[TUTORIAL][PRO] Home Assistant integreren met Homey

( English version → click me )


Het is niet heel simpel om Home Assistant (oftewel HA) te koppelen met Homey, als je er nieuw mee bent,
vandaar deze uitgebreide Nederlandstalige handleiding.
Hiermee gaat het lukken! (Dat hoop ik tenminste :grin: )

Ik ben vast nog iets vergeten, of er klopt iets niet: geef het gerust even aan.

Geselecteerde apparaten van Homey zijn bij succesvol koppelen middels MQTT beschikbaar in HA; op Homey dien je de gewenste HA apparaten te installeren, net zoals andere apparaten geïnstalleerd dienen te worden.

Voor een eerste indruk van het resultaat:


Onderstaande uitvoeren op Homey:

- MQTT Hub app

Klik hier

- MQTT Client app

Klik hier

Installeer deze app:
https://homey.app/a/nl.scanno.mqtt/

  • Configuratie:
    Op de mobiele app, ga naar …Meer → Apps → MQTT Client → Configureer app
    Neem de instellingen van het scherm over en sla de instellingen op


Onderstaande uitvoeren op HA:

- MQTT Broker

Klik hier

Installeer de broker:

[min-teken][spatie]username:[spatie]naam
[spatie][spatie]password:[spatie]wachtwoord


MQTT Integratie

Om de Mosquitto broker te gebruiken, ga je naar de integratiepagina en installeert/configureer je de integratie:

  • Ga naar Instellingen → Apparaten en Diensten

  • MQTT moet daar nu worden weergegeven als een ontdekte integratie:
    Screenshot from 2023-03-13 12-15-26

  • Zo ja: scroll naar beneden tot " Vervolg op ‘ontdekte MQTT integratie’" om verder te gaan!

    • Kies MQTT zonder toevoegingen
      Screenshot from 2023-03-13 12-49-55
    • Klik op ‘Volgende’ en daarna op ‘Voltooien’

Vervolg op ‘ontdekte MQTT integratie’:


Onderstaande uitvoeren op Homey

- Home Assistant Community app

Klik hier

Installeer als laatste deze app op Homey:
https://homey.app/a/io.home-assistant.community/

  • Zoek het IP adres van je HA installatie op;
  • Voeg een nieuw device toe en kies voor Home Assistant Community
    • Nu 1-malig het IP adres als URL (http://x.x.x.x:8123) en het zogenaamde ‘longlived token’ invoeren;
      Voorbeeld:

De handleiding om een token aan te maken vind je op de app pagina en/of op het forum topic van deze app*


- Must have tool: MQTT Explorer

Klik hier

Met deze tool kun je zien wat er wel of niet in MQTT heen en weer wordt gestuurd

http://mqtt-explorer.com/

  • Configuratie voorbeeld, gebruik weer dezelfde gebruiker + wachtwoord als bij de MQTT Broker & Client, en gebruik het IP adres van HA

  • MQTT gegevens impressie
    Dit stuurt Homey naar HA:
    Screenshot from 2023-03-12 20-44-40

  • Dit stuurt HA naar Homey:
    Screenshot from 2023-03-12 20-43-51

- Handige flows

Klik hier

Broker offline:


Je kunt er bijv. ook HA dan automatisch mee herstarten

HA offline of weer online

Als HA offline is geweest, of Homey, moest ik altijd handmatig een ‘broadcast’ uitvoeren in de MQTT Hub app, anders werkten de Homey apparaten op HA niet meer. Tevens wordt er een notificatie verstuurd.

En totaal ‘nutteloos’: Ik zet ook een AVD’s (HA On-Offline genoemd), status op on/offline en schrijf de status ook naar een variabele.


- Onderstaande uitvoeren op HA

Optioneel: HACS store installeren

Klik hier

HACS = Home Assistant Community Store
Er staan veel leuke ‘apps’ in deze extra store, is niet ondersteund door HA zelf

Een community integratie installeren


Voorbeelden

Om een indruk van mogelijkheden te geven

Mijn HACS integraties:

O.a. iCalender, HVC afvalkalender, variabele, Nordpool energieprijzen etc.

Mijn HACS frontend:

Dit is vooral voor het ‘opleuken’ van je dashboards

12 Likes

Reserved 1

Reserved 2

Ik begrijp dat je met Home Assistant meer apparaten kunt koppelen. En met de koppeling van HA met Homey via de beschreven toelichting kan je die apparaten vervolgens in Homey gebruiken.

Wat ik niet begrijp is of je voor HA dan nog andere hardware nodig hebt om de apparaten in eerste instantie te koppelen of kan je daar de Homey (early23) voor gebruiken. Ik was aan het zoeken naar een oplossing waar je niet allerlei extra hardware moet inzetten om andere devices te kunnen toevoegen. Ik was ook aan het kijken naar Zigbee2MQTT, maar daar moet je ook extra hardware voor hebben.

MQTT heb ik overigens werkend, dus dat deel zal niet het probleem worden.

Home Assistant op een pc (-achtig apparaat) heeft enkel LAN (en dan dus ook wifi via je router) en evt Bluetooth via die machine. Een ‘kale’ Homey qua antennes zeg maar.

