Watergebaseerde Vloerverwamring aansturen via Homey

Beste Forumleden,

Ik heb al zitten zoeken en googlen, maar een goed antwoord op mijn vraag heb ik nog niet gevonden.
Ik zou graag mijn beide vloerwarming verdelers slim willen maken. Het betreft een een “oude” Robot 2 groep verdeler (zoals in deze link alleen dan 2 groeps link robot verdeler) En nieuwe 12 groeps verdeler (zoals deze link alleen dan met POMP Magnum verdeler ). Beide worden nu nog aangestuurd door 2 apart CV ketels, maar naar in de zomer verdwijnt de oude ketel en gaat de nieuwste ketel Xtreme 36 de boel aansturen. Op dit moment is alles nog handmatig en worden alle ruimten gelijkmatig verwarmt. En alles ook via een thermostaat. Maar ik zou dit dus graag automatisch willen hebben en gekoppeld met de Homey. Want straks wordt het nog complexer aangezien er ook nog Hout CV aanwezig (maar deze is even geen onderdeel van deze vraag.) Nu lees ergens een Evo Home, Tado en Magum heeft ook nog eigen systeem. Qua budget mag het echt richting 700-1000 euro lopen, maar ik wil graag goed starten in elke ruimte zijn eigen te regelen thermostaat, vakantie regeling etc etc. En als laatst ook nog iets waar ik op voort kan borduren met radiatoren die er ook nog her en der in het huis zitten. Zijn er mensen met ervaring advies op welke oplossing ik hierin het beste kan overgaan. Zodat mij verwarming slim gaat worden. En ja ik weet dat je bij watergebaseerde vloerverwarming zoveel mogelijk met constant temp moet werken. Bij voorbaat dank voor jullie adviezen.

1 Like

Over dat constante temperatuur even een aanvulling. Ik heb al drie woningen en vijf en dertig jaar vloerverwarming. Altijd nachtverlaging gebruikt. Laatste woning is lage temperatuur verwarming en goed geïsoleerde woning (6 jaar geleden opgeleverd). Installateur was stellig vierentwintig uur per dag dezelfde temperatuur laten. Eerste jaar ook gedaan en kreeg een hartverzakking van de afrekening. Het jaar erop een evo home geïnstalleerd en dat leverde een besparing van ruim 9 GJ op alleen al op twee graden nachtverlaging.

2 Likes

Neem Plugwise ook mee in je overweging. En dan niet de Koen’s kopen, maar zelf de stelmotoren bij robbshop kopen en die met een Aqara plug (te koppelen aan Plugwise) door Plugwise laten openen/sluiten.

1 Like

Ok, ik heb al een heel aantal jaren vloerverwarming in het huis. Deze staat standaard eigenlijk op 16 graden en dat doet de cv. In de ochtend gaat hij naar 17 en als ik thuis bent doet de houtkachel cv de rest naar 18-19 graden. In garage/bedrijfsruimte is die oplossing nog niet gekoppeld. Maar ik neem zeker je advies mee. Dank.

Thx,

Voor deze info. Dat scheel al een heel stuk zie ik zo. Ga eens ff goed lezen en dan mogelijk hier weer om meer hulp vragen :blush:.

1 Like

[zeurmodus]
Ik zou mijn verwarmingssysteem nooit volledig aan Homey toevertrouwen, daar is hij te onstabiel voor in mijn ogen.
In ieder geval goede checks inbouwen, zoals op app crashes, ‘stukke’ flows, Homey offline en vooral de auto-updates uitschakelen (beter zelf op een geschikt moment updaten).

Ik ben 100% tevreden over tado, en het basis schema draait altijd door, mocht Homey even z’n dag niet hebben.
[/zeurmodus]

2 Likes

Ik ben tevreden over EvoHome met HR92 radiatorkranen en OpenTherm ketelaansturing. Over de combinatie met de HCE80 voor de vloer ben ik niet tevreden, omdat de vloerpomp niet synchroon wordt aangestuurd met de ketel. Dwz dat als de ingestelde temperatuur bereikt is wordt de vloer aangestuurd met een duty cycle van 50%, dwz 10 minuten aan en 10 minuten uit. In die 10 minuten uit blijft de ketel gewoon aan. De HCC100 geeft een verbetering te zien, maar moet ik nog wat beter monitoren.

Zie ook Honeywell Evohome zoneregeling met vloerverwarming - Duurzame energie en installaties - GoT

Ik zoek een flow die me vv pomp kan schakelen, nu op vermogen warmtepomp geprobeert maar dat werkt niet. Zie helaas geen flow op basis van warmtevraag

Misschien nig een tip voordat ik er een echt relai in bouw

Hey Ria,

Ikzelf heb op de vv pomp een slimme stopcontact gezet, en ook op de CV ketel. De CV ketel zal altijd in vermogen toenemen als er warmte voor de vloerverwarming/warm water gevraagd wordt. Met wat flows kan je de vv pas laten inschakelen als de CV boven een bepaald vermogen komt. Bij mij ligt deze grens op de 50 watt.

Hoewel de vv pomp dan ook draait als er warm water gevraagd wordt, is dit eigenlijk voor de werking niet zo’n probleem, aangezien de vv pomp ook af en toe aan moet om te spoelen.

Maar voor ik heb de flow wel aangespast met kleine tweaks, zoals de vv alleen aansturen als het buiten ook lager is dan 15 graden, en niet tussen 0:00 en 7:00.

Over het algemeen werkt dit nog steeds best goed.

Het inschakelen doe ik op dezelfde manier, alleen het uitschakelen is met het probleem. Als het vermogen onder een bepaald nivo dan vertraagd uitschakelen, alleen is dit een commando wat altijd gebeurt ook als de warmtepomp weer draait. Nu alleen op “haard” functie kunnen schakelen, dus uit boven een bepaalde ruimte temperatuur.