Thuisbatterij voor in stopcontact, welke?

Precies, ik wilde net zeggen: een thuisaccu (met ingebouwde omvormer) is geen aanrechtlampje waar je te pas en onpas de stroom op en af kan gooien.

Qua terugleveringskosten: kun je die niet voorkomen door je omvormer domweg uit te zetten? mooiste natuurlijk automatisch via Homey, maar mijn Growatt omvormer is al 12, 13 jaar oud en ik heb de wifi dongle daarvan nooit aan de praat gekregen, vrees dat dat bij mij niet gaat werken. Heeft het zin de omvormer te vervangen door een nieuwe, die de omvormer wel automatisch uitschakelt?

Dat toevallig @Peter_Koster
Ik heb nu 13 jaar geleden ook een omvormer opgehangen en toen kreeg ik nog de melding dat ik deze waarschijnlijk na 8 jaar moest vervangen. Nu 13 jaar later en hij werkt nog altijd en zit me nu ook af te vragen of ik een nieuwe omvormer moet kopen, of niet.

Als ik naar mijn HomeWizard kijk denk ik eigenlijk dat die nog wel goed is. April opweg, panelen op het zuiden 12 stuks, geeft nog altijd 493 kWh opgewekt. 614 kWh gebruik. Volgens mij is dat nog best goed en dan zou het zonde zijn om een nieuwe omvormer te kopen, toch?

Dit zijn de April staafjes wat betreft eigen verbruik en dan teruglevering:

De stekker gebruik ik als mijn zonnepanelen worden uitgeschakeld. Dit is alleen als je geld kan verdienen aan stroomverbruik. Het opstarten gaat snel en binnen een minuut is de batterij weer in bedrijf.

Zodra laden en ontladen in de app is opgenomen gaat de stekker er tussenuit.

Dat was een “goede” verkoper dan :grimacing:

Een omvormer gaat vlgs mij niet ‘achteruit’ qua opbrengst. Hij werkt, of hij werkt niet.
De panelen kunnen wel langzaam achteruit gaan, dus dat zou na 13 jaar wel iets minder kunnen zijn qua output.

@Ed_2403 Je hebt dit ook gelezen op de website van Homewizard?
Of op Tweakers in de Topic Start van het Homewizard batterij topic.

Quote:

Kan ik met een Energy Socket de batterij aan en uitschakelen?

Dit is in principe mogelijk maar wordt afgeraden door Homewizard! De batterij heeft een BMS (Battery Management System). Dit systeem zorgt o.a. voor de bewaking van cellen en verschillende sensoren die in de batterij zitten ter beveiliging van de batterij. Je hebt een veel grotere kans om de batterij te beschadigen en een onveilige situatie te creëren. Niet doen dus!

Einde quote.

Ik beperk het uitschakelen tot een minimum.

Hard uitschakelen is sowieso niet goed voor een elektrisch apparaat.

Hangt van het apparaat af, een heleboel apparaten doen met een on/off switch niet anders.

Wel is het idd aan te raden uit te schakelen via die knop, soms zet die een shutdown process in gang, soms haalt ie alleen maar de stroom eraf.

Inmiddels loopt mijn flow die berekend wat ik overdag teruglever (theoretisch te laden) en 's avonds/ nachts gebruik (theoretisch te ontladen) 55 dagen, tijd om wat formules aan de uitkomsten te hangen en kijken hoe zich dat ontwikkeld als de sheet zich verder gaat vullen…

Tot nu toe lijkt terugverdienen in 5 jaar haalbaar, maar nogmaals, het is afwachten wat de staatjes gan tonen als het jaar vordert…

Op dit moment heb ik daar de EvaPower, met steeds een 1 kWh batterij erbij instaan en de Homewizzard 2,7 kWh met steeds een hele unit erbij.
Prijzen zijn de adviesprijzen.

Marstec laat ik (helaas) even buiten beschouwing, voordeel van dezen is max 2500W laden/ontladen (mits eigen groep) en constant power op de 230V aansluiting (UPS!) maar nadeel is de slechte to niet aanwezige samenwerking met een slimme meter..
(Zie video ketel Klets)

Iemand nog een suggestie om er nog een bij te zetten ?

