Homey pro voor een uitgebreid smart home

Ik heb al een uitgebreid starthome netwerk alleen wil ik de volgende stap maken in programmeren.
nu heb ik veel van hue, Nedis en Tado. (resp. 40+, 20 en 10) en die wil ik meer gaan combineren.
nu las ik dat als ik Homey pro aanschaf alle losse componenten van hue (en de andere merken) opnieuw moet gaan inlezen in de Homey pro, klopt dat? als je die allemaal opnieuw moet inleren dat wordt een dagtaak

Dat hangt er van af. Je kunt je Hue bridge koppelen, daarmee is alles in eens beschikbaar in Homey. Je Hue systeem blijft verder gewoon werken, inclusief afstandsbedieningen en scènes. Van de rest weet ik niet.
Je kunt Hue ook koppelen met Homey zelf, je kunt dan gebruik maken van de voordelen van Homeys afhandeling (lokaal bijvoorbeeld) maar alle scènes moet je dan ook opnieuw in Homey maken.

Ik zou adviseren wat huiswerk te doen: bekijk de apps en klik door naar de forum pagina’s. Daar kun je veel informatie vinden.

ik ben al aan het rondneuzen op diverse fora en hier dus ook, ik zie echter uiteen lopende verhalen maar tot nu toe niet specifiek op mijn vragen.
in ieder geval dank voor je antwoord en ik heb een wedervraag. als ik er voor kies om alles op de hue bridge te houden kan ik dan wel verschillende lampen in een flow gebruiken?
ik wil dan een schaduw scenes bouwen en misschien later alles op Homey

Je hebt dan waarschijnlijk ook wel gelezen dat (bewegings) sensoren het niet lekker snel doen, en dat de status van de lamp op de Hue bridge en in Homey niet altijd synchroon lopen. Dat is allemaal een beetje te ingewikkeld om hier precies en duidelijk uit te leggen, hangt ook van de specifieke situatie en flow af. Dat kun je eigenlijk alleen ontdekken door het te doen.

okay nee dat had ik nog niet gevonden, wel dat je alles een voor een opnieuw moet inlezen op Homey.

begrijp ik jou nou goed en zeg je dat het beter werkt als ik wel alles op Homey pro doe? of is Hue sowieso traag op homey pro?

Dat je niet al te hoge verwachtingen moet hebben en een en ander zelf zal moeten er varen als je een combinatie doet. Als je alles op Homey doet, even goed kijken of al je apparatuur ondersteund wordt. En daar heb je dan weer niet alle mogelijkheden van Hue, zoals scenes.

okay, daarom ben ik hier en op andere fora :slight_smile: mijn doel is (ik heb nu bijna alles in de apple woning) om alle apparaten te kunnen gebruiken via 1 app/hub.
werkt de sensor nog trager dan bij Hue? :weary:

Vergeet dat maar. Diverse Homey apps vereisen nog steeds een bridge van de desbetreffende leverancier. De apps zijn hier niet altijd even duidelijk over.

Even voor de duidelijkheid, die 1-uur-update geldt alleen voor Homey Cloud, voor Homey Pro is de maximale vertraging “slechts” 2 seconden. En dat is als je de Hue app van Athom gebruikt, als je de Hue apparaten via Matter koppelt werkt het zoals op alle andere home automation platforms (namelijk vrijwel real time).

1 Like

Hi Robert, mijn vraag hierover was: als ik homey pro koop moet ik dan alle lampen, afstandsbedieningen, en sensoren opnieuw inleren of kan ik dit en de parameters (scènes) overzetten van de hue hub naar de Homey pro?
Basically vraag ik werkt deze hub zo goed als ze adverteren? Ik vind het niet erg om €400 uit te geven als het ook goed werkt :sunglasses:

Ik weet niet wat je bedoelt met “inleren”, maar er zijn twee manieren om Hue apparaten aan Homey te koppelen: de “officiële” app die gebruik maakt van de Hue bridge (de makkelijke manier) en de app die de Hue apparaten direct koppelt via Zigbee (waarbij je de Hue bridge in theorie niet meer nodig hebt).

Ik denk dat de officiële app ook scenes kan importeren, bij de andere app zul je scenes (of wat daar op lijkt) zelf in elkaar moeten zetten met Homey’s flows. Nadeel van de officiële app is wel dat er een vertraging van een paar seconden zit tussen wanneer een Hue sensor (bv) beweging detecteert en het moment dat Homey daarvan op de hoogte is.

met inleren bedoel ik dat in homey elke lamp opnieuw gezocht moet worden door de homey pro, stroom eraf en weer erop bijvoorbeeld.
als ik voor de homey pro ga dan wil ik niet nog een hub erbij

Als je de Hue hub buiten gebruik wilt stellen moet je alle apparaten weer opnieuw inleren, ja, want de apparaten moeten dan met Homey verbonden worden.

Een app/hub is onmogelijk. Zijn ook twee heel verschillende dingen. Ik gebruik bijvoorbeeld de Hue hub, HomeKit en Homey. Als de Homey weer eens niet werkt dan werken de meeste lampen gewoon nog via Hue (toch meesterlijk stabiel). Daarnaast is Homey treurig beperkt met aantal Zigbee apparaten).
Ik gebruik HomeKit voor shortcuts, simpele automatiseringen en Siri. Homey is er voornamelijk voor complexe automatiseringen. Maar ook voor IKEA, Tuya en andere Zigbee apparaten.
(Helaas) staan alle apps van de apparaten nog op mijn telefoon. Voor firmware updates maar ook omdat het vaak genoeg gebeurt dat Homey of HomeKit niet betrouwbaar genoeg is. Of niet alle optie ondersteund.
En ik ben bang dat we daar nooit vanaf komen.