Homey pro lijkt offline?

Hoi,

Ik heb echt te weinig verstand van dit soort dingen. Maar mijn Hp heeft maanden goed gewerkt met lampen z-wave TaHoma rolluiken enz. Nu opeens werken de rolluiken niet meer, maar wel in de TaHoma app dus daar ligt het niet aan. Zodra ik een nieuwe app wil downloaden krijg ik de melding Homey offline. Dit lijkt me het probleem. Ik heb een kabel van Homey besteld om het rechtstreeks aan het modem aan te sluiten ook dit werkt niet. Meermaals stroom eraf gehaald, Homey opnieuw opgestart. Een langere tijd van stroom afgehaald, denk aan een half uur. Maar niks helpt.
Ringen branden gewoon en Homey werkt als ik zelf ook op de wifi ben aangesloten. Zodra ik met mijn telefoon op 5G ben kan ik de app niet besturen. Dit kon voorheen wel.
Iemand tips? Oplossing?

Had je al contact opgenomen met Athom?

Is hier nog wat uitgekomen. Ik heb er ook last van dat ik elke keer meldingen krijg dat mijn Homey offline is.
Tevens vind ik de laatste tijd dat mijn philipshue lampen traag werken doormidden van de hue bewegingssensor.

Hier ook hetzelfde probleem, homey app offline maar wanneer je via browser het ip adres van de Homey pro Early 2023 benaderd krijg je dit te zien: {“homeyId”:“6586cdxxxxxxxxxx”,“homeyVersion”:“12.2.1”} verbinding is dus ok.

Heb ik gedaan, de reactie kan tot 3 weken duren… had gehoopt op een snellere oplossing.

Reactie van athom:

Ik de zie uit het screenshot en de meldingen in het rapport dat Homey Pro erg last heeft om onze externe cloud servers te bereiken vanaf jou netwerk. Hierdoor kan de mobiele app er vaak niet in en komen er ook errors bij het maken van een diagnosctisch rapport.

Het lijkt er op alsof er iets van een firewall pakketjes van de Homey Pro flagged en niet toelaat in de communicatie. Dit kan ook verklaren dat hij er telkens mee ophoudt als je de Tahoma app gebruikt, deze praat namelijk over cloiud. Het kan dus zijn dat je firewall dat ziet en denkt dat dit problematisch is en dan dus alle pakketjes van de Homey Pro gaat blocken waardoor hij dus voor de mobiele app ook niet meer bereikbaar is en je de melding “Offline” krijgt (onbereikbaar).

Zou je even willen testen om je Homey pro aan een ander netwerk te verbinden/ Denk er bijvoorbeeld aan om even een hotspot met je mobiel aan te maken op je mobiele data en dan te kijken of alles weer normaal werkt? In dat geval verwacht ik dat dit een issue is die ergens in je netwerk instellingen/firewall zit.

Laat me even weten of je wel normaal apps kan downloaden en de Tahoma kan toevoegen/gebruiken op een ander netwerk.

…………

Ik heb geen firewall… en ik zou niet weten hoe ik mijn Homey pro met een ander netwerk kan verbinden? Ik heb al veel gegoogled, ik heb in systeem proberen op te starten dat de blauwe ringen kleuren. Maar dan kan ik niet verbinden omdat mijn Homey op dat moment geen wifi heeft.

Vraag even aan je internet provider of je achter een zogenoemde CGNAT zit.
(Dat betekent kortweg dat je 1 IP adres deelt met 1 of meer klanten.
Het kan zijn dat Homey daar niet mee overweg kan.)

Zo ja, dan kun je ze verzoeken om een eigen, niet gedeeld, IP adres;
Of misschien kun je het zelf uitschakelen via de instellingen van je modem/router

Achtergrond:
https://tweakers.net/nieuws/209394/provider-delta-bevestigt-cgnat-toe-te-passen-op-netwerk-voor-gedeeld-ipv4-adres.html

Dat zou je Athom moeten laten weten, want ik ben benieuwd op basis waarvan zij die conclusie dan trekken.

Wat de helpdesk suggereert over een ander netwerk gebruiken: op de meeste mobiele telefoons kun je tegenwoordig een “mobiel hotspot” aanzetten. Dan gebruikt je telefoon het 5G netwerk, maar maakt 'ie een eigen WiFi-netwerk aan waarmee je andere apparaten kunt koppelen. Dat kun je dan ook met Homey proberen.

Als je Homey dan in setup mode zet moet je wel dicht in de buurt zijn met je telefoon, want de eerste setup werkt via Bluetooth, en dat heeft een beperkt bereik.

@Peter_Kawa ik zie niet in waarom CGNAT hier een probleem zou zijn, dat is alleen relevant als je de port forwarding feature wilt gebruiken maar dat is hier niet het geval.

Ook ik zie de laatste tijd geregeld de melding dat Homey Pro 2023 offline lijkt te zijn.

Daarnaast heeft de app op mijn Android telefoon steeds vaker dat die geen verbinding kan maken met Homey. Na een paar keer “nogmaals verbinden” lukt het uiteindelijk wel.

Vanochtend was Homey echt onbereikbaar met de app. Even de USB-C connector eruit en er weer in deed het probleem oplossen.

Ik krijg echt het gevoel dat de laatste officiële build minder stabiel is dan oudere. Heb nu 12.2.1

Mijn netwerk draait op een FritzBox 6690 Cable, verbonden met het Ziggo-netwerk. Ik heb IPv6.

Vanochtend weer offline.
Maar een ticket ingeschoten en binnen 20 minuten (!!!) een reactie van Athom. Supersnel!
Hun reactie staat hieronder.
Ik ga maar eens aan de slag en laat later weten of ik iets ontdekt heb.

|------------
Hi Bernd‍,

Thank you for reaching out to our support and I’m sorry to hear you’re experiencing connectivity issues with Homey Pro at the moment.

