Advanced Flow

Hei.
Tenkte jeg skulle dele min eksperimentering med Advanced Flow.
Det er virkelig bra saker og gjør det mye lettere, da man i praksis kan få “alt” inn i en flow, fremfor å lage mange. Det gir samtidig langt flere muligheter. Nå har jeg ikke testet dette veldig lenge, men tenkte å dele mitt (foreløpige) oppsett på varmestyring basert på strømpris.

4 Likes

Også veldig ny på Homey og advanced flow. Har satt opp noen fine Flows som jeg er veldig fornøyd med. Men jeg liker faktisk å dele det opp i flere. Har et par advanced som linker til noen Standard.

En av fordelene jeg har funnet ved å gjøre det på denne måten er at du kan avbryte kjøringen av en flyt ved å deaktivere standard flow den peker til. F.eks for å stoppe en flow med delay.

Annet bruksområde kan være dersom du ønsker å bytte mellom to forskjellige flows. Jeg har f.eks satt opp en flow for meg når jeg sitter i kjeller og bruker hjemmekontor, en annen for fruen. Hun satte ikke så stor pris på deler av den flowen jeg hadde satt opp. Jeg veksler mellom de to ved å trykke på en bryter som deaktiverer den ene og aktiverer den andre.

Har hatt Homey i noen år allerede, men dette med advanced flow er jo nytt og åpner nye muligheter.
Det jeg liker best er muligheten for å ha flere triggere og flere alternativer for utfall i samme flow. Der man før måtte holde seg til enten/eller, så kan man nå lage uendelige veier basert på forskjellige forutsetninger og regler.

Helt klart en fordel å ha enkelte flows separat for å kunne aktivere/deaktivere visse funksjoner ved behov.

Når det kommer til fysiske brytere for å endre på ting, så er det noe jeg personlig ønsker å unngå. Noe jeg ville glemt ofte, så ting må funke av seg selv. Lysbrytere er unntaket. De må funke som vanlige brytere i tillegg til å kunne styres smart.

Flowen jeg delte over er allerede endret til det ugjenkjennelige, så trenger nok litt tid med denne nye muligheten før jeg lander på hvordan ting skal settes opp. Uansett. Dette er helt klart det beste som har kommet siden jeg fikk min homey og endrer gamet fullstendig.

Bryter bør helt klart ikke være eneste alternativet og full automasjon er det beste. Men… i noen tilfeller har jeg ikke funnet måter å helautomatisere det på.

Jeg er godt fornøyd med måten jeg har brukt brytere så langt. Jeg har ikke så mange og jeg har stort sett brukt de til 3 ting enn så lenge.

1. For å enkelt bytte mellom to flows, dette ser jeg for meg at jeg blir å gjøre senere også.
    Veldig praktisk.

2. Et nærmere og mer tilgjengelig alternativ til en bryter på veggen. Monterte nettopp en over vasken på kjøkkenet, slipper man gå bort til den på veggen (også smartbryter så klart) for å aktivere lys over vasken

3. Deaktivere/aktivere flows. Har f.eks brukt dette for en flow jeg tenkte vi kunne bruke når vi drar bort og kommer hjem.

Den setter alle til borte og setter i gang automatisert av/på rutine slik at det ser ut som at vi er hjemme og sender varsling ved evt aktivitet i heimen til min telefon. Den deaktiverer/aktiverer også noen
flows som jeg buker kun til styring av lys. Ville blitt pes og aktivere/deaktivere disse via app og litt irriterende om lys slår seg av/på tilfeldig mens vi er hjemme.

Men enig, game changer. Nå har ikke jeg brukt Homey uten, men jeg har brukt Samsung Smartthings og der er det veldig begrenset med muligheter når man setter opp en flyt. Noe som har gjort til at jeg tidligere måtte dumme ned noen av ideene mine.

Gleder meg til å se hva folk finner på fremover.

Enig i at Advanced Flow er en stor glede; og til stor nytte.
Har laget meg en flow som regner ut timesforbruk (kWh) og holder rede på døgnets høyeste timesforbruk og inneværende måneds 3 høyeste timesverdier. Har definert noen virtuelle enheter med egenskapen ‘meter_power’ som viser diverse relaterte verdier, bl.a. snitt av 3 høyeste timeverdier. Også satt opp varsel hvis snittet nærmer seg Elvias ulike fastleddsterskler. Ikke så lett å lese, kanskje, men ser ut til å funke.

Bruker også noen HomeyScript som lar meg definere variable av vilkårlig type, f.eks en array med [max3,max2,max1]. Oppretter også tag(‘navn’, verdi) i HomeyScript som lar meg sende verdier videre i flyten. Forøyvrig min første reise i HomeyScript, så mulig jeg ikke har kodet på den beste måten.

Imponere. Personlig så bruker jeg appen Power of the hour, som mer eller mindre gjør dette for meg. Altså varsler dersom man går over en satt grense på enkelttimer.
Appen, Norwegian Utility Bill, holder også styr på kostnader og tar høyde for de 3 snittimene for nettleie.

Mulig dine flows gir enda mer funksjonalitet enn disse gir?

Var ikke klar over disse app’ene; takk!. Selvfølgelig mer “proft” og mer til nytte for andre å lage en app.
Disse gir mye mer funksjonalitet enn mine flows/HomeyScript, men min kode har noen “fordeler”:

• jeg fikk utforsket Advanced Flow :slight_smile:
  • har laget flere virtuelle enheter med “presise” navnelapper
  • viser snitt av de 3 timesmax’ene som Elvia vil bruke for beregning av nettleie
  • viser de tre 3 max’ene og tilhørende dato i en virtuell enhet. Må riktignok trykke på den for å vise verdiene. I mangel av en virtuell enhet som kan vise en vilkårlig tekst som label, har jeg brukt en virtuell enhet ‘Speaker’ med ‘speaker_artist’-evnen som kan vise en vilkårlig tekst når man klikker på den.
1 Like

Hei!

Jeg har visst gjort basically det samme. Men jeg sender i stedet en rapport hver dag som sier hva høyest forbruk var, og får varsel om forbruker var over 4kWh, og om timesforbruker ligger an til å komme over 5kWh om jeg ikke kan lastbalansere forskjellen.

Jeg har også laget en egen lastbalansering for å holde under meg 5kWh/t, som setter Easee til lavere strøm om det brukes for mye, og sikrer at varmtvannstanken ikke går om forbruker ligger an til å bli mer enn 5kWh denne timen. Ellers tror jeg det trengs lite adferdsendring for å nå trinn 2!

energy-devices

1 Like