Virtueel netto vermogen monitor

Ik ben bezig met het monitoren van mijn energie. Daarvoor al Power by the hour geïnstalleerd. Dit gegroepeerd met de input van de slimme meter en zonnepanelen geeft al een mooi overzicht van het huidige Wattage en verbruikte kilowattuur.

Nu wil ik alleen nog het netto wattage daar aan toevoegen. Dus het wattage van het net en zonnepanelen bij elkaar opgeteld, zodat je weet wat je netto opgenomen vermogen is. Bijvoorbeeld 187 Watt van het net, en 74 Watt gegenereerd door de zonnepanelen is een netto opgenomen vermogen van 261 Watt. Als er geen wolken voor de zon zitten bijvoorbeeld 1328 Watt terug leveren, en 1856 Watt gegenereerd door de zonnepanelen is een netto opgenomen vermogen van 528 watt. Nu heb ik daar een hele simple flow voor dat als het L1 vermogen verander het netto vermogen berekend wordt in een variabele.

Maar eigenlijk zou ik deze in een virtueel apparaat willen hebben. Zodat je alle tegeltjes bij elkaar kan zien in de app. De vraag is hoe doe je dat?

Hi Johan,

Je kunt van alles bij elkaar zetten in een virtueel apparaat middels de app Device Capabilities.

.

1 Like

Dat is niet helemaal wat ik bedoel met bij elkaar zetten. Wat ik bedoel is alle “apparaten” bij elkaar op het dashboard.

Ik zou dus graag een virtueel apparaat toevoegen waar in ik het netto opgenomen vermogen berekenen, of de variabele in kan tonen. Zodat je in de app met één klap op je ogen direct ziet wat het opgenomen vermogen van je huis is ongeacht of je van het net verbruikt, terugleverd, en je zonnepanelen wel of niet produceren. Het zou leuk zijn als Power by the hour een extra tegeltje maakt. Maar dat zit er nu niet in voor zo ver ik zie. Daarnaast is de berekening nu ook weer niet zo spannend. Vermogen slimme meter + vermogen zonnepanelen. (bij terug leveren wordt het een negatieve waarde, dus dan klopt de berekening nog steeds)

Andere optie is het smpl displaytje gaan gebruiken. Dan kan je natuurlijk elke waarde die je wil tonen. Is zoiets ook te doen met 1e generatie iPad? Die ligt op het moment toch stof te happen.

Ik snap het denk ik nog steeds niet helemaal dan :wink:
Maar ik laat nog wat ideetjes los:
Wil je een device die de 2 waardes (al dan niet negatief) opgeteld laat zien, dan voeg je ze beide toe aan een < group > app device. Geen flows en berekeningen nodig, dat doet de app automatisch.

Met de Device Capabilities app kun je ook een gezamenlijk device maken, maar ik dacht dat je deze stap al had gedaan / gemaakt. Maar toch nog maar even bij deze:

Je kunt op je ouwe ipad een dashboardje met je favoriete devices maken, met als voorwaarde dat homeydash.com je favorieten er op kan weergeven.

Je kunt hiervoor een extra user aanmaken, inloggen als die user, enkel de gewenste favoriete devices toevoegen (je energie devices) en dan met die user ook inloggen op homeydash.
Zo krijg je enkel je energie devices in beeld.
(Voor je eigen account heb je ws. veel meer favoriete devices)

Ik heb bv. een android tablet uit 2011 en dat werkt nog steeds.


Dit is ook nog een ideetje:

ah, wij komen er wel. Je voorbeeldje kan ik wat mee. Ga ik morgen eens mee stoeien.

1 Like

Ik heb toch even meer hulp nodig. Ik kwam tot onderstaande, ik heb zo het vermoeden dat ik nog meer moet invullen. “nummerveld” kan ik “power” kiezen. Maar formule invullen lukt niet. ik typ {{ zoek dan het vermogen van de zonnepanelen op, en vervolgens klikt het veld dicht. Ik dan dus niet + en dan mijn L1 kiezen. Tweede “DAN” kan ik dan weer niet “power” kiezen onder nummer.

Probeer je die formule wel bij “nummer” in de advanced flow in te vullen?

Ik vraag me af of dit ook niet gewoon via Power By The Hour kan. Daarin kun je ook een “virtual via flow” power summarizer device aanmaken. Die kun je dus via bovenstaande flow vullen. Bovendien heb je dan de aanvullende functionaliteit van power by the hour op dat device tot je beschikking
@Gruijter heb jij een suggestie?

