Flow start soms niet

Ik heb een Neo Coolcam motion sensor en een flow die de lichten aan moet doen als er beweging is gedetecteerd en de lux-waarde is onder een bepaalde waarde.
Om een of andere reden wordt de flow soms niet getriggered.
Homey geeft aan dat er beweging is op de sensor, LUX is lager dan de ingestelde waarde, en toch gebeurd er niks.
Test ik op dat moment de flow, dan gaan de lichten aan. Het lijkt er dus op dat de flow dan niet getriggered wordt, terwijl er wel aan alle voorwaardes wordt voldaan. De logging in Homey is helaas zeer beperkt, kan dus niet zien hoe of wat er gebeurd…
Op andere momenten werkt de flow wel gewoon goed…

Wat zou ik verder nog kunnen doen of bekijken?

Deel je flow eens en voeg er een kaartje van papertrails aan toe of gebruik een tijdlijn of push notificatie.

Beste Dijker,

Tijdlijn notificatie zit er al in (en die verschijnt dus niet op de tijdlijn bij het falen van de flow)

Of je gebruikt de verkeerde tag voor Helderheid of deze is nog niet bijgewerkt.

Zet in de anders even een tweede notificatie met de helderheid dan weet je waarom niet geschakeld is.

Voeg een papertrail toe in de In de “en…” sectie. Met die helderheid

1 Like

Wel even voor de werkelijke conditie

1 Like

Ben (nog) niet bekend met papertrails. Zal ik vandaag induiken…
I’ll be back :slight_smile:

Vaak worden de lux waardes pas geupdate als de bewegingssensor wakker wordt, dus als ie beweging detecteert.
Kan het wezen dat de sensor beweging detecteert en de flow start, maar de lux waarde is nog niet geupdate en dus staat er een lux waarde in die nog boven de drempel is en dus worden de lampen niet aangezet.
Vervolgens test jij de flow (ondertussen zijn de lux waarden geupdate door de vorige bewegings actie) en gaan de lichten wel aan…

Hoi Frank,
Met behulp van de papertrail is dat inderdaad wat er lijkt te gebeuren.
Ondanks dat ik heb ingesteld dat hij de luxwaarde moet rapporteren bij 5 lux verschil, doet hij dat blijkbaar niet. Zojuist ging het licht niet aan en was de luxwaarde volgens papertrail 37 lux, toen ik keek bij de sensor was deze dus ge-update naar 4 lux.
Toen hij nogmaals beweging detecteerde, ging het licht aan. Ik heb nu de periodieke update op 5 minuten gezet ipv 1x per uur. Blijkbaar werkt de drempelwaarde van 5 lux niet…

Wellicht update de luxwaarde als gevolg van het triggeren van de motion alsnog.
Je kan proberen de flow te splitsen.
Dus:
ALS de bewegingsmelder detecteerd
DAN start flow2 met een vertraging van 1sec

En flow2:
ALS deze flow is getriggerd
EN lux <20
DAN zet lamp aan

1 Like

Dat is een goed idee. Ik zal eens kijken hoe het gaat met een update van 5 minuten , en anders inderdaad de flow splitsen.

Updaten per 5 minuten van de PIR sensor werkt blijkbaar ook niet. Zojuist de suggestie van FKEY ingericht, dus de flow in 2en geknipt waarbij de eerste “als er beweging is” en “licht is uit” , dan met een vertraging van 1 seconde de 2e flow starten, en die kijkt naar de lux, is die lager dan 20, dan zet hij het licht aan…
Weer even afwachten of dat dé oplossing gaat zijn :wink:

ps. Papertrails is een mooie toevoeging om wat extra info achter de flows te krijgen en te troubleshooten, Dijker bedankt hiervoor :+1: