Wachten op de bridge of nu de homey pro aanschaffen?

Ik weet het niet meer. Ik wil beginnen met homey en wordt verleid door de nieuwe bridge. Maar ik kan er nog niet mee werken en ik lees veel commentaar. Wat adviseren jullie? Zo’n bolletje kopen of even wachten?

Ik zou n bolletje kopen, desnoods een 2e handsje. Heb zelf, een ruim jaar geleden, een 512MB versie voor €180 kunnen kopen, en nog steeds erg blij mee.
Maar ik loop als ‘experimenteur’ toch tegen de geheugengrens aan, meer dan 30 à 35 apps kun je er niet op draaien, afhankelijk van het geheugengebruik van de te gebruiken apps. Ik heb ze van 5MB tot over de 20MB.
[Homey zelf gebruikt ca. 150MB)

Ik zou goed kijken welke apparaten je thuis wil gaan aansturen en hoe ver je wil gaan in home automation.
Met de Bridge heb je niet de mogelijkheid om lokale wifi apparaten aan te sturen, of HomeScript te gebruiken. Als je hier geen behoefte aan hebt zou je de Homey Bridge kunnen overwegen. Maar bedenk wel dat als je tijdelijk geen internet hebt je ook niet de apparaten thuis kan bedienen, dit lukt met de Pro dan weer wel, omdat de flows en aansturing vanuit je eigen huis gebeurd en niet vanuit de cloud.

Flows werken dan vaak nog wel, maar besturing vanuit de Homey app werkt vaak niet (goed) meer als de internetverbinding weg is omdat Athom toch verschillende afhankelijkheden van cloud services in de app en de Pro heeft zitten.

Klopt.
Maar met de Bridge heb je helemaal niets meer.
En zo veel internet storingen hebben we in Nederland nou ook weer niet dat je de bridge niet moet overwegen.

Wat fijn dat jullie reageren. Bedankt daarvoor!
Als ik het goed begrijp kan ik beginnen met een “bolletje”, eventueel een wat oudere. De bridge kan dan altijd na enige tijd worden ingezet.

Begrijp ik goed dat er aan een bolletje geen extra abonnementskosten meer zitten?

Dat laatste kan, maar ik zie het nut er niet zo van in. De gewone Homey (“bolletje”) kan veel meer dan de Bridge, en je kunt ook niet makkelijk de bridge en het bolletje naast elkaar gebruiken (of je devices/flows migreren van de ene naar de andere).

Dat klopt, tenzij je backups wilt van je bolletje.

Het klopt, als je de woorden Pro en Bridge verwisselt

Ligt er helemaal aan wat je wilt natuurlijk, het bolletje (wat tegenwoordig de Pro heet …Terwijl er binnen die serie vroeger een gewone en een pro was), kan veel meer en heeft geen aanvullende kosten. (eventueel backups voor 10€ per jaar als optie). Hiermee kan je heel veel aansturen, en met de geweldige apps uit de community zijn er heel mogelijkheden (Check wel altijd voor je een device koopt of er al een app is die het ondersteund).

De bridge (cloud) is op dit moment veel meer gelimiteerd qua apps/devices/mogelijkheden in mijn optiek en heeft abo kosten (afhankelijk van de hoeveelheid devices, tot 5 is het gratis geloof ik).

Als je even op tweakers of marktplaats kijkt dat zie je diverse Homey 2019 devices (dat is de nieuwste versie) voor €160-€180, te koop staan, lijkt mij een prima optie :+1:

Als je heel veel apps en apparaten wilt aansluiten kan je kijken naar een Homey pro (ja dit geeft misverstanden nu ook de “niet pro” vaak een “pro” genoemd word), maar ik verwacht dat je met een 2019 (geen pro) prima een lange tijd vooruit kan.

Ik heb de bridge inmiddels een paar weken in huis, maar vooralsnog geen toegang tot het beta programma. Uiteraard wel ingeschreven, maar nog geen activatiecode ontvangen.
Als je meteen aan de slag wilt, moet je wel een bolletje aanschaffen. Of geduld opbrengen…

@perjan kun je via PB contact met mij opnemen?

1 Like

Misschien wat flauw maar als je gewoon wat wil proberen in home automation dan is misschien een TUYA hubje , van bijv de LIDL a 25Euro ook een goede start . Alle devices die je koopt en koppelt kun je gemakkelijk later weer gebruiken als je wat meer ‘Pro’ dingen wilt doen en bijv een Homey wil gebruiken.