Vraag over de ingebouwde weer data

Wellicht een hele simpele vraag maar kan het niet vinden op het forum.

Ik wil iets doen met de build in tag die aangeeft wat voor type weer het is. Is er een lijst met welke benamingen worden gebruikt voor welk type weer? Ik gebruik nu de AND kaart “is precies” en wil graag weten welke benamingen ik kan gebruiken om te filteren op de diverse soorten weer die Homey kent.

Alvast bedankt voor jullie hulp

Gewoon op het tag kaartje klikken en dan kan je de juiste tag selecteren die je wilt gebruiken.

Dankjewel voor je reactie. Ik weet hoe ik bij de juiste tag moet komen, dat is niet het probleem. Daar staat nu “Clouds” in jouw screenshot. Bij staat er bijvoorbeeld nu “Mist” Maar welke benamingen worden er nog meer gebruikt? Dat is waar het mij om gaat, is er dus zeg maar een lijst met benamingen die Homey hiervoor gebruikt.

Ah dat bedoel je. Nee dat zou ik niet weten. Ik vind het zelf een niet zo veel zegende tag. Die tag bestaat maar uit 1 woord.
Stel het is bewolkt en het regent. Dan is het bewolkt en regenachtig. Die tag zal dan waarschijnlijk zeggen dat het regenachtig is.

Tip. Wil je dingen aansturen op basis van weer, kijk dan naar OpenWheaterMap
https://homey.app/nl-nl/app/nu.baretta.openweathermap/OpenWeatherMap/

Daarmee kan je ook voorspellingen doen en op basis daarvan flows laten triggeren.
Als je die dan combineert met Buienalarm dan heb je een compleet weer station tot je beschikking in Homey

Het viel mij gistern op dat de icoontjes voor het weertype in mijn node-red dashboard niet meer getoond worden.
Het blijkt dat het weer type nu in het Nederlands doorgegeven wordt.
Is dat alleen bij mij zo, of hebben jullie dat ook?
image

Dit is bij iedereen zo, sinds het in de nieuwe web app wordt weer gegeven is het veranderd naar de taal van je Homey

OK. Dan zal ik de weer icoontjes moeten renamen.
Ik heb ooit aan Athom gevraagd waar de data vandaan kwam. Boaz kon daar toen geen antwoord op geven. Als ik weet waar de data vandaan komt, dan kan ik kijken welke weertypes ik kan ontvangen. M.a.w. hoe ze exact in het Nederlands heten, zodat alles in een klap aangepast kan worden en niet proefondervindelijk.
Dit zal waarschijnlijk ook handig zijn voor homeydash en homey.ink gebruikers.
Ik zal nogmaals bij Athom navraag doen. Ik zal hun antwoord hier melden.

1 Like

Ik heb bij Athom navraag gedaan.
Ik kreeg van Boaz(Athom customer support) te horen dat hij mij daar geen antwoord kon geven.
Ik heb gevraagd of hij dit bij de ontwikkelaars kon navragen. Daarop kreeg ik te horen da hij dat gedaan had en geen bruikbaar antwoord gekregen had.

Ik heb zelf e.e.a. met verschillende weer websites vergeleken en de Homey waarden komen aardig overeen met de waarden die http://api.openweathermap.org/ levert. Het verschil lkan natuurlijk liggen in het tijdstip dat Homey de waarden ophaalt en wanneer ik ze ophaal.

image
image

Het is inderdaad de open weather api https://api.openweathermap.org/data/2.5/weather.

Ik ben reuze benieuwd Jos.
Ik had toen ik homeydash lokaal ging draaien, de engelse icoontjes gekopieerd en de nederlandse vertaling toegepast (wat mij logische vertaling leek).
Tot nu toe werd enkel het ‘bewolkt’ icoontje weergegeven, bij ander weertypen wordt er geen icoontje weergegeven.
De dash taal op Engels zetten werkt niet overigens.
De class is dan nog steeds “bewolkt”, in het Nederlandsch.

