Wat waar managen?

Ik was één van de gelukkigen die via Coolblue per ongeluk een Bridge heeft bemachtigd. Heel tof maar nu een dilemma;

Alles wat ik in huis heb manage ik al in Google home, uitgezonderd van een ring.

8 Tradfri lampen
4 hue lampen

Via een bridge van hue

SmartThings platform (tv’s en Ring)

Princess smart kettle

Google nest Hub 2

Honeywell thermostaat

Ring deurbel

En nog twee Sonos units en een sonoff Zigbee schakelaar (ook via de hue bridge)

Koppel ik nu Google home aan mijn Homey dan importeert hij al die devices weer in Google.

Begrijpelijk maar niet handig, ik moet dus een keuze gaan maken waar ik wat ga managen maar ik wil wel de eenvoud van “Hey Google doe dit of dat” behouden en niet vragen, Hey Google vraag homey…

Waar doe ik slim aan, wat ondersteund wordt migreren naar de Homey of Homey alleen voor de flows gebruiken?

Ben benieuwd naar jullie mening!

Ik heb het idee dat je de bridge nu niet nodig hebt, alleen de Homey (cloud) app.
(Zie dit app overzicht)
Bridge is nodig als je zigbee, zwave, 433MHz, BLE en/of InfraRood apparaten wil gebruiken (en er een bijpassende app voor is).

Als Homey nog leeg is zal er niets geïmporteerd worden.
Ik praat wel over een Homey Pro, dus geen garanties :sweat_smile: ):
Bij mij staan de Homey en andere merken beiden in Google.
Als Homey het niet doet, kun je toch nog van alles bedienen.
• Nadeel: Google zegt na “oke Google, doe lamp tafel uit”: “okee, 2 lampen uitdoen”.
• • Workaround: routine aanmaken voor stemcommando “doe lamp tafel uit”.
De laatste Actie die je toevoegt is dan : “Communiceren en Aankondigingen” > “Iets zeggen”. Zet er een spatie in. Dan zegt ie niets meer na het commando.

• “Hey google, vraag Homey…” werkt vlgs mij niet meer.
Wel kun je flows welke in Homey als Favoriete flow zijn aangemerkt starten met “Activeer [Flownaam]” of “Start [Flownaam]”

Schakel synchronisatie in, dan worden nieuwe Homey apparaten automatisch aan Ghome toegevoegd.

Favoriete flows kun je op Android telefoons als widgets op je scherm plaatsen, en zo flows starten.

Hi Peter,

Bedankt voor je antwoord, op zich heb je wel een punt, maar ik ben toch ook van plan om qua sensors uit te gaan breiden en dan komt de Homey toch wel van pas, niet alles werkt namelijk op de Hue Bridge.

Ik ga er van de week eens mee stoeien :wink: jouw setup is op zich ook prima, zo lang je dan inderdaad maar flows aan maakt.

Ik hoop dat Homey snel met een mooi Dashboard komt, want ik merk nu toch wel op dat de status van mijn Hue devices niet actief word geupdate in de app, soms staan lampen met de status “aan” in de Homey app terwijl Google die uit heeft geschakeld.

Maar ik vermoed dat ik daar dan de synchronisatie optie voor aan moet zetten.

“gelukkigen” of “ongelukkige”? :grinning_face_with_smiling_eyes:
Ik begrijp nog steeds niet écht wat de bedoeling van de bridge is… lijkt mij zéééééér beperkt in de mogelijkheden

Reken er maar niet op. Athom communiceert sowieso weinig (tot niets) en het laatste statement over een dashboard was ongeveer “we hebben geen idee hoe dat er uit zou moeten zien, want iedereen wil iets anders. Stuur ons maar voorbeelden, maar we geven geen enkele garantie…”

Ja het is maar hoe je het bekijkt;

Zou ik alles zelf willen prutsen zou ik toch eerder voor HA gaan.

Ik heb nu aardig wat devices die cloud based zijn en die ik met Google Home net niet voldoende kan beheren. Dan is een bridge toch wel een handige toevoeging om je flows wat uitgebreider te kunnen maken.

Simpele dingen als, deur bel gaat → knipper lamp 2x is niet mogelijk met GH. Homey kan dit soort dingen wel, dan ook nog eens het voordeel dat ik er gewoon z-wave, Zigbee en RF rechtstreeks tegenaan kan hangen, bied het mij best wel wat voordelen.