Tado mogelijkheden/vragen

Heb je de Tado app wel geïnstalleerd op de Homey?

Ja zeker, ik moet ook inloggen op de site maar vervolgens staan er geen toe te voegen apparaten tussen.

En je hebt ook zones aangemaakt in de officiële tado app?

Als in woonkamer? Is dat een zone? Of ga ik daar de mist in?

Ja, woonkamer is een zone. Daar moet je je thermostaat aan toegevoegd hebben. Homey kan alleen maar zones importeren en bedienen.

Ik heb het nu zo
Maar zie hem dus niet in Homey

Dit ziet er normaal uit. Als je met hetzelfde account aan Homey verbind zou je de woonkamer in Homey moeten zien. De woonkamer is niet per ongeluk al eerder toegevoegd? Je zou kunnen proberen of de test versie van de Tado app het beter doet overigens.

Ik heb nu de testversie gebruikt, na 4x proberen kon ik de thermostaat ineens toevoegen. Bedankt voor jullie hulp en tips!

Inmiddels het hele huis voorzien van de TADO radiatorknoppen. Erg tevreden mee!

Eerst gestart met een setje van zes om beneden alles te kunnen bedienen. We hebben een houtkachel en ik wilde in de avond de dikste kou weg hebben uit de slaapkamers. Het hoeft daar geen 18+ te zijn maar een graad of 15-18 is daar prima. Dit bereikte ik echter nooit omdat we beneden gebruik maken van een houtkachel.

Na wat tests ben ik ontzettend blij met het resultaat! De Homey doet de aanname dat de houtkachel aan staat doormiddel van een berekening van twee sensoren. Vervolgens worden er diverse berekeningen gemaakt en flows gestart om variabelen te setten, de openhaardstand (Nefit Easy) te schakelen, de radiatoren te sluiten en de verwarming te laten verwarmen op de slaapkamers.

Sinds een aantal weken ook de uitbreiding gemaakt naar alle radiatoren op de bovenverdieping om daar ook beter te kunnen sturen op de temperatuur. Vooral met het thuiswerken is het fijn om de temperatuur te controleren op het kantoor.

Dus naar gelang de invulling van de thuiswerkdagen in de agenda schakelt de Homey automatisch de thuiswerkmodus in, checkt of alle deuren en eventuele ramen gesloten zijn en schakelt alles in om het kantoor naar een geriefelijke 22 graden te verwarmen.

Ik heb nog wel wat uitdaging gehad om een goede modus te kunnen vinden in het uitschakelen van de thuiswerkmodus, maar dat is inmiddels ook gelukt en gebaseerd op de agenda functie.

Al met al: super tevreden met de TADO knoppen, werken ALTIJD, batterijverbruik is echt meer dan prima te noemen en de Homey werkt er fantastisch mee samen. Ik maak helemaal geen gebruik van de TADO app, doe alles en enkel via de Homey.

3 Likes

Klinkt interessant ben zeer benieuwd naar je flow i.c.m. de agenda. Ik heb zelf gewoon een schema staan in de tado app en als er geen beweging is moet de Tado knop van die ruimte naar het smart schema activeren.

Ik maak daarbij gebruik van de IcalCalender app. Hiermee kan je al je agenda’s die je hebt (wij hebben alles echt mooi en netjes gescheiden, niet één grote agenda waar alles in staat) koppelen.

Vervolgens kan je dan de events ophalen en daar wat mee doen. Het automatisch inschakelen gaat via de volgende flow:

Hiermee houdt ik ook rekening met het eventuele ‘handmatig’ inschakelen van de Thuiswerken modus.

Voor het uitschakelen worden twee verschillende flows getriggerd. Als de doeltemperatuur bereikt is in de kamer (beetje gas besparen :wink: ). En één die, zolang de doeltemperatuur nog niet bereikt is, automatisch uitschakelt op basis van het event in de agenda. Dat is onderstaande flow:

2 Likes

24 posts were split to a new topic: [OT] CV radiatoren maken geluid na plaatsing slimme knoppen

OT deel ivm geluid vanuit de radiatoren afgesplitst en verplaatst.

1 Like

Hi ik zie in je flow iets staan met de naam Thuiswerkmodus is aan of uit. Is dit gewoon een smart wall plug waar je naar kijkt of is dit een bepaalde app waarmee je op basis van deze events (agenda) je modus activeert of uit zet?

Dat is een virtuele schakelaar. Die kan handmatig maar ook automatisch geschakeld worden.

1 Like

Hi, ik heb de volgende vraag! Ik lees bijna overal dat er een kamerthermostaat van Tado nodig is om e.e.a. Goed te laten functioneren. Of heb ik dat mis? Ik heb een laatste versie Toon en denk dat deze toch ook de aansturing van de ketel zou moeten kunnen regelen met de signalen van de Tado thermostaatkranen. Of niet?

Verder probeer ik de loop van de signalen naar de ketel te begrijpen. Nu stuurt de Toon de ketel aan als de kamerthermostaat dit aangeeft. Door de Danfoss thermostaatkranen worden de verdere radiatoren op ingestelde temperatuur gestuurd. Maar alleen als de Toon de ketel aanstuurt! Stel ik heb op de Toon ( huiskamer) geen warmtevraag maar in een van de slaapkamers wel. Stuurt die betreffende slimme radiatorknop dan wel de ketel aan via de Toon?
Ik hoor graag jullie reactie voordat ik de Tado knoppen aan ga schaffen.
Huidige situatie dus. Toon kamertehermostaat, Danfoss (domme) radiatorknoppen, Homey en Google nest.
Mvrgr. Dries

Ik denk dat dat de enige manier is.
De tado knoppen bepalen de warmtevraag,
de tado thermostaat schakelt aan de hand van die vraag nl. de ketel.
Verder, de thermostaat en knoppen in dezelfde ruimte, zeg de woonkamer, werken als één. Zodoende kan enkel bv. de badkamer warm gestookt worden, terwijl de andere radiatoren koud blijven .

1 Like

Hi, i have an invalid refresh token Error when using tado in homey flows.tried rebooting and tried removing one device…still failing, anybody else with this error?

Try to logon to tado°
That could do the trick.

Error remains… Tado itself works fine.
In homey it all works, except in flows…