<div id="weather-state-icon" class="bewolkt" style="background-image: url("img/weather/bewolkt.svg"); -webkit-mask-image: url("img/weather/bewolkt.svg");"></div>

Ik heb net de onderstaande NL omschrijvingen uit Homey gehaald en de icoontjes deze namen gegeven, ben benieuwd of dat beter gaat werken (Er staat overigens nog steeds class=“bewolkt”, terwijl het hard regent hier)
Omschrijvingen van het weer in openweathermap app:

Omschrijvingen van het weer in detail in openweathermap app (die zijn weer in het Engels…):

Hey Jos, in de web app worden de gebruikte weersomschrijvingen getoond, zie screenshot.
Ik heb nog steeds geen lijstje met alle voorkomende omschrijvingen gevonden, want er worden ook twee woorden gebruikt, zoals ‘lichte regen’ en ‘half bewolkt’
Als deze weersomschrijving wordt gegeven, dan wordt er geen icoontje getoond.
Het licht imho aan de spatie in de naam van het icoontje.
Heb jij of iemand een hint hoe deze spatie te escapen?
Ik heb geprobeert de icoontjes te hernoemen, zoals halfbewolkt.svg en half&nbsp;bewolkt.svg bijvoorbeeld, maar nog geen resultaat…

Alvast mijn dank,
Peter

Hoi Peter,

Ik gebruik Homeydash niet. Ik gebruik een Node-Red Dashboard (MQTT)
Ik weet niet hoe Homedash de icoontjes namen escaped. Ik dacht echter dat een spatie normaal als %20 wordt ge-escaped.

Ik kon geen vertaald lijstje naar Neerlands vinden bij openweathermap.
Ik test nu via een flow bij een weertype verandering of ik die al eens heb gehad, zo niet dan stuur ik (mezelf) een mail met de melding dat er een nieuw weertype is.
Ik copieer dan een nieuw of soms ook bestaand icoontje naar de naam van dit nieuwe weertype.

Tot nu toe heb ik de volgende weertypes gehad:
onbewolkt
bewolkt
licht bewolkt
lichte bewolking
zeer lichte bewolking
half bewolkt
onweer
mist
dichte mist
nevel
sneeuw
lichte sneeuw
matige sneeuw
lichte regen
matige regen
zware regen

Groeten,
Jos

1 Like

Top Jos! homeydash laat geen icoontje zien zodra de omschrijving uit meer dan een woord (met een spatie) bestaat. Vandaar mijn poging om dit toch werkbaar te krijgen.

Ik kon ook verder ook niets bruikbaars aan weersomschrijvingen vinden nog.

Ja ik was ook al begonnen met een flow die de weersbeschrijving bij een verandering naar de tijdlijn en mail stuurt om zodoende de juiste omschrijvingen te kunnen ontdekken. Met jouw lijst kom ik al een heel eind! Super! :beers:
Inderdaad, ik hoef ook niet voor ieder verschil in regenhoeveelheid een ander icoontje, dus zal er diverse vaker gebruiken onder een ander naampje.

EDIT
Ik krijg zojuist een lijst van iemand die openweathermap had gemaild met een verzoek om de omschrijvingen te mailen :upside_down_face:
200: onweersbui met lichte regen
201: onweersbui met regen
202: onweersbui met zware regenval
210: lichte onweersbui
211: onweersbui
212: zware onweersbui
221: onregelmatig onweersbui
230: onweersbui met lichte motregen
231: onweersbui met motregen
232: onweersbui met zware motregen
300: lichte motregen
301: motregen
302: zware motregen
310: lichte motregen/regen
311: motregen
312: zware motregen/regen
313: stortbuien en motregen
314: hevige stortbuien en motregen
321: zware motregen
500: lichte regen
501: matige regen
502: zware regenval
503: zeer zware regenval
504: extreme regen
511: koude buien
520: lichte stortregen
521: stortregen
522: zware stortregen
531: afwisselende stortbuien
600: lichte sneeuw
601: sneeuw
602: hevige sneeuw
611: ijzel
612: lichte ijzel
620: lichte sneeuw
621: natte sneeuw
622: hevige sneeuw
701: mist
711: mist
721: nevel
731: zand/stof werveling
741: mist
751: zandstorm
761: mist
762: vulkanische as
771: rukwinden
781: tornado
800: onbewolkt
801: licht bewolkt
802: half bewolkt
803: zwaar bewolkt
804: geheel bewolkt

3 Likes