Bij mij werkt de Marstek prima met een P1 meter van Homewizard. Meerdere Marsteks zouden volgens het Tweakers-forum momenteel goed samenwerken met de Marstek P1-meter.

Die ketelklets video is ook al weer wat ouder, dus zou goed kunnen…

Ik begreep ook dat bij lagere wattages de efficiency veel lager is (door de zwaardere omvormer) herken je dat ook ?

2500W kunnen ontladen is best fijn natuurlijk, maar als er maar 100W gebruikt en je raakt 40% kwijt is dat best weer zonde…

Ik ga hem er dan toch bijzetten. ~5 kWh voor ronde de 1700,= is wel erg interessant…

RTE van de Marstek is 75%.

Alleen jammer dat salderen vanaf 1jan 2027 wegvalt.
Dan val je 0.12286€/kwh terug.
Dat is bijna de helft van je “0.28ct” terugverdien.
En Sept tot maar kan je qua opbrengt ook wegstrepen

Je interpreteert mijn staatje verkeerd.

0.28 terugverdienen gaat over 28 cent besparen op elke kWh stroom die ik niet in hoef te kopen en waar ik, uitgaande van de voorstellen van Greenchoice, maar 0.25 cent voor zou krijgen als ik teruglever..

Mijn flow loopt sinds 22-3 overigens en ik heb al eerder aangegeven dat ik het te kort aan opwek in de winter en het teveel aan opwek in de zomer voor lief neem en dat buiten de berekening hou.
Ik kijk wat ik vanaf ca Maart t/m Aug/september opwek, en of dat genoeg is om 's nachts te kunnen draaien zonder net gebruik. Het laagste van deze twee getallen gebruik ik voor deze berekening.

Is de opwek/teruglevering 30 kWh en verbruik 's avonds/nachts maar 5 kWh dan is die dag mijn maximale opbrengst 5 * 28 cent
Is de opwek/teruglevering maar 5 kWh en verbruik 's avonds/nachts 12 kWh dan is die dag mijn maximale opbrengst óók 5 * 28 cent…

1 Like

:grin: ik probeer hem te doorgronden.
De flow die ik heb lopen heeft een heel andere approach. Ben aan het kijken of ik iets over het hoofd zie…

Ah jou zonnepanelen zijn waarsxhijnlijk al afbetaald…
Bij mij gaat dat bedrag naar de post “terugverdienen zonnepanelen”

We zijn ruim een half jaar verder…

Er is nogal wat veranderd, zo is bv. de HW batterij nu direct leverbaar en €200 in prijs verlaagd.

Ik kijk al enkele weken rond maar blijf twijfelen tussen HW, Marstek en EcoFlow.

Ik zou dit draadje nieuw leven willen inblazen. Of heeft de discussie zich intussen in een ander draadje voortgezet?

Een hele goede vraag. Om eerlijk te zijn wil ik ook nog een stekker batterij er bij hebben. Maar wat je zegt, er is zoveel keuze. Ik zou ook wel eens willen weten wat andere mensen adviseren.

Ik heb een Marstek Venus batterij. Wat toch wel fijn is dat je hem ook op een hoger vermogen kan gebruiken (2500W), Je moet hem dan wel op een aparte groep hebben.

In de vraagstelling zit het woord stekkerbatrerij. Ik meen, dat je door verschillende regels ivm veiligheid, daarmee gebonden bent aan max. 800W ontladen. Ik ben in de gelegenheid een batterij aan te sluiten op een aparte groep en zodoende met een hoger vermogen te werken, maar vind dat van minder belang. Onder normale omstandigheden denk ik dat 800W voldoende is. Vooralsnog richt mijn vraag zich op de mogelijkheden (met name icm Homey) om de batterij aan te sturen:

Nul op de meter (met name in de zomer)

Dynamische prijzen (in de winter)

1 Like

Ja dat is ook zo. Hier is al heel veel over gediscussieerd. Marstek kan ook gewoon op 800W, of wat je maar wil) Ik werk ook met een Homey. Heb hiervoor ook een app gemaakt. SlimLaden voor Marstek | Homey