Advies nieuwe woning icm HUE & Overstap HP19 naar HP23

Even kort inleiding; ik gebruik de Homey PRO '19 nu zo’n 3,5 jaar na een overstap vanaf HomeWizard. Daardoor had/heb ik nog veel KaKu en ander relatief oud materiaal in het huis. Gebruik Homey hoofdzakelijk voor verlichting (tradfri, milight, tuya, innr), aangevuld met speakers (sonos), thermostaat (homewizard energy), deurbel (eufy), stofzuiger (roborock) en televisie (LG). Verder her en der wat draadloze schakelaars (kaku, shelly) en bewegingssensoren van oa Aqara.

Zoals je ziet best een allegaartje van diverse merken en protocollen. Sinds een half jaar werkt het ook verre van stabiel, lampen die niet bereikbaar zijn of sensoren die niets meer registreren. Nu heb ik een herkansing; vanaf begin '24 betrek ik een nieuwe woning, waarbij ik overnieuw wil beginnen met alles. Het is een middelgroot huis, ±200m2 woonoppervlak verdeeld over 2 verdiepingen en een redelijke tuin.

Alle verlichting heb ik al van HUE aangeschaft (20x gu10 spot + 10x e27 voor binnen en 6 lampen voor buiten, inclusief één bridge. Ook enkele HUE Tap Dial schakelaars, alswel Zigbee inbouw schakelaars van Robbshop. Het leek me slim zo min mogelijk verschillende merken te gaan combineren.

Nu wil ik dus alles in 1x ‘goed’ doen en zou ik graag advies krijgen hoe ik zo’n stabiel mogelijk netwerk krijg. Had zelf de volgende volgorde in gedachten → eerst netwerk aanleggen met ubiquiti. Vervolgens de Homey Pro '23 (al gekocht) installeren. Dan de HUE Bridge en lampen daarop aansluiten. Daarna de zigbee inbouw schakelaars (koppelen aan homey), en daarna de end-devices van HUE (tap dial) en Aqara sensoren + randapparatuur zoals tv/stofzuiger etc.

Qua homey/flow’s wil ik helemaal overnieuw beginnen, heb destijds alles per ruimte in aparte mappen gezet, en dan per ruimte ook nog een map ‘action’ en ‘trigger’ , maar vind dat eigenlijk onoverzichtelijk; iemand een betere methode?

Mijn verdere vragen;

  • Hoe werkt HUE bridge icm Homey; heb al gelezen dat je 1 controller kiest, wat dan de HUE bridge gaat worden. Is vervolgens alles met 1x koppelen van de bridge aan Homey ook zichtbaar in Homey? En apart aan te sturen?
  • Ik denk dat voor m’n vrouw de HUE-app overzichtelijker is qua verlichting (de rest gebruikt ze toch niet), kan ik zowel die gebruiken als homey zelf?
  • Maak je groepen/flows etc in zowel HUE als Homey? Of moet je één van de 2 kiezen? Ik zou graag enkele knoppen van de Tap Dial graag willen gebruiken voor HUE scenes, en de andere voor ‘ik ga weg’-flow van Homey. En de draaiknop voor dimmen van een specifieke groep.
  • Klopt het dat het HUE Zigbee netwerk niet communiceert met die van Homey? Want als alle lampen via de bridge gaan, dan hebben mijn Aqara P1 sensoren weinig tot geen dekking ben ik bang. Of is het dan wijs om de diverse robb-inbouw-schakelaars direct op de homey te zetten?

Hoe werkt HUE bridge icm Homey; heb al gelezen dat je 1 controller kiest, wat dan de HUE bridge gaat worden. Is vervolgens alles met 1x koppelen van de bridge aan Homey ook zichtbaar in Homey? En apart aan te sturen?

Als je de App Philips Hue gebruikt (er is een andere app Hue zonder Bridge) kun je via de bestaande Bridge alle Hue producten koppelen. Dat doe je per product. Bij de eerste keer koppelen zie je ze waarschijnlijk allemaal en kun je kiezen welke je wil toevooegen. Je ziet ze dan in Hue-app én in je Homey.

Ik denk dat voor m’n vrouw de HUE-app overzichtelijker is qua verlichting (de rest gebruikt ze toch niet), kan ik zowel die gebruiken als homey zelf?

Ja. Is zelfs handig, want als je Homey niet goed werkt, heb je altijd de Hue-app nog.

Maak je groepen/flows etc in zowel HUE als Homey? Of moet je één van de 2 kiezen? Ik zou graag enkele knoppen van de Tap Dial graag willen gebruiken voor HUE scenes, en de andere voor ‘ik ga weg’-flow van Homey. En de draaiknop voor dimmen van een specifieke groep.

Ja, je maakt ze in beide, zowel in de Hue-app, als in de Homey. Wat jij wil, kan dus.

Klopt het dat het HUE Zigbee netwerk niet communiceert met die van Homey? Want als alle lampen via de bridge gaan, dan hebben mijn Aqara P1 sensoren weinig tot geen dekking ben ik bang. Of is het dan wijs om de diverse robb-inbouw-schakelaars direct op de homey te zetten?

In feite krijg je twee Zigbee netwerken: die van je bestaande Hue én die van de Homey. Deze bestaan dus naast elkaar. Als je alleen sensoren op je Homey Zigbee netwerk gebruikt, is het aan te raden om een aantal netgevoede Zigbee apparaten te gebruiken, bijvoorbeeld een paar goedkope Tradfri’s van Ikea.

Ik heb per lampengroep, verwarming één flow. In iedere flow komen meerdere, dezelfde triggers voor: ‘thuiskomen/weggaan’, ‘slapen/waken’, lichtsterkte, beweging, wekkers, schakelaars etc.
Als een lamp wel of niet in-/uitschakelt zit het probleem maar in één flow.

In feite krijg je twee Zigbee netwerken: die van je bestaande Hue én die van de Homey. Deze bestaan dus naast elkaar. Als je alleen sensoren op je Homey Zigbee netwerk gebruikt, is het aan te raden om een aantal netgevoede Zigbee apparaten te gebruiken, bijvoorbeeld een paar goedkope Tradfri’s van Ikea.

Aqara P1 sensoren (en deurcontacten) kunnen zeker niet aan het HUE netwerk worden toegevoegd? Anders is dat nog een optie. Zo niet dan moet ik inderdaad wat extra net-gevoede apparaten aan Homey toevoegen om ook daar een dekkend netwerk mee te maken.

Ik heb per lampengroep, verwarming één flow. In iedere flow komen meerdere, dezelfde triggers voor: ‘thuiskomen/weggaan’, ‘slapen/waken’, lichtsterkte, beweging, wekkers, schakelaars etc.
Als een lamp wel of niet in-/uitschakelt zit het probleem maar in één flow.

Klinkt slim! Dat is middels advanced flow’s dan neem ik aan? Die heb ik nog niet eerder gebruikt, maar klinkt wel als een betere oplossing om zoveel mogelijk van één product/groep bij elkaar te houden.

Klopt. Bij de ‘gewone flows’ had je één trigger per flow.

Onderstaande flow schakelt mijn lampjes naast de TV. In totaal 11 triggers. Dat zou dus 11 oude flows betekenen: ‘lampjes en weggaan’, ‘lampjes en slapen’ etc.

Hier duik ik zeker nog verder in.

Nog andere zaken waar ik rekening mee moet houden bij het inrichten van een nieuwe woning?