Probleem met flow Ikea sensor geeft juiste trigger niet door

hola!

net mijn Homey binnen en beetje aan het spelen maar voor some reason krijg ik mijn flow niet gestart!? gisteren deed ie het wel maar vandaag niet!? als ik TEST doe werkt het gewoon maar hierna niet meer… iemand die mij de fout kan uitleggen?

wat ik dus wil is de lamp standaard elke dag aan om 20.00 - 01.00 uur maar zodra je de gang binnen loopt ziet de melder dat en zet hij het volume lamp gang naar 30% en na 5 sec weer naar 15%
het kan vast makkelijker :wink:

De test knop simuleert de trigger (de Als kaart).
Als de rest werkt, werkt je trigger niet.
Maar… die simpele triggers zouden gewoon moeten werken.
Knoop eens tijdlijn kaartjes achter iedere kaart, met korte omschrijving wat de gebeurtenis zou zijn. Bv.

• Trigger 20u
  • Trigger Beweging gang
  • Actie Plafond Gang, dim 15%
  • Conditie Het was tussen 20 en 1 uur
  • Conditie Het was niet tussen 20 en 1 uur

Zo kun je vaak beter ontdekken wat er wel/niet werkt.

Over deze kaart

Tijdslots die over middernacht getild worden werken niet zo betrouwbaar.
Beter is om het om te draaien:
“het is niet tussen 1:00u en 20:00u.”
Dit bereik je door te ‘rechtsklikken’ op de kaart, en voor “inverteren” of “omdraaien” te kiezen

Ps:
Zou je de titel willen aanpassen naar een zinnige titel, waar je vraag inhoudelijk over gaat? Dank.

Is het gedrag van de lamp dat als je dim-niveau zet, de lamp ook aangaat?

Wellicht ook handig om aan te geven wat er precies niet werkt; je hebt 3 flows.

het gaat om de flow die de gang lamp zou moeten versterken naar 30%. oftewel de andere flow zet de gang lamp elke dag om 20,00 op 15% aan, als iemand de gang binnen loopt moet de lamp voor 5 sec naar 30% springen voor 5 sec daarna weer naar 15%

Haal de 20u - 1u conditie kaart er eens tussenuit?

Veranderd de sensor status bij beweging, als je op de “apparaat tegel” kijkt?

Is de sensor nog te zien in het zigbee overzicht? https://tools.developer.homey.app/tools/zigbee
(Ik zie Vallhorn nl. > IKEA Tradfri)

Hoe ziet de rest van je zigbee mesh eruit (gebruik bovenstaande link)?

Heb je het wifi 2.4GHz kanaal en het zigbee kanaal op elkaar afgestemd? Wifi kan flink storen:

@Martijn_van_Beek Eerst even de tips van @Peter_Kawa proberen.
Maar dus ook , als je de kaart met de tijd tussen 20:00 en 01:00 weer gaat gebruiken er wel van maakt “Niet tussen 01:00 en 20:00”. Dus even de 20:00 en 01:00 omdraaien.

En een kleinigheidje, zoals in de eerste flow, als de lamp om 00:59 uitgaat en 10 seconden later loopt er iemand langs de bewegingsmelder dan gaat de lamp aan en gaat de hele nacht niet meer uit.

bedankt voor het advies… het gebeuren kreeg vannacht een eigen leven! aan en uit elke keer!
ik heb de flow nu zo simpel mogelijk gemaakt maar zelfs dan slaat hij niet aan, nu ook andere lamp aan laten sturen maar ook dat werkt niet! erg frusterend dit!

Dan zou ik toch ook deze flow voorzien van actiekaarten om info te zetten in de tijdlijn (zoals vermeld in Probleem met flow Ikea sensor geeft juiste trigger niet door - #2 by Peter_Kawa)

Dit om te achterhalen in welke stap het probleem zit.

Verder handig om te weten
Werkt het aan en uitzetten van de lamp wel via het onderdeel apparaten in Homey zelf?
Werkt het wel bij het testen van de flow?

Hi @Hielke_de_Jong met actiekaarten bedoelen jullie de notities die je zelf tikt maar veder geen invloed hebben op het geheel!?
aan en uitzetten werkt prima in homey zelf (heb de test ook op 2 verschillende lampen geprobeerd) en ja bij het testen van de flow werkt het wel

Hoi @Martijn_van_Beek. We bedoelen het volgende:

Gezien wat je verder aangeeft is het van belang te weten of de bewegingssensor wel aangaat.

1 Like

hi @Hielke_de_Jong hmm ik moet echt als beginner zoeken naar de basis, lijkt allemaal zo makkelijk als je het andere ziet maken maar ik weetvoor 99% niet wat mogelijk is!
stomme is dat alles werkt als ik in het overzicht bij apparaten kijk zie ik de dectector naar JA springen en ook het licht schiet aan zoals bedoelt alleen in de praktijk gebeurt er niks!