Vloerverwarming slim maken; beginnersvraag

Homey-Pro gebruiker hier. Ik vind de weg aardig met Homey intussen, maar ben een totale noob als het gaat om verwarming en CV. Ik heb al redelijk wat gelezen op het forum over het slim maken van (vloer)verwarming, maar voor mijn idee mis ik nét even wat beginnerskennis om dat volledig te kunnen volgen. Ik hoop dat iemand me even een beetje op weg kan helpen.

Ik wil dus mijn vloerverwarming slim maken. Heb momenteel een draadloze thermostaat van Honeywell, maar niet een T-series of Evohome, dus niet aan Homey te koppelen. Het is eigenlijk weinig ingewikkeld bij mij, want ik woon alleen in een gelijkvloers appartement. Ik zit eigenlijk nooit aan de stelknoppen van de zones. Twee zones (gang en logeerkamer) staan standaard uit, de rest grenst aan elkaar en is niet echt apart van elkaar te regelen. Volgens mij heb ik dan alleen een slimme thermostaat nodig die aan zowel mijn ketel (indien nodig met Opentherm converter) als aan Homey te koppelen is. Geen aparte stelknoppen, etc. Zie ik dat goed zo? Het liefst houd ik wel de optie om de zones die nu uitstaan in de toekomst toe te kunnen voegen en ook slim te regelen, maar voor zover ik kan zien, kan dat met vrijwel elke slimme thermostaat.

Wat ik wél van plan ben, is om in de hoek van de woonkamer waar ik meestal zit, bijverwarming te plaatsen in de vorm van een IR-paneel. Ik denk haast dat ik dat het beste apart kan houden van de thermostaat: de thermostaat aan de andere kant van de kamer zetten en het aansturen van het paneeltje aan Homey overlaten. Of er moeten mooiere opties zijn, evt. iets wat later nog toegevoegd kan worden? Ik las bijv. dit: Evohome switch electric heater using homey maar vraag me af hoe je kunt weten of een thermostaat (afgezien dus van Evohome) deze mogelijkheid überhaupt heeft?

Samengevat mijn vragen:

  • Zit ik goed als ik denk dat ik alleen een thermostaat nodig heb die aan de ketel te koppelen is, en geen aparte knoppen etc.?

  • Zijn er goede opties om IR bijverwarming te laten regelen door dezelfde thermostaat?

  • Zit er, aangezien ik nu al een Honeywell thermostaat heb, nog voordeel aan het aanschaffen van een slimme Honeywell thermostaat versus die van een ander merk?

  • Zijn er nog specifieke manieren om op het verwarmen te besparen mbv slimme apparatuur, anders dan het automatisch uit laten schakelen als je weggaat of gaat slapen? (Watertemperatuur slim regelen, pomp helemaal uitschakelen in de zomer of ’s nachts, etc.?)

Nog een ander puntje: Google Home moet het apparaat ook herkennen als thermostaat, zodat ik de verwarming hoger of lager kan zetten via stembesturing. Ik weet dat dit geen GH forum is, maar er zijn natuurlijk genoeg gebruikers die beiden hebben. Heeft iemand daar nog ervaringen mee toevallig?

1 Like

Welke slimme toepassingen wil je gebruiken voor je vloerverwarming?

Bedenk dat vloerverwarming een zeer trage reactietijd heeft het duurt uren voor je effect van uitzetten gaat merken en ook weer uren voor je huiskamer weer opwarmt.

Bedenk ook dat electrische verwarming ca 4x zo duur is als verwarmen op gas. Dus voor het geld moet je niet naar electrisch overgaan. Tenzij je verwarming veel meer van je huis opwarmt dan nodig(maar zo klinkt dat in jou geval niet.

Hier staat de vloerverwarming dag en nacht aan. Dan staat de ketel lekker zachtjes te pruttelen (3.6kW)
Als je je vloer laat afkoelen zal je ketel voor het opwarmen weer op een hoger pitje moeten draaien waarmee deze ook weer onzuiniger wordt.

Mocht je een heel slecht geisoleerd huis hebben dan is een lagere nachtstand wellicht wel zinvol. (Maar dan kan je beter investeren in isolatie dan in IR verwarming)

Vooral uitzetten als ik wegga voor als ik dat vergeet (ik heb een klokthermostaat nu, dus zit er zó weinig aan dat ik nooit de gewoonte heb aangeleerd 'm lager te zetten als ik de deur uitga) en als ik eerder naar bed ga. Ik heb een handicap en ga nogal eens 's middags slapen, en besluit dan soms terwijl ik in bed lig dat ik er de rest van de dag niet meer uitkom. Dan kan ik er niet ‘even’ uitgaan om de boel uit te zetten, wat zonde is van m’n verbruik.

Valt heel erg mee. Hij ligt bij mij niet diep in de vloer. De kruipruimte is niet geïsoleerd, dus het koelt ook snel weer af. En ja: isoleren zou beter zijn. Maar ik huur, en weet niet of ik die investering nu wil maken met de kans dat m’n verhuurder binnen twee jaar ineens besluit dat ons blok aan de beurt is.

Berekening elektrisch/gas had ik al gemaakt. Ik zoek echt een paneeltje met weinig vermogen en hoop dan m’n CV wat lager te kunnen zetten. Zit echt 90% van de tijd in hetzelfde kleine hoekje van de kamer. Natuurlijk zal moeten blijken hoeveel houdbaar is, maar de berekeningen voor hoe lang het aankan bij een halve graad, hele graad, anderhalve verlaging van de CV e.d. heb ik al allemaal liggen. Viel me inderdaad tegen, maar ook als ik het quitte speel, hoop ik in elk geval een wat hoger comfort te hebben dan nu.

:+1:
En infrarood schiint inderdaad een zeer prettige warmtebron te zijn.
Die prima werkt als je op een plek zit…

(Kijk wel even goed naar de golflengte van de IR daar schijnt wel veel verschil in te zitten)