Hoe te beginnen

Vraag hoe nu eigenlijk goed te beginnen?
dit is wat ik nu heb:

  • Een tal van Phillips Hue lampen in diverse ruimtes
  • Tado ther.
    mostaten in diverse ruimtes
  • klikaanklikuit schakelaars
  • Google Nest hubs en mini’s
  • Philips smart tv
  • Denon 550 soundbar

Maar goed voorheen had ik alle lampen in zones en kamers ingedeeld via Hue bridge, en zo ook met de schakelaars van klikaanklikuit ingedeeld in in de ics2000 bridge
vervolgens kwam google home als toevoeging en heb ik de Heu en Klikaanklikuit toegevoegd in Google home, routines aangemaakt en ik kon alles bedienen met mijn stem…tot zover prima.

Nu wil een mens altijd meer dus…Homey (pro versie) aangeschaft, Homey toegevoegd in Google home, Flows aangemaakt maar deze herkent google niet als ik ze met een spraakopdracht wil laten gebeuren.
Nu denk ik dat de hele opbouw van mijn smarthome, In Homey en google home niet goed gaat, daarom alles verwijderd.

Zouden jullie mij kunnen vertellen wat ik moet doen om het goed op te bouwen?
m.a.w. moet ik de Hue bridge links laten liggen (niks instellen daar) en alles configureren in Homey of alle ruimtes en kamers in de Hue bridge configureren en daarna in Homey hetzelfde doen?
en geld dit dan ook voor klikaanklikuit?

Als je probleem is dat Google Home je flows niet herkent: Google Home ziet alleen de flows die je favoriet hebt gemaakt in Homey. Als je dat gedaan hebt moet je Google Home opnieuw synchroniseren met: Hey Google, synchroniseer mijn apparaten. Dan zou Google je flows moeten zien.

of je je Philips lampen via de Hue bridge laat lopen of niet daar zijn waarschijnlijk de meningen over verdeeld. Ik heb zelf zigbee allemaal rechtstreeks via Homey gekoppeld. Via de HUe bridge heb je meer mogelijkheden, maar het nadeel is een zwaardere belasting van Homey en meer vertraging bij het uitlezen van sensoren. Als je veel Hue hebt zou ik het denk ik aan de Hue bridge laten zitten.

Oke maar hoeveel favorieten kan je dan aanmaken? dat zal toch niet onbeperkt zijn neem ik aan.

en is het verstandig om in de Hue app en ics 2000 de zelfde ruimtes te hebben al in de Homey?

Ik heb geen idee of er een limiet zit op favorieten. Apparaten aan en uitzetten werkt zonder flows dus dat hoeft niet uit te maken.

De ICS2000 kan je volgens mij op marktplaats zetten als je alle apparaten ook op Homey kunt zetten. Homey is krachtiger dus de toegevoegde waarde zie ik niet echt. Hij zit ook niet in de weg, maar het wordt wel onduidelijk welk apparaat wat doet.

Voor Zigbee moet je wel bedenken wat je wilt. Je kunt Zigbee nu aan je Hue bridge knopen, aan je ICS2000 en aan Homey. Ieder maken ze een eigen mesh netwerk dat volledig los van elkaar staat, waardoor ze niet voor elkaar kunnen betekenen voor het routeren. Ik zou zoveel ogelijk één platform tegelijk gebruiken.

Bovendien is het niet handig als ze allemaal op hetzelfde kanaal zitten. hetis goed om te zorgen dat de wifi kanalen van gebruikte zigbee controllers niet overlappen en dat ze ook niet storen op je wifi.

ik wil idd ook zonder de ics 2000 werken dus dat is mooi dat dat ook zonder kan,

je raad dus aan om zoveel, alleen het zigbee of alleen z-wave platform te gebruiken, begrijp ik dat goed?
zo ja dan zal het voor mij wel Zigbee worden aangezien ik de meeste apparaten Zigbee ondersteunen

Ik gebruik eventueel alleen de Hue bridge en de Homey, dus die moet ik dan allebei op een ander kanaal zetten? tenzij ik de Hue bridge niet ga gebruiken?

En kan ik de lampen nog wel uitzetten als ik ze alleen aan homey gekoppeld heb en Homey heeft een storing? is het dan niet makkelijker als de lampen ook in de Hue bridge geconfigureerd zijn?

Ook z-wave en zigbee vormen aparte netwerken, ik heb zelf beide dus dat is geen probleem. Wat ik bedoelde is: 3 zigbee controllers in je netwerk is wat veel van het goede. Als het niet hoeft, kies er dan één.

