 100%. Of als er X-aantal minuten na de wekker nog niets in huis gebeurd is gaat hij de rolluiken omhoog doen, enzovoort…
Kan niet verwachten van ze dat ze deze tijd in een flow moeten aanpassen en ik denk zelfs niet dat gewone users iets kunnen aanpassen in flows? Dus dan is de enige mogelijkheid een wekker te gebruiken.

Maar Homey speelt toch alleen alarm af als er GEEN flow getriggert wordt? Als je een flow triggert is bij mij Homey stil dus dan heeft voor mij het volume aanpassen geen zin.

Hmm dat ging hier niet helemaal goed alleszins… Wij verschoten ons een ongeluk wat dat geluid zou kunnen zijn. Toegegeven: de wekker was toen zeer effectief!
Er is dus een flow voor “een wekker gaat af over…” en enkele flows met “een specifieke wekker gaat af”. Misschien eens een flow maken met gewoon “een wekker gaat af”?

De definitie van een wekker is denk ik dat je er wakker van wordt.
Ik snap dat als je het voor iets anders gebruikt, je het volume zacht/uit zou willen kunnen zetten. Je flow is een mooie workaround!

Kijk ik kan het iemand niet kwalijk nemen als je niet de juiste informatie hebt. Maar ik vind het persoonlijk een slechte oplossing 5 min voor tot 1 min na het alarm het volume verlagen naar 0% en in de minuut er na weer op 100% zetten. Je bent je volume control kwijt maar belangrijker welke info mis je nog meer als je meerdere flows met spraak hebt.

Als je het alarm geluid voor alle alarmen wilt onderdrukken kun je beter één flow maken welk eigenlijk niets doet. Anders moet je deze flolow voor ieder specifiek alarm dat je wilt onderdrukken maken.

Eens hoor, dat je het volume van de wekker zelf zou moeten kunnen instellen.

Ik ging uit van het voorbeeld: een wekker 's morgens vroeg welke het huis op de “dagstand” zet. Dan komen er rond die tijd geen belangrijke spraakberichten voorbij neem ik aan.

Ik begrijp niet helemaal waarom je een wekker gebruikt als er standaard een ‘als’ methode bestaat die getriggert wordt door tijd.
Dan heb je toch de wekker niet nodig om daarna een flow af te trappen?
Die flow gewoon met tijd laten beginnen.

Wat ik kan bedenken is:
Als je je Homey als wekker gebruikt, en je hebt geen 9 -5 leven, dan is het net even iets handiger/sneller/eenvoudiger om via …Meer>Wekkers de wektijd in te stellen, dan om triggerkaart van de “opstaan” flow te moeten gaan editen.

En, wat ook zou kunnen (aanname):
gezinsleden met minder rechten, kunnen wel hun wekkers instellen, maar waarschijnlijk niet de flow die erachter hangt editen.
En niet iedereen wil flows editen om de wekker te zetten / de trigger tijd van de
“opstaan” flow tijd in te stellen

Just my thoughts :wink:

Mijn vrouw gebruikt een Ikea Tradfri lamp als wakup light en ze heeft verschillende tijden wanneer ze op moet staan.
Ik gebruik een Aqara 4 knops schakelaar.
Dmv een druk op 1 van de 4 knoppen kan ze kiezen voor voorgeprogrammeerde tijden wanneer de lamp aan gaast.
Hoef ik niet steeds de Homey app aan te passen.
Ze heeft 3 verschillende tijden wanneer ze moet opstaan per week.
Maar dat is niet elke dag van de week hetzelfde.

1 Like