Jazeker kan dat met een virtueel PBTH device en een flow. De flow moet dan iedere 60 seconden de kWh van zonnepanelen + kWh van de P1 meter sturen naar PBTH.

Ik doe bijna hetzelfde om de totale energie bij te houden die ik aan het net lever:

Als je geen kWh hebt maar alleen watts dan kan je met de <group> app watts van de panelen en van P1 bij elkaar optellen in een virtueel apparaat, en die vervolgens aan PBTH koppelen. Edit: ik zie nu dat je Youless gebruikt voor zowel P1 als je panelen. Dan hwb je dus kWh beschikbaar en kun je de eerste optie gebruiken.

Overigens zit de functie ‘wat gebruik ik in mijn huis totaal’ al standaard in de Homey energy tab (homey mobile app)

In bovenstaand voorbeeld haal ik 250W van het net en 1,7W uit mijn panelen (het wordt net licht ;)). Totaal verbruik dus 252W. En dat staat in het midden van de circel.

@Gruijter ik zie dat jij ook de Youless app gemaakt hebt. Kan je daar de optie voor een virtueel apparaat toevoegen die het eigen verbruik realtime in Watt weergeeft? (p1vermogen totaal + s0) Dan heb ik mijn apparaat voor op het dashboard. En ook data voor inzichten want Homey energy logt niet het eigen verbruik.

De oorspronkelijke vraag betreft sommeren van vermogen (dus Watt). Lijkt erop dat dat niet kan met de virtual summarizer (of kan dat als je kiest voor de (niet aanbevolen) optie om er Watt in te stoppen?)

Ik wil inderdaad “realtime” (update frequentie is 10 sec.) het eigen verbruikte vermogen weten. het lijkt mij het beste om deze data direct uit de youless te halen in plaats van via een u bocht.

Ik interpreteer de oorspronkelijke vraag om te zien hoeveel energie je in huis gebruikt. Via de kWh flow die ik heb gepost krijg je precies dat overzicht in kWh, en zal ook automatisch in PBTH een benadering worden gegeven van het vermogen wat je in huis gebruikt (Watt). Het is een benadering omdat het vermogen wordt afgeleid van een gemiddeld energieverbruik over miniaal 2 minuten.

Ik ga deze edge case niet in de youless app onderbrengen (ik heb bv mijn watermeter op Youless S0, en niet de zonnepanelen, dus een generieke use case bestaat niet voor wat jij zoekt)

Wat is je use case om het zo vaak te willen pollen? Is 2 minuten gemiddelde niet voldoende? Maar goed, als je het echt iedere 10 seconden wilt dan kun je de <group> app gebruiken zoals ik al had beschreven. Easy peasy…

Ik werk in de industrie met PLC’s die een cyclustijd van 1 milliseconde hebben. Dus ik vind een interval van 10 seconden al lang.

Een use case is kijken hoeveel vermogen een verbruiker opneemt. En dan heb ik het niet over een schemerlampje waar je een slimmestekker tussen kan steken. Maar bijvoorbeeld een inductiekookplaat of wasmachine. Doordat dan ook data voor inzichten mee loopt kan je dus ook het profiel van je gebruiker zien. Een piek neem je niet waar in een gemiddelde over 2 minuten.

Waarom wil ik dat allemaal weten? Ik probeer nu inzicht te krijgen in welke capaciteit een huisaccu die hier mogelijk in de toekomst komt moet zijn. Je wil dan niet alleen weten hoeveel kilowattuur dat ding moet zijn. Maar ook wat deze voor vermogen af moet kunnen geven.

Je hoeft natuurlijk niet standaard de P1 en S0 waarde te combineren in de Youless app. Laat het net als bij Power by the hour de keuze aan de gebruiker om een virtueel apparaat aan te maken. Zoals ik het zie krijg je dan 3 apparaten. Youless P1, Youless S0, en Youless Eigen verbruik.

Hoi Johan,

Formules kun je gebruiken via de flowkaart: Zet Expressie.
Hierin kun je Javascript calaculaties/codes uitvoeren om een Veld te vullen.

De Zet Nummerveld laat alleen nummers toe op de standaard Homey wijze, de Zet Expressie is een open tekstveld om code/JS te schrijven.

Als je met een AVD veld Power het meegeteld wilt hebben, dien je het vinkje voor Creer Flowkaarten aan te zetten. Deze maakt het een echte Power veld (waarvan een apparaat er maar één kan hebben).
Er verschijnt dan ook nog een extra vinkje voor Power alleen.