Lampen kunnen bedienen als Homey eruit ligt is een goed argument om de hue bridge te blijven gebruiken. Homey kan dat eigenlijk niet echt lekker met zigbee, al zijn er mensen die het voor elkaar krijgen met bepaalde merken spul. Als er geen Zigbee apparaten rechtstreeks aan Homey gekoppeld zijn dan maken de kanalen niet uit, als je beide als zigbee controller wil gebruiken wordt het wel relevant om b.v. Homey op een ander kanaal te zetten dan de Hue bridge.

misschien een stomme vraag
maar even voor mijn duidelijkheid: met Zigbee apparaten bedoel je dus de bridge en niet de lampen zelf toch?

Ja. Homey, de ICS2000 en de HUE bridge zijn allemaal controllers die zigbee lampen kunnen koppelen in een mesh. Koppel je lampen zoveel mogerlijk aan een conrtoller. Homey kan lampen die aan de Hue bridge gekoppeld zijn ook gewoon bedienen met de juiste app, maar dan blijft de HUE bridge de controller en heeft Homey zelf geen zigbee controller-taken.

Oke dank je wel het begint wat helderder te worden voor mij…
Excuus voor mijn simpele vragen, maar ik wil het vanaf de grond zo goed mogelijk opbouwen, (zonder degelijke fundering geen stabiel systeem :slight_smile:

ik ben je iig erg dankbaar voor je antwoorden en je tijd, ik ga ff de Hue app goed inrichten zodat ik altijd bij mijn lampen kan in geval van storing, vervolgens de lampen in Homey zetten zonder connectie naar Hue Bridge

Als alle lampen rechtstreeks aan Homey gekoppeld zijn dan doet je Hue bridge dus niks meer. Ze kunnen maar aan 1 controller tegelijk gekoppeld worden. Zelf heb ik alles via de Hue bridge lopen maar dat is inderdaad persoonlijk. Ik vind het persoonlijk fijn dat als Homey uit is of niet bereikbaar is dat je dan toch via je telefoon de Hue lampen kan bedienen omdat ze via de Hue bridge zijn gekoppeld.

Oke dus toch verstandiger om Hue er in te betrekken, om een vangnet te hebben zeg maar.

als ik in de Homey de app Homey open dan zie ik 3 dingen…infrarood, Z-Wave en Zigbee, klik ik op Zigbee dan zoekt ie "ik denk een zigbee Bridge zoals in mijn geval de Hue bridge) maar dan moet ik de bridge in leermodus zetten, wat houd dit in en is dit nodig?

De bridge is geen zigbee device. Dat is een zigbee controller. Om je lampen via de bridge toe te voegen zet je eerst de Hue app op Homey (dus niet de Hue zonder bridge app!) en daar kan je dan je lampen mee toevoegen. Dan doe je apparaat toevoegen, Hue app kiezen en dan lamp kiezen. Dan gaat Homey via je bridge je lampen zoeken en toevoegen.

dus als ik het goed begrijp, moet ik dan alsnog een routine aanmaken in google home om de flow aan het werk te krijgen, wat is dan het voordeel tenopzichte dat ik in google home ook gewoon een routine aan kan maken om via spraak dingen gedaan te krijgen?

Ne hoor, je kunt flows die favoriet zijn gewoon starten op basis van hun naam. Hooguit dat je een routine maakt als je andere startzinnen wilt gebruiken.
Bovendien kunnen flows in Homey veel meer dan routines in Google Home. En je kunt vanuit Homey flows wel andere flows starten, maar geen Google Home routines. Dus de twee zijn zeker niet equivalent.

ik heb de routine Bedtijd ff leeggemaakt (zo goed als het ging) de routine is in google home zelf niet te verwijderen.

en heb ik de flow “bedtijd” aangemaakt (zie ss) en deze als favoriet gezet, google gesync met Homey, (alleen jammer dat je niet kunt zien of ie dat ook werkelijk doet).

als ik nu tegen de assitant zeg “hey google… bedtijd” dan gebeurd er niks, maar als ik zeg “hey google …start bedtijd” dan gaat het zoals ingesteld, ik neem aan dat dit niet anders kan?

Zoals ik zei, als je de startzin wil veranderen dan kan een Google routine handig zijn. Dus alle mogelijke manieren die je gebruikt om de bedtijd flow te starten kun je dan in die routine opsommen, maar het echte werk zit wel in de bedtijd flow.

Ik gebruik de routine bedtijd en heb de starter “Ik ga slapen” ook toegevoegd.
Als actie heb ik “start slapen” toegevoegd.
De flow “slapen” is een Homey flow die ook favoriet is.
Nu kan ik dus via Google Home de flow slapen uit laten voeren als ik “Ik ga slapen” zeg.

Hoe zet je Homey pro in leermodus?

Wat wil je leren van/aan Homey?