Al een tijdje heb ik problemen met mijn 2 Aqara beweginssensoren en 2 drukknoppen, allemaal Zigbee . Ik heb een Homey early 2016.
Naast deze eindgebruikers heb ik ook een aantal router opgenomen in het Zigbee netwerk.
Ik heb al een aantal acties ondernomen.
Als eerste heb ik alle componenten opnieuw bij Homey aangemeld. Resultaat: even werkte alles na behoren. Daarna toch weer niet meer.
Batterijen vervangen en opnieuw aangemeld. Resultaat idem als hiervoor.
Zigbee netwerk geheel gereset en alle componenten weer gepaird met Homey, de routers als eerste.
Weer hetzelfde resultaat.
Geprobeerd het ideale netwerkkanaal te selecteren in relatie tot wifi.
Weer hetzelfde resultaat. Hiebij wil ik toch wel opmerken dat dit volgens mij niet echt de oorzaak kan zijn want ik heb nog nooit problemen gehad met de routers.
Vandaag ben ik weer gaan zoeken naar de oorzaak waarbij ik ook via de Developer heb gezocht.
Als ik een router “interview” krijg ik een melding. “Interview” ik een end device dan krijg ik de melding : Wake up sleepy node before interview. Interviewing a sleepy node may take a while.
Dus mijn conclusie is dat alle end devices om de een of andere reden in een slaapmode gaan.
Hoe zou ze uit de slaapmode kunnen halen, en hoe zou ik kunnen voorkomen dat ze in de slaapmode gaan?