ik ben een beginnend Homey bridge gebruiker. ooit wil ik naar de Homey PRO maar voor nu ga ik me vermaken op de bridge.
nu is mijn vraag onze vloerverwarming staat eigenlijk altijd op een vaste temperatuur. het verwarmen van ons huis met de vloerverwarming duurt ook 3 uur voor het echt warm word dus een vaste temperatuur leek me beter. het is een vloerverwarming die aangesloten is op me cv ketel. Is het slim om mijn vloerverwarming slim te maken of gezien hij toch nooit veranderd kan hij net zo goed dom blijven.
als ik hem dom hou is het dan wel mogelijk om de cv ketel zijn verbruik te meten? zo ja hoe?
Zoals je zelf al concludeerde, gezien de reactietijd zou ik niet met aan uit gaan spelen.
Wat ik zelf wel gedaan hem:
Temp sensor op de aanvoer vanaf de CV
Temp sensor op de gemengde aanvoer naar de VV
Temp sensor op de retour uit de VV
Temp sensor op de retour naar de CV
Het plan was ooit om wat te gaan spelen met aanvoertemperatuur (kan ik via OTGW aansturen met Homey)
Ben eigenlijk alleen toegekomen aan wat tunen van de pompsnelheid (delta T)
En verbruik zou ik vooral beginnen met je gasverbruik de meten bij je slimme meter (als je die hebt). Met een homewizard P1 dongel bijvoorbeeld.
In het stookseizoen is het gros van je gasverbruik je verwarming. En de grote pieken zijn de douche.
Vervolgens heb ik een virtual device gemaakt om de temperatuursensoren te groeperen, verrijken met andere data en meer begrijpelijke namen te geven.
Hieronder een voorbeeld van twee sensoren die ik gebruik om de watertemperatuur aanvoer vs retour te monitoren en een verschil (delta T) te berekenen. In mijn geval om de vloerkoeling in de gaten te houden.
Voor zover ik kan zien op de Homey Apps-pagina, is de Shelly app ook beschikbaar voor de niet-Pro Homey’s. De Shelly-modules werken via WiFi. Op de Homey Bridge maak je verbinding met de Shelly-modules via de cloud.
Wellicht dat iemand anders op het forum ervaring heeft met de combinatie Homey Bridge en Shelly.
De app die ik gebruik voor virtuele apparaten (Device Capabilities) is alleen voor de Pro-Homey’s beschikbaar. Zo te zien geldt dat ook voor andere apps die virtuele apparaten maken. Dat deel kun je dus niet op de gewone Homey doen.
Ik heb alleen de pomp van de vloerverwarming via een slimme stekker van INNR (SP120) aangesloten. Via Homey zet ik deze pomp van mei tot oktober dagelijks een kwartier aan en de rest van de dag en nacht uit. In de wintermaanden laat ik deze pomp 24 uur per dag aan staan.
Ik heb dit opgelost met een “domme” stekker.
Deze meet de temperatuur van de ingaande leiding. Als er geen warm water wordt aangevoerd gaat de pomp uit.
Deze doet ook 1x in de 24h een cycle
Pomp 24 uur aal laten en je water temp naar de vv zo laag mogelijk maken en dan gewoon aan laten. Behaagelijk temp en vloer nooit koud. Kachel staatcwat vaker aan maar op een heel laag niveau- gasverbruik gaat naar beneden. Dus vooral toe en afvoer meten en dan elke zone inregelen. Hoe je niets te doen met Homey
Maak zelf gebruik van de Homey 2019 in combinatie met Evohome, Intergas Extreme 36 voor aansturing vloerverwarming Honeywell HCC100 en thermostaatknoppen Honeywell HR92.
Alle ingestelde temperaturen en gemeten temperaturen van de Evohome lees ik uit per zone. De data wordt per 15 minuten weggeschreven naar Google sheets, aangevuld met de info van gasverbruik (Homewizard P1) Daarnaast ook diverse sensoren in gebruik om bij open deur of raam de temperatuur terug te zetten. Zeg maar de ‘open raam functie’ van bv een Honeywell.
Tevens diverse Fibaro plugs tussen de CV, HCC100 vloerverdeler en alles gezet. Op basis van stand-by verbruik bij cv uit en of HCC uit en pomp verdeler, kun je dus uitlezen of een cv aanslaat en ook hoe lang. Daarnaast ook pompvermogen van de vloerverdeler en de cv te bepalen en zie je of deze moduleert of niet. Door deze data het gehele systeem optimaal kunnen inregelen (CV ketel en HCC100) iets wat zelfs Honeywell niet kon. Ook opwarm periodes kun je uit de data halen en uitzetten tegen de buitentemperaturen. (werkelijke temperatuur en gevoelstemperatuur) Erg blij mee dit ooit te hebben ingeregeld. Ondertussen enorm kunnen besparen op zowel gas als electra verbruik.
Veel problemen met de Evohome en de HCC100 aan het licht gebracht.