Advanced Flow

Hei.
Tenkte jeg skulle dele min eksperimentering med Advanced Flow.
Det er virkelig bra saker og gjĂžr det mye lettere, da man i praksis kan fĂ„ “alt” inn i en flow, fremfor Ă„ lage mange. Det gir samtidig langt flere muligheter. NĂ„ har jeg ikke testet dette veldig lenge, men tenkte Ă„ dele mitt (forelĂžpige) oppsett pĂ„ varmestyring basert pĂ„ strĂžmpris.

5 Likes

OgsÄ veldig ny pÄ Homey og advanced flow. Har satt opp noen fine Flows som jeg er veldig fornÞyd med. Men jeg liker faktisk Ä dele det opp i flere. Har et par advanced som linker til noen Standard.

En av fordelene jeg har funnet ved Ä gjÞre det pÄ denne mÄten er at du kan avbryte kjÞringen av en flyt ved Ä deaktivere standard flow den peker til. F.eks for Ä stoppe en flow med delay.

Annet bruksomrÄde kan vÊre dersom du Þnsker Ä bytte mellom to forskjellige flows. Jeg har f.eks satt opp en flow for meg nÄr jeg sitter i kjeller og bruker hjemmekontor, en annen for fruen. Hun satte ikke sÄ stor pris pÄ deler av den flowen jeg hadde satt opp. Jeg veksler mellom de to ved Ä trykke pÄ en bryter som deaktiverer den ene og aktiverer den andre.

Har hatt Homey i noen Ă„r allerede, men dette med advanced flow er jo nytt og Ă„pner nye muligheter.
Det jeg liker best er muligheten for Ä ha flere triggere og flere alternativer for utfall i samme flow. Der man fÞr mÄtte holde seg til enten/eller, sÄ kan man nÄ lage uendelige veier basert pÄ forskjellige forutsetninger og regler.

Helt klart en fordel Ă„ ha enkelte flows separat for Ă„ kunne aktivere/deaktivere visse funksjoner ved behov.

NÄr det kommer til fysiske brytere for Ä endre pÄ ting, sÄ er det noe jeg personlig Þnsker Ä unngÄ. Noe jeg ville glemt ofte, sÄ ting mÄ funke av seg selv. Lysbrytere er unntaket. De mÄ funke som vanlige brytere i tillegg til Ä kunne styres smart.

Flowen jeg delte over er allerede endret til det ugjenkjennelige, sÄ trenger nok litt tid med denne nye muligheten fÞr jeg lander pÄ hvordan ting skal settes opp. Uansett. Dette er helt klart det beste som har kommet siden jeg fikk min homey og endrer gamet fullstendig.

Bryter bÞr helt klart ikke vÊre eneste alternativet og full automasjon er det beste. Men
 i noen tilfeller har jeg ikke funnet mÄter Ä helautomatisere det pÄ.

Jeg er godt fornÞyd med mÄten jeg har brukt brytere sÄ langt. Jeg har ikke sÄ mange og jeg har stort sett brukt de til 3 ting enn sÄ lenge.

  1. For Ä enkelt bytte mellom to flows, dette ser jeg for meg at jeg blir Ä gjÞre senere ogsÄ.
    Veldig praktisk.

  2. Et nÊrmere og mer tilgjengelig alternativ til en bryter pÄ veggen. Monterte nettopp en over vasken pÄ kjÞkkenet, slipper man gÄ bort til den pÄ veggen (ogsÄ smartbryter sÄ klart) for Ä aktivere lys over vasken

  3. Deaktivere/aktivere flows. Har f.eks brukt dette for en flow jeg tenkte vi kunne bruke nÄr vi drar bort og kommer hjem.

Den setter alle til borte og setter i gang automatisert av/pÄ rutine slik at det ser ut som at vi er hjemme og sender varsling ved evt aktivitet i heimen til min telefon. Den deaktiverer/aktiverer ogsÄ noen
flows som jeg buker kun til styring av lys. Ville blitt pes og aktivere/deaktivere disse via app og litt irriterende om lys slÄr seg av/pÄ tilfeldig mens vi er hjemme.

Men enig, game changer. NÄ har ikke jeg brukt Homey uten, men jeg har brukt Samsung Smartthings og der er det veldig begrenset med muligheter nÄr man setter opp en flyt. Noe som har gjort til at jeg tidligere mÄtte dumme ned noen av ideene mine.

Gleder meg til Ä se hva folk finner pÄ fremover.

Enig i at Advanced Flow er en stor glede; og til stor nytte.
Har laget meg en flow som regner ut timesforbruk (kWh) og holder rede pĂ„ dĂžgnets hĂžyeste timesforbruk og innevĂŠrende mĂ„neds 3 hĂžyeste timesverdier. Har definert noen virtuelle enheter med egenskapen ‘meter_power’ som viser diverse relaterte verdier, bl.a. snitt av 3 hĂžyeste timeverdier. OgsĂ„ satt opp varsel hvis snittet nĂŠrmer seg Elvias ulike fastleddsterskler. Ikke sĂ„ lett Ă„ lese, kanskje, men ser ut til Ă„ funke.





Bruker ogsĂ„ noen HomeyScript som lar meg definere variable av vilkĂ„rlig type, f.eks en array med [max3,max2,max1]. Oppretter ogsĂ„ tag(‘navn’, verdi) i HomeyScript som lar meg sende verdier videre i flyten. ForĂžyvrig min fĂžrste reise i HomeyScript, sĂ„ mulig jeg ikke har kodet pĂ„ den beste mĂ„ten.

Imponere. Personlig sÄ bruker jeg appen Power of the hour, som mer eller mindre gjÞr dette for meg. AltsÄ varsler dersom man gÄr over en satt grense pÄ enkelttimer.
Appen, Norwegian Utility Bill, holder ogsÄ styr pÄ kostnader og tar hÞyde for de 3 snittimene for nettleie.

Mulig dine flows gir enda mer funksjonalitet enn disse gir?

Var ikke klar over disse app’ene; takk!. SelvfĂžlgelig mer “proft” og mer til nytte for andre Ă„ lage en app.
Disse gir mye mer funksjonalitet enn mine flows/HomeyScript, men min kode har noen “fordeler”:

  • jeg fikk utforsket Advanced Flow :slight_smile:
  • har laget flere virtuelle enheter med “presise” navnelapper
  • viser snitt av de 3 timesmax’ene som Elvia vil bruke for beregning av nettleie
  • viser de tre 3 max’ene og tilhĂžrende dato i en virtuell enhet. MĂ„ riktignok trykke pĂ„ den for Ă„ vise verdiene. I mangel av en virtuell enhet som kan vise en vilkĂ„rlig tekst som label, har jeg brukt en virtuell enhet ‘Speaker’ med ‘speaker_artist’-evnen som kan vise en vilkĂ„rlig tekst nĂ„r man klikker pĂ„ den.
1 Like

Hei!

Jeg har visst gjort basically det samme. Men jeg sender i stedet en rapport hver dag som sier hva hÞyest forbruk var, og fÄr varsel om forbruker var over 4kWh, og om timesforbruker ligger an til Ä komme over 5kWh om jeg ikke kan lastbalansere forskjellen.

Jeg har ogsÄ laget en egen lastbalansering for Ä holde under meg 5kWh/t, som setter Easee til lavere strÞm om det brukes for mye, og sikrer at varmtvannstanken ikke gÄr om forbruker ligger an til Ä bli mer enn 5kWh denne timen. Ellers tror jeg det trengs lite adferdsendring for Ä nÄ trinn 2!



energy-devices

1 Like