In some cases we’ve noticed that a faulty power adapter or USB-C cable can cause some instability in the WiFi connection. Please test your Homey Pro with a different adapter. Make sure it has 5.2V and at least 2A (2000mA) output. If this does not resolve the issue please test using a different USB-C cable.

If this resolve your issue please send us your address details so we can send you a replacement power adapter and/or USB-C cable. If you still find the connection to be unstable please try out the tips listed below:

If you are experiencing WiFi instability while you currently have a mesh WiFi network please try the following options:

1. Make sure that Homey Pro connects to one dedicated acces point at all times without the ability to switch between acces points.
  2. Give Homey Pro a static IP-address.
  3. Try to split your 2.4 GHz and 5 GHz into separate SSID’s to prevent any switching between the protocols. If you can’t seperate the bands please disable all Band steering options to prevent switching between the bands.
  4. Connect Homey Pro to a dedicated 5GHz band. Since BLE and the 2.4GHz Wifi are on the same frequency they may interfere with each-other.
  5. Connect Homey Pro to your network using the ethernet adapter only to prevent any Wifi issues from cropping up.

If you are experiencing WiFi issue while not having a mesh WiFi network, please try the following options:

1. Give the Homey Pro a static IP-address.
  2. Try to split your 2.4 GHz and 5 GHz into separate SSID’s to prevent any switching between the protocols. If you can’t seperate the bands please disable all Band steering options to prevent switching between the bands.
  3. Connect Homey Pro to a dedicated 5GHz band. Since BLE and the 2.4GHz Wifi are on the same frequency they may interfere with each-other.
  4. Connect Homey Pro to your network using the ethernet adapter only to prevent any WiFi issues from cropping up.

If none of the above tips resolve your issue. Please try to create the following set-up to test wether it might be a network setting or Homey Pro issue:

1. Set up a Wifi router with a dedicated SSID on either 2.4GHz or 5GHZ. Use no special character in either the SSID or the password.
  2. Connect Homey Pro to this network.
  3. Check the stability of this set-up

If you find that Homey Pro is still having some trouble with keeping up the connection, please try and create a basic mobile hot-spot on a mobile device to see if Homey Pro is stable when connecting to that.

If, even after all these tests, Homey Pro is still not connected properly. Please send me a new diagnostic report right after such an instability event has happened. To do so, please open the Homey mobile app and go to More … → Settings → General and select “Create Diagnostics Report”. You’ll get a unique ID, which I need to view some diagnostics. Please copy this ID in your reply to this e-mail.

If Homey Pro is able to make a stable connection to any of the above set-ups there is some setting in your main network that might be causing the instability, please look into the network settings by referring to the manual of your router.

Can you please let me know if this solves your connectivity issue?
|------------

Met Homey kijk ik nergens meer van op qua netwerk :wink:
Wifi is soms al een uitdaging :face_with_peeking_eye:
Vandaar dat ik even aan CGNAT dacht als “kan miss ingewikkeld zijn voor Homey”.

Mijn Sonos boxen krijgen nu het zelfde probleem.Wel verbonden niet zichtbaar. Dus opende ik de laptop. Daar kreeg in wel verbinding met de wifi, maar geen verbinding met internet. Het lijkt er nu wel op dat het 1 en ander geblokkeerd word door mijn modem/firewall. Met kpn contact gehad, die kunnen mij niet verder helpen. Omdat het probleem dieper in de modem zit. Toen ik ze wees op mogelijke blokkering voor firewall, werd ik doorverwezen naar een Fritzbox van kpn met maandelijkse kosten van 8 euro minimaal voor een jaar. En dan kun je extra hulp krijgen. Dit word natuurlijk te gek.

Zou iemand mij het stukje van de modem/firewall uit kunnen leggen. Wat het is en hoe het werkt?

En eventueel een oplossing hoe ik in m’n modem bepaalde verbindingen kan goedkeuren, zodat we wel door de firewall heenkomen? Of verandering van instellingen in mijn modem zodat alles blijft werken.?

Ik kan toch niet de enige zijn met dit probleem

Als je de standaard KPN router hebt dan is het hun apparaat, want jij hebt 'm in bruikleen. Dus als hun apparaat niet werkt moeten zij het probleem fixen.

De firewall gaat niet zomaar dingen verzinnen, het lijkt me sterk dat het probleem daar zit. Ik zou KPN terugbellen en zeggen dat je verbinding niet werkt. Niks zeggen over firewalls o.i.d. en geen genoegen nemen met “het probeem zit dieper in de modem”. Dan sturen ze maar een vervangend apparaat.

I moved the internet connection to the 5GHz band and no more offline messages for Homey Pro in my timeline. Homey Pro is the only client on this band.
Setup:

• FritzBox 6690 Cable with FritzOS 8.1
  • Ziggo internet (800 - 60 Mbits/sec)
  • I use this Ziggo network for IoT devices only (a fiber connection with Unifi Dream Machine SE is for the “normal” internet stuff). 10+ connections on 2.4GHz.

A root cause for this behaviour? Anybody?

Edit: oeps, in het Engels. Sorry.

Ik heb ook een dergelijk probleem maar toch net anders.
De homey pro 2023 blijft gewoon verbonden zonder problemen, echter wanneer ik mijn router moet herstarten reconnect hij gewoon niet meer als de wifi terug is. Andere apparaten zowel 2.4 en 5 ghz hebben geen enkel probleem.

Ik heb geprobeerd om hem te binden aan een specifieke mesh node, maar dit helpt ook ook niet.

De enige oplossing zover is een pull the plug te doen.

Iemand een idee ?