Vreemd probleem met Aqara mini switch

Hallo,
Ik heb 2 Aqara mini switches aangeschaft. Beide gekoppeld met Homey Pro en beide werken in eerste instantie prima. Eén drukknop gebruik ik als een reset van een alarm.
Nu komt dat alarm haast nooit voor dus test ik af en toe het alarm en reset die met de drukknop. Gisteren werkte de drukknop niet meer.

Kijkend via de Homey web app, zou de batterij leeg zijn dus heb ik de batterij vervangen. Geen verbetering. Ook help het niet om de Homey opnieuw te starten.
Via Homey web app kijk ik naar de eigenschappen van de drukknop, die worden niet getoond.

Nu het vreemde: Via de Homey app op mijn Android wordt een volle batterij getoond en zie ik ook de apparaat eigenschappen.

Via de Developer heb ik de Zigbee bekeken. Ik heb 9 element (incl. Homey). Ik heb ook rekening gehouden met de aanwijzing van Athom om eerst de routers te koppelen. Hier lijkt de oorzaak van het probleem niet te zitten.

De drukknop kan ik opnemen in een (advanced) flow en werk , maar is niet betrouwbaar. Na enige tijd werkt de drukknop weer niet.

Vreemde situatie. Kan iemand mij helpen?

Heb je Ikea tradfri lampen? Heb je je wifi en zigbee kanalen goed ingesteld? Hoe ver hangen de switches van een router of Homey? Heb je zigbee ooit gereset ná firmware v5.x?

Hoi Peter,
Dank je voor de reactie.

Ik heb geen Ikea lampen.
Een tijdje terug heb ik het kanaal van Zigbee gewijzigd in relatie tot Wifi. Volgens mij heeft dit echter weinig tot geen nut, ik heb een DECO m5 mash-set, als ik het goed begrijp zoekt dit systeem zelf het beste signaal. Dus die heeft geen fixed kanaal.

Ik heb een paar maanden terug mijn zigbee gereset.

Ik weet niet of de oorzaak van het probleem wel bij zigbee ligt. Het vreemde is namelijk dat via de Androidapp wel alle apparaateigenschappen worden getoond en in de Windowsapp niet.
Gevoelsmatig zou ik denken dat het probleem bij de Windowsapp zou liggen.

Maarrrrrrr, waarom een instabiele drukknop, terwijl de andere drukknop zonder problemen functioneert.
Zou het aan de drukknop liggen?

Hoi René, graag gedaan. Ja waarom het ene apparaat het probleemloos doet, en het andere niet… Ik wil je aanraden om wifi op een vast kanaal te zetten.

Als uiteindelijk de zigbee prima werkt, behalve die ene drukknop, dan zou ik daar iets anders voor kiezen.

Wat bedoel je eigenlijk met “Windows app”?
Ik ken de Android app en my.homey.app

Met de Windowsapp bedoel ik de my.homey.app want die draait bij mij onder Windows.

In de hoop het probleem op te kunnen lossen heb ik alle Zigbee componenten uit Homey verwijderd, Zigbee in Homey gereset en een zo ideaal mogelijk kanaal voor Zigbee gezocht.

Daarop heb ik eerst de Zigbee routers gepaired en daarna de drukknoppen.
Wat opvalt is dat het even duurt voordat de batterij informatie van de drukknoppen wordt getoond. Dit bracht mij in verwarring.

Tijdens het pairen was de Homey enkele malen niet te bereiken en heb ik daarom Homey een paar keer opnieuw gestart door de voeding weg te nemen. Of dit normaal is weet ik niet.

Dit alles heb ik een paar dagen geleden al gedaan. Vooralsnog een goed resultaat.
De tijd zal het leren.

Ik zag wel op tegen het opnieuw pairen van de componenten want dan moeten alle flows nagelopen worden om de componenten daarin opnieuw op te zoeken. Nu heb ik avanced flows aangeschaft. Daarmee is het heel eenvoudig. Een super aankoop!

