Upnp en het effect op homey

Al tijden last gehad van het slecht reageren van de de homey app en wegvallen van mijn verbinding.
Na eeuwen rommelen met me router instellingen een factory reset gedaan op mijn routers.
En homey deed het zoals je verwacht daarna 1 voor 1 instellingen gewijzigd in de router.
Bij het uitzetten van upnp was het weer zoals vanouds :persevere:homey reageerde weer traag na enkele keren.
De verbinding werd weer verbroken of een apparaat aanklikken reageerde heel traag.
Nou is mijn vraag wat doet upnp met homey of wat doet homey anders met upnp?
Oh had me al wel een beetje ingelezen dat het met portforwarding heeft te maken naar de buiten wereld.
Mijn router setup is een aimesh setup van Asus met een ac86u en ac68u.
Misschien dat het aan de routers ligt maar wel benieuwd wat de ervaringen zijn van anderen.
En wat er aan instellingen nodig is om misschien zonder upnp te werken?

De redelijk nieuwe Discovery Manager voor apps ondersteunt (o.a.) het discovery protocol van UPnP, SSDP. Wat er precies mis gaat is onmogelijk voor ons (als “mortal users”) te bepalen, maar er is dus wel een link tussen UPnP en Homey.

Ik zou je bevindingen eens aan Athom voorleggen: https://support.athom.com/hc/nl/requests/new

Athom formulier ingevuld kijken wat homey voor tips of uitleg heeft.
Voor nu UPnP dan maar aanzetten en afwachten op het antwoord.

Ik heb ooit problemen gehad met Homey en z’n gedrag met betrekking tot routingtabellen, en heb toen een analyse gemakt met wat het apparaat allemaal op de achtergrond doet.

Homey is effectief redelijk continue aan het uitzenden dat hij er is. Dit heeft voornamelijk als doel dat de app kan werken zonder dat je iets hoeft in te stellen. Daarnaast is Homey erg druk bezig met communiceren met z’n achterlanden (cloud diensten e.d.)

Homey doet dit overigens met meerdere netwerkprotocollen. Zo spreekt hij UPnP, Bonjour (van Apple) en nog wat andere dingen (gezamlijk wordt het ZeroConf genoemd). Als je één plat netwerk hebt (geen subnets/vlans/firewalls (fysiek) tussen apparaten), mag je, tenzij je erg veel (als in meer dan 30-50 apparaten die allemaal aan het broadcasten zijn) apparaten in je netwerk hebt, eigenlijk geen last hebben van al die discovery protocollen.

Voetnoot:
Zover ik heb kunnen zien, houdt Homey zich, qua SSSD/UPnP netjes aan de regels/standaarden.

Ter achtergrond:
UPnP/Bonjour e.d. zijn generieke netwerkprotocollen die zijn ontworpen om alles ‘het gewoon te laten doen’ zonder dat de gebruiker er iets voor hoeft te doen (ZeroConf). Je kan dus ook met UPnP poorten open en dicht laten zetten op je router, maar apparaten kunnen ook zichzelf bekend maken op een netwerk, zodat de rest niet specifiek hoeft te zoeken.

Nee dat klopt, en ik ken ook geen apparaten die daar moeilijk over doen. Maar het is wel typisch dat bij het aanzetten van UPnP in een router er een merkbaar verschil optreedt in CPU-gebruik. Net als dat sommige mensen hebben gemerkt dat wanneer de Hue app op Homey actief is, bepaalde Hue apparaten het niet meer (goed) doen.

Hallo Robert misschien dat jij dit kan verklaren.
Heb upnp weer uit gezet na het lezen van diverse artikelen over upnp en veiligheid.
Na het aanzetten van upnp waren mijn Chromecasts meer online en was homey beter bereikbaar.
Athoms antwoord zie onderstaand:
Boaz (Athom)

Nov 26, 13:04 CET

Hi Marco,

Bedankt dat je opnieuw contact met ons hebt opgenomen. Wat naar dat je verbindingsproblemen hebt met je Homey.

Je vraag is helaas te technisch voor mij, daarom heb ik dit voorgelegd aan development.

Zij geven aan dat Homey niks bijzonders doet met uPNP, en de kans groter is dat er een bepaalde (community) app op je Homey hier gebruik van maakt en problemen oplevert.

Kijkend naar je log zou ik gokken op Broadlink of de HarmonyHub.

Ik hoor graag of je je probleem hiermee kunt oplossen!

Met vriendelijke groet,

Best Regards,

Boaz

The Athom support team.

Misschien de Chromecast app van hunzelf ?:smile::smile:
Maar goed mijn probleem heb ik nu zelf al gevonden.
Mijn geweldige aimesh netwerk zorgt voor al mijn problemen😣
Heb nu de tweede router voor volledige netwerk dekking als accespoint draaien.
Eigenlijk heb ik nu sinds twee dagen een volledig werkend netwerk en geen drops meer.
Ben bang een mesh netwerk te veel schakelt tussen de beide meshpoints en dat dat vooral geforceerd gaat.
Misschien dat het alleen bij Asus is maar heb jij ervaring met andere merken etc ?
Anders maar eens Asus een mail sturen🤔of accepteren.

Homey staat er (een beetje) om bekend niet goed met mesh WiFi om te kunnen gaan.

Aangezien je ook problemen had met andere apparaten lijkt het inderdaad aan je Airmesh omgeving te liggen. Mesh-netwerken zijn op zich leuk, maar het dynamisch draadloos ‘hoppen’ over Wifi-punten is inderdaad een foutgevoelig iets. Het schakelen tussen AP 1 en AP2 mag geen invloed hebben op het geheel. Dit is juist iets wat Wifi in combinatie met IP wel heel goed kan.

In elk geval fijn dat je problemen weg zijn! :slightly_smiling_face: