Stabile verbinding met WIFI

Dit is als vervolg op mijn vorige post over de verbindingsproblemen tussen mijn homey pro en wifi,

Eerder had ik al gelezen dat een zwaardere voeding beter zou moeten zijn, ik ben van den originele 2A voeding naar een 3A gegaan, helaas zonder vooruitgang.

Wel heb ik gezien dat het soms goed gaat en soms minder, de afgelopen dagen periodes gehad van +/- 8 uur dat hij gewoon actief bleef, zonder verbindings problemen. Volgend op periodes van “crashes” iedere +/- 15~20 minuten.

Mijn wifi netwerk hardware:

  • Router: Unifi DreamMachine Pro
  • AP: 1x UAP-AC-Lite (deze hangt midden in het huis, en is tot achter in mijn tuin goed te bereiken met een telefoon)

Overige dingen die ik al geprobeerd heb:

  • De fysieke locatie veranderen van de homey ten opzichte van mijn AP
  • De 2,4Ghz band in mijn netwerk is al uitgeschakeld
  • Band steering uitgezet in de AP

De enige manier om de homey weer te connecten is deze opnieuw opstarten.

Iets wat ik wel opvallend vind dat in de client lijst van mijn router is te zien dat de homey constant wisselt van hostname, 90% van de tijd heet hij gewoon “Homey” maar de rest flitst hij heel snel naar bijvoorbeeld
image

Misschien dat iemand wat heeft aan deze informatie:
Homey:
image

UAP-AC-Lite (Access Point)


Alle suggesties zijn welkom, alvast bedankt :+1:

Om het AP gewoon even compleet uit de vergelijking te halen: heb je als test al eens gewoon een ander type/merk wifi AP geprobeerd, of een simpele 2.4Ghz wifi repeater?

Ik heb Homey zelf van mijn TP-Link Deco af moeten halen omdat de App traag reageerde (+ hoge ping tijden). Helemaal opgelost met ander AP. Ik vermoed vanwege de fixed 40MHz channel width van TP-Link, maar het zou ook iets anders kunnen zijn geweest. In jouw geval staat die al op 20MHz zo te zien (VHT20).

Fixed IP adres al toegekend?

Ik begin zelf ook te vermoeden dat het aan de AP ligt… Mag ik vragen wat voor AP je nu gebruikt? Er blijken een aantal verschillende netwerk chipsets te zijn waar Unifi niet heel goed mee overweg kan en dus zorgt voor hele korte disconnects.

Commandos vanuit de app gaan langzaam, terwijl een lamp direct aan gaat als deze gestuurd word met een andere sensor.

Ja, ookal heeft niet niet heel veel zin binnen de standaard DHCP IP Lease die op 24 uur staat. dus of hij nou statisch is of niet, hij blijft toch hetzelfde.

Gebruik je als dns je dreammachine? Hier heb ik een hoop problemen mee gehad namelijk… zo ja, probeer eens public dns servers in je dhcp opties te zetten…

Ik gebruik nu de wifi van mijn Firewalla Purple router. Misschien kun je wifi op je ISP router aanzetten of kun je een oude router of range extender lenen/kopen (geen TP-Link vanwege gebruik 40Mhz kanaal)?

BTW: Het klinkt IMO niet als een dns/dhcp issue.

Ik heb nog even naar mijn setup gekeken. Thuis Unifi USG met 3 AP’s, alleen Homey fixed IP gegeven (zonder aanleiding overigens, dus zonder zou wellicht ook gewoon goed gaan). Op kantoor een Dreammachine Pro met 5 AP’s, Homey geen fixed IP maar ook geen problemen.
Misschien dat het toch meer in de hoek van conflicterende wifi netwerken / kanalen gezocht moet worden.

Ik heb inmiddels een andere router aangeschaft, alles draait nu (nog maar even afkloppen voordat we te vroeg juigen) al 2 dagen stabieler als dat het daar voor was. Lampen reageren nou ook direct als je op de aan/uit knop drukt in de app… (ipv +/- 1 seconde delay) met de unifi setup.

Ongeacht dat, iedereen bedankt voor de ideen en andere hulp!