Thuisbatterij Zonneplan

Het probleem met elke minuut is dat de dongles van zonneplan geen hoge update rate hebben. Elke uur zou inderdaad beter zijn.
Het sommetje is trouwens nog steeds een indicatie en natte vinger werk. Als de batterij terug aan het leveren is staat het verbruik op 0. En dat is natuurlijk niet zo. Blijft lastig om je echte verbruik bij zonneplan te bepalen aangezien de stroom die door je batterij gaat niet voor eigen rekening is.

Ben het helemaal met je eens. Ik kijk het een aantal dagen aan en dan kan ik op dag resultaat zien of het een beetje kan kloppen. Je zit natuurlijk ook nog met de laad en ontlaad verliezen. Jammer dat Zonneplan daar zelf niet transparanter over is.
In ieder geval heb ik weer wat geleerd over variabelen en berekeningen.

Deze flow gemaakt die dagelijks en maandelijks het afgenomen vermogen van de Nexus verrekent met de dagelijkse en maandelijkse afname van de Zonneplan P1. Hiermee heb je dus een netto afname per dag en maand, deze is weer als trend/grafiek in te zien via Insights. Werkt met dummy data, nu nog een paar dagen aankijken en vergelijken met de data in de ZP app.
Als dit blijkt te werken hetzelfde maken voor teruglevering en er is al wat meer grip op het eigen verbruik.

1 Like

Inmiddels heb ik nu deze info over de batterij in een telefoon dashboard:

Ik zie net dat power by the power ook een power sumerizer heeft. Die kan je koppelen aan je P1 meter en aan je thuisbatterij. Zo kun je met minder variabelen de dingen uit laten rekenen die we willen. De dag en maand waardes zitten hier namelijk al in

Hoe zag jullie berekening eruit voor gisteren? De thuisbatterij heeft veel terug geleverd dus dan zie je dat het dagelijks verbruik niet klopt.
Ik zat nog te denken om de dagelijkse teruglevering ook uit te rekenen. De batterij levert natuurlijk meer terug dan dat de P1 meter aangeeft. Het verschil daartussen kun je optellen bij je verbruik denk ik.

Ik gebruik PbtH al op mijn batterij en de dongel. PbtH heeft ook een batterij monitor.

Eigenverbruik gisteren ging inderdaad niet goed:

Ik had wel 3,5 kWh opbrengst van de zonnepanelen.

in de nieuwe test app nu ook de opbrengsten en nog wat aanvullingen

1 Like

Inmiddels is er ook een script om je resultaten te delen op Onbalansmarkt.com.
Hier kan je de instructies en verwijzing naar het script vinden:

https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/81280050#81280050

Dit àlles natuurlijk met dank aan Edwin Biemond

1 Like