Hi,

Ik heb nu hetzelfde probleem met mijn Aqara H1 remote switches. Het heeft maandenlang goed gefunctioneerd en ik heb nauwelijks iets veranderd. Maar nu droppen mijn switches, die ik dagelijks gebruik, continu uit mijn zigbee netwerk. Heel frustrerend… loop nu al een tijd te zoeken en te prutsen. Het enige wat een paar dagen helpt is verwijderen en opnieuw pairen. (en de flows repareren)

  1. er is geen interference met mijn wifi netwerk
  2. de switches staan dichtbij routers, 1 zelfs naast de homey
  3. ik heb wel Ikea Tradfri lampen.

Is dat laatste een probleem? Ik kan dat nergens vinden.

Hoi Jan,
Ik heb ook nog steeeds problemen. Mijn eind-componenten van Zigbee lijken om de een of andere rede in een slaapmodus te gaan. Zie Problemen met Aqara bewegingssensors en drukknopen.

Even voor de duidelijkheid: daar is niks vreemds aan. Jouw problemen liggen waarschijnlijk ergens anders.

De enige oorzaak die ik nu nog kan bedenken is dat het 2,4 netwerk bij mij in de buurt te zwaar is bezet. Ik vind namelijk geen vrij of onderbezet kanaal. En dan, zou ik wel een vrij of onderbezet kanaal vinden, kan dat morgen weer anders zijn.
Dus voor mij is er vooralsnog nog maar één oplossing; Geen Zigbee eind eindcomponenten (met batterij) meer toepassen.

Mm, waarom enkel eindcomponenten? Hebben zigbee router apparaten (op netspanning of adapter) dan geen last hebben van al het wifi geweld? Zigbee is zigbee lijkt mij.

Zigbee blijft Zigbee, ja dat zou je zeggen maar de routerapparaten blijven goed functioneren.
De eindcomponenten zijn allemaal van Aqara. Nu zit ik die componenten niet altijd in de gaten te houden maar ik vermoed dat ze allemaal gelijktijg of zo ongeveer gelijktijdig is een soort slaapstand gaan en daar dan niet meer uit komen.

Je loopt nu een beetje weg met het idee dat het niet klopt dat end devices naar een slaapstand gaan, terwijl dat volkomen normaal is. En dat ze “ongeveer gelijktijdig” dat zouden doen klopt ook niet, want end devices communiceren niet met elkaar.

Dus als je end devices plotseling allemaal niet meer werken, dan moet je het probleem ergens anders in je netwerk gaan zoeken. Bijvoorbeeld een router device dat niet goed werkt en op die manier de routering van de end devices in de war gooit, of een router van een merk dat simpelweg niet lekker samenwerkt met Aqara end devices (vandaar ook de vraag van @Peter_Kawa over IKEA apparaten, maar zoiets kan ook met andere merken gebeuren).

1 Like

Robert, dank je voor je reactie.
Bijgaand een foto van mijn Zigbee deelnemers.
Allen communiceren rechtstreeks met Homey (station 0). Dus zijn de routers volgens mij niet van invloed.

Je gaf zelf al aan dat het 2.4Ghz netwerk in je omgeving (te) zwaar belast kan zijn, wat storing kan veroorzaken. Vooral end devices hebben daar, met verminderd uitzendvermogen, last van.

Ik weet niet hoe ver die end devices van je Homey verwijderd zijn, maar meer dan een paar meter zou ik ze niet geven, zéker niet in een omgeving met veel storing. Dan moet je echt meer routers gaan inzetten.

Aqara devices staan erom bekend dat ze niet vanzelf van router wisselen, dus als je meerdere routers toevoegt moet je daarna die end devices weer opnieuw toevoegen, op de plek waar je ze gaat gebruiken; en als je het apparaat niet eerst uit Homey verwijdert krijg je weliswaar een foutmelding dat het apparaat al bekend is, maar eventuele flows blijven intact en de sensor gebruikt (hopelijk) een betere router.

De afstand van de end devices tot de Homey is binnen de 5m. Ik zag nu in de Developer dat alle end devices rechtstreeks contact maken met Homey. Dat was voorheen niet zo. Misschien dat dit de oplossing is. Ik wacht een tijdje af. Want tot nu toe ging het na 4 tot 6 weken fout.