Om bijv. ook zigbee te kunnen gebruiken is er een bijv. Sonoff USB dongle van rond €25 te koop, deze werkt heel goed met zigbee2mqtt.
Voor zwave zijn ook dongles te koop (maar heb ik geen verstand van + te kostbaar), en je kunt er nog meer soorten zend/ontvangers aan hangen

Ik heb eerder de SkyConnect gekocht, maar die is kaputt door niet goed opletten bij een experimentele update. Het ding bleek opnieuw geflasht te zijn, en kan nu (nog) niet opnieuw geflasht worden.
De SkyConnect leek me wel leuk, daar er Matter/Thread voor beschikbaar zou komen.
Je begrijpt dat ik nu al een hekel aan Matter heb :rofl::rofl::rofl:

Ik wil Homey zigbee niet afkraken (werkte prima hier) maar bijv. Zigbee2MQTT is een luxe. Het is vernuftig uitgebreid en super simpel qua pairen van nieuwe apparaten.
Gewoon de pair modus aanzetten, en vervolgens je apparaten in pair modus zetten. Dan worden ze allemaal achter elkaar toegevoegd.
Oh ja, het is ook erg stabiel, geen omkijken naar.

En het leuke is, dat er bij HA vaak wel een integratie is voor dingen waar Homey (nog) geen app voor heeft, of net dat ene nieuwe gave apparaat dat net níet in de app zit.

En dan de oneindige dashboard mogelijkheden, erg leuk.
Vind het een mooie combi van systemen! HAmey!

1 Like

Bedankt voor de toelichting. Even controleren of ik het zo scherp heb.

  • alleen dashboard functionaliteit, dan voldoende aan een installatie van HA
  • betere integraties van HA gebruiken met zigbee apparaten, dan ook bv. de genoemde sonoff zigbee hub gebruiken
  • zigbee2mqtt gebruiken voor nog meer soepele integraties, dan HA en de sonoff zigbee hub (met wat flashing).

Ik had jarenlang Domoticz draaien op een pi met een zwavel antenne, dan was (met de juiste hub) de koppeling naar Zigbee2MQTT daarop misschien slimmer geweest :wink:. Maar ik wilde nou juist een iets soepelere beleving ipv alle handmatige installs die daar vaak nodig waren. En voor Homey heb ik tot nu toe alles kunnen koppelen, behalve de zigbee mmwave devices.

1 Like

Graag gedaan.

Klopt

En de zigbee dongle zelf kan niets, en werkt dan samen met met de software zigbee2mqtt óf ZHA (Zigbee Home Automation) e.a.
ZHA is wat eenvoudiger in gebruik, maar ondersteund minder apparaten.
Hier een overzicht:
https://zigbee.blakadder.com/

Nee dit is verkeerd begrepen. Zie mijn bovenstaande aanvulling voor uitleg :wink:

1 Like

Deconz is toch ook een goede optie?
Of zijn er meer voordelen voor zigbee2mqtt?

Werkt ook prima denk ik, maar uit m’n hoofd ondersteunt het wat minder apparaten
(Zigbee2mqtt is (vlgs mij) wel leidend qua nieuwe apparaten en totaal aantal apparaten).
Vandaar dat ik er “e.a.” achter had gezet.
Met “óf” bedoelde ik dat je ze niet tegelijk kunt gebruiken.

Hier is nog een vergelijkingstest:
https://www.smarthomejunkie.net/zigbee2mqtt-vs-zha-vs-deconz-watch-this-before-you-decide/

2 Likes

Hoi,
Ik heb homey pro 2023 niet zolang geleden ontvangen.
Ik heb home assistent al kunnen integreren in homey. leuk want ik kan kiezen welke aparaten er juiste moeten vorden bijgevoegd.
Nu heb ik VD’s aangemaak voor tts van sonos (met home kan je de volume regelen) (ha herkent dat niet)
Ik die dus die vd in ha via mqtt maar ik dan die niet beheren. ik klik op de knop in ha maar homey reageert er niet op. of ze zijn niet meer actief (Grijs)

Iemand een oplossing?

Heb je deze instellingen gebruikt?

Amai, Bedankt!!!
Super tutorial!!

Komt er ook nog wat over hoe de HA apparaten op Homey te krijgen?
Ik slaag er vooralsnog niet in om die coole tegels met custom data zelf aan te maken :-/

image

1 Like

Gaarne gedaan!
In het topic van de Home Assistant Community app is veel info hierover te vinden. Ook de ontwikkelaar Ronny is erg actief en behulpzaam.

Alles gedaan zoals beschreven maar ik krijg geen apparaten gekoppeld naar HA. drie keer gecontroleerd. Iemand die goede tips kan geven.

Wat is het verschil tussen custom en homey convention protocol?

Met de standaard homie convention reageerden de Homey apparaten vanuit HA vaak niet.
Met de custom instellingen werkt het hier wel goed.

Heb je MQTT Explorer al gebruikt om het MQTT verkeer te checken?

Ha bedankt!
Zal het meteen aanpassen in mijn configuratie

1 Like

ik zie op de tijdlijn van Homey Json foutmeldingen verschijnen, zoals “Error: ENOENT: nu such file or directory, open /userdat/broker-uesers.json” Enig idee?

Kun je negeren.