Advies Homey Pro

Hallo allemaal, ik ben helemaal nieuw op dit forum. Ik sta op het punt een Pro aan te schaffen. Op dit moment heb ik een Philips hue installatie met 30 lampen, 5 Phillips beweging sensoren en 4 schakelaars + een Ring installatie met 6 camera’s en een deurbel. Wat mij op dit moment tegenhoudt 429 euro uit te geven is het feit dat ik niet goed kan vinden of ik mijn Philips hue lampen en accessoires kan overzetten en het bridge kan verwijderen. Dat de Pro de Hue kan besturen is mij wel duidelijk. Mijn Bridge heeft een soort van eigen leven, soms gaan lampen wel op de ingestelde tijd aan of uit maar steeds vaker niet dan wel. Misschien kan iemand mij verwijzen, indien überhaupt mogelijk, naar een document waarin zo’n omzetting wordt uitgelegd.

Kan het zijn dat de Hue bridge te veel te doen heeft en daarom schakeltijden mist?
Kunt u lampen via de bridge direct wel goed aan en uit zetten?
Een andere Hue mobiel app heeft mijn eens laten zien hoeveel er steeds blijft zitten bij een aanpassing.
Met datums van maanden terug door hele kleine aanpassing in een toepassing.

De Homey Hue App is de koppeling tussen Homey en de Hue bridge.
Dat geldt ook voor de andere Homey apps.
Zo hoeft Homey zelf niet veel op te slaan aan gegevens van apparaten.

je kunt de bridge wegdoen als je een homey hebt als je deze app er op installeert: Philips Hue, without the bridge App voor Homey | Homey en je kunt natuurlijk veel meer. Apps voor Homey Pro

Wat is druk?? Ik heb 6 in- en uitschakel tijden voor 6 van de 30 lampen. Verder een aantal regels voor de bewegingssensoren en schakelaars.
Het kan zijn dat dit druk is, geen idee.
Maar ik zag in een tweede post dat er een Pro app is waarbij de bridge niet meer nodig is.

Ies

@glenn_seegers
Bedankt voor je snelle reactie
Dat klinkt veel belovend ga er gelijk naar kijken. Als dat is wat ik zoek bestel ik de Pro direct.

Dat kan met Homey ook gebeuren als je het zigbee mesh netwerk niet helemaal goed hebt opgebouwd, en de signalen verstoord kunnen worden; denk aan te grote afstanden, betonnen vloeren, en welk vastgezet 2,4GHz wifi kanaal je gebruikt en welk zigbee kanaal je gebruikt.
Denk ook aan een (te) sterk wifi signaal van de buren op een voor jouw zigbee verkeerd kanaal…

Heb zelf geen Hue, maar lees dat sommige Homey gebruikers liefst de Hue bridge naast Homey laten draaien, omdat dan bij evt. uitval / storing van Homey, je Hue spullen gewoon door blijven draaien.

Ik zou inderdaad de Hue hub aanhouden. Dat is net wat meer responsive dan direct via homey.

@Homey3131

Hue update de lampen regelmatig.
Een sensor zendt elke 5 minuten het aantal Lux door.
De buitensensor blijkt ook te reageren op het bewegen van struiken en bomen. Dat ontdekte ik helaas pas.
Dat zal een indoor sensor ook doen maar die struiken en bomen zijn niet binnen of bewegen niet. :wink:
Nu ik Homey op Lux laat regelen kunnen al die oude instelling hier uit Hue bridge weg als dat zou moeten.

Ligt er aan met welke homey, met de 2023 gaat het super, die is sneller als de hue of ikea hub.

Ik heb de 2023 idd maar moet eerlijk zeggen dat mijn mening berust op tests met de pro 2019

Daar zal ik zeker eens naar kijken. Ik heb hier een vrij sterk wifi mesh netwerk, maar ook van de buren is zeer sterk.
Ga eens kijken waar alles op staat in relatie tot kanalen. Uit mijn hoofd zeg ik zigbee 25 en wifi staat op automatisch.

OK dat is zeker iets om over te denken, updates zijn ook belangrijk.
Misschien behouden en opruimen wat betreft aangemelde devices
Weer iets om naar de kijken.

Homey met Hue is ronduit kut. De officiële app die met de bridge werkt doet “polling” dat houd in dat hij iedere seconde vraagt aan de bridge of de lichten uit zijn. Dat merk je doordat lichten soms een seconde vertraging hebben op je commando dat is echt heel storend.

De hue app zonder bridge heeft dus z’n eigen problemen zie hierboven.

Dat is wel een hele harde uitspraak.

Kunt u buiten Homey om een lamp direct via de Hue bridge schakelen?
Is die vertraging er dan niet?

Zelf zie ik geen verschil met Domoticz en Hue bridge.
Bij schakelen op de Apparaten pagina kan ik die seconde vertraging niet zien.
Als u dat misschien wel ziet is dat alleen voor u “echt heel storend”.

Mijn advies is om het naast elkaar te gebruiken. Als Homey het om wat voor reden dan ook niet doet, kun je altijd je lampen nog bedienen via je telefoon. Verlichting is iets noodzakelijks in huis, en zou ik daarom nooit afhankelijk willen laten zijn van een derde partij en een app van een vrijwillige ontwikkelaar.

Ik heb de Hue-bridge ook gehouden, omdat daar functionaliteit zit, die ik anders in Homey moet nabouwen. Bijvoorbeeld wat er moet gebeuren als een Hue-bewegingsmelder geen beweging meer detecteert (… minuten aan blijven).
Als je rechtstreeks alarm aan/uit gebruikt, zul je dit zelf moeten regelen in je flow.
Groetjes,
Rene

Hier ook een gebruiker die Homey Pro (2019) in combinatie met de Bridge gebruikt. Werkt super en zeer betrouwbaar. De Bridge geeft out-the-box nog wat extra’s waar ik gebruik van maak. Maar moet ook wel toegeven dat ik de Hue lampen bijna nooit bedien via Homey maar via de Apple Woon app. Homey doet voornamelijk de automatisering van de Hue lampen en sensoren.

Enige nadeel, als je het een nadeel mag noemen, is dat Hue nu zijn eigen Zigbee netwerk heeft en dus niet het Zigbee netwerk van de Homey uitbreid en versterkt.