Wat het beste is om te doen: 1 geavanceerde flow of juist 3 kleine geavanceerde flows?

Ik wil een geavanceerde flow aanmaken maar heb een vraag wat ik het beste kan doen. In de ochtend wil ik mijn verwarming een beetje verhogen, airco aanzetten en een IR paneel. Nu wil ik dus een flow aanmaken maar vraag me af of ik dit alles in 1 geavanceerde “grote” flow moet zetten of dat ik beter voor alles een losse geavanceerde flow kan maken?

Ik krijg 3 dingen met erin: als het buiten minder dan 7 graden is, op een bepaalde tijd, dan moet de verwarming omhoog in de ochtend (en avond). maar op deze zelfde tijd moet er ook gekeken worden of binnen in de badkamer de temperatuur lager is dan 19 graden want dan moet de IR paneel aan. en rond deze zelfde tijd moet ik ook een klein beetje de airco aanzetten om het sneller warm te krijgen in de woonkamer.

Wie kan mij hier advies in geven? Het is een flinke lijst want in de middag moet hier ook weer naar gekeken worden en ik ben dan niet altijd thuis dus dan moet ik bepaalde dagen wijzigen omdat ik dan later thuis ben, of juist eerder. Beetje lastig misschien maar weet niet wat het beste is om te doen.

Als het aan elkaar gerelateerd is én als de ene actie afhankelijk is van de status van een andere zet ik het liever in 1 advanced flow. Dan hou je het overzichtelijk, bij elkaar en als je eens iets aan de ene veranderd kun je ok bij de andere iets wijzigen zonder van flow-naar-flow te moeten schakelen…

maar op deze zelfde tijd moet er ook gekeken worden of binnen in de badkamer de temperatuur lager is dan 19 graden want dan moet de IR paneel aan. en rond deze zelfde tijd moet ik ook een klein beetje de airco aanzetten om het sneller warm te krijgen in de woonkamer.

Gezien bovenstaande dus meerdere flows in 1 advanced flow (Canvas)…

Functioneel maakt het niet zoveel uit.

Het grootste verschil is:

Een advanced flow kan je alleen compleet aan of uitschakelen.

Als je stukken van flows aan en uit wilt kunnen zetten is het dus handig deze in een aparte flowmte plaatsen.

voor het overzicht is bij elkaar zetten handig, maar je kan ook een note erbij zetten waar je verwijst naar de andere flow

Ik vind het zelf fijn om flows op te knippen in functionele stukken. Dat houdt het overzichtelijk. Voor advanced flows wat minder noodzakelijk maar ik doe het nog steeds (zie mijn post “how tomstructure your flows”

in jou voorbeeld kan je een aantal “scenes” defieneren die je aanschakeld.

Scene1: badkamerNiet in gebruik = Airco uit , IR uit, verwarming op lage temp

Scene2: badkamer opwarmen = Airco aan, IR uit, verwarming hogere temp

Scene3: badkamer in gebruik= Airco uit, IR aan verwarming hogere temp

Deze scenes zijn aparte flows die je vanuit diverse andere flows kan starten (hergebruiken)

Op deze manier heb je geen last van flows die elkaar verstoren

Ik heb destijds besloten om per set lampen één canvas te maken. Gaat er een lamp ongewenst aan dan wel uit dan staat het op dat ene canvas. Dus ook voor de verwarming heb ik één canvas gemaakt.

Ik heb in de badkamer een IR-paneel en het IR-paneel in de kamer werkt ongeveer net zo als jij je airco gebruikt :

Ik heb een virtueel device ‘verwarming’ aangemaakt. De twee bovenste regelen het gedrag wanneer het device aan- dan wel uitgezet wordt.

Daaronder de triggers, die onder voorwaarden het device aan- of uitzetten.

Het is al met al best wel een groot canvas geworden. In jouw geval zou ik twee canvassen maken:‘verwarmen’ en ‘koelen’

(Ik heb voor iedere werkdag een wekker ‘opstaan en weggaan’ ingesteld op de tijd dat ik de deur uit wil)

1 Like

Oh jee, dit is even wat huiswerk voor me :slight_smile:
Ik ieder geval heel erg bedankt voor jullie bijdragen en deze ga ik zeker meenemen. Heb hier wel veel aan en zal zelf even moeten zien wat het beste is om te doen.

Begrijp ik nu dat je ook flows met elkaar kan laten communiceren of zo? Dat maakt het voor mij natuurlijk nog moeilijker, denk ik? Maar of ik dit snap…. uh, voor nu nog niet eigenlijk. Ga me eerst maar eens op jullie informatie storten. Bedankt!

Zit er gaaf uit Wim. Ik moet daar eens doorheen wandelen. Best ingewikkeld en dan heb ik het toch wel een heel stuk eenvoudiger gemaakt (maar niet zo goed als die van jou). Hmm, ga eens kijken of ik hier uit kom.

Ja, dat is niet zo heel moeilijk hoor.

Kan op 2manieren

• met de standaard kaartjes in de flow sectie:

O

• Of met een extra app (iets geavanceerder)

https://homey.app/nl-nl/apps/browse/#filter?query=Advanced%20trigger

• of je maakt een virtual device aan, dan kan je die aansturen. (Zo doe ik het zelf, je kan dan ook een “scene” met de knop van het virtual device starten… )