Startuitstel berekenen. (laagste tarief)

Zonnepanelen en een vast energie contract? Dat ga ik dus niet doen. Ik ga niet betalen voor mijn eigen terug levering. Dus bezig met een thuisaccu en een dynamisch contract. (Giv Energy heeft op het moment mijn voorkeur) En dan wordt het opeens ook heel interessant om bijvoorbeeld je was op een bepaalt moment te starten. (goedkoopste, of zelfs geld toe :grinning:) Toen ik nieuwe machines kocht waren er al “slimme” maar toe dacht ik nog wat moet je daar nu mee? Simpel weg een slimme stekker er tussen werkt bij mijn machines niet. Die gaan dan niet draaien. Maar dat maakt natuurlijk ook helemaal niks uit. De was/vaat moet je toch in de machine stoppen. Dan kan je ook wel op het startuitstel knopje drukken. :slightly_smiling_face:

Met Power by the hour heb ik ondertussen het tarief in mee draaien. Zie daar soms wel wat verschil met de Frank app, maar om het moment te bepalen wanneer het beste de machine aan kan zal het zelfde blijven. Maar nu komt het. Hoe bereken ik dat het beste? Power by the hour geeft onder logica wel mooi het goedkoopste uur. Dat is echter in hele uren. Hoe bereken ik dan hoeveel uur het nog duurt vanaf de huidige tijd? Kan ik met Homey met het huidige uur rekenen? (dus 18 i.p.v. 18:29) Waar ik uiteindelijk heen wil is een uitstel berekening van maximaal 24 uur. (ik werk in ploegendienst, dus ik gooi de machine bijvoorbeeld vol voor ik naar bed ga, maar de laagste prijs is morgen middag pas) Daar kom ik denk ik wel uit met een flow als tijd is… Maar zit dus even met de berekening zelf. Iemand die mij een beetje op weg kan helpen?

Betalen voor je eigen teruglevering? Dat is toch van de baan; we blijven gewoon salderen.

Nah, het zit iets anders. Ja, “we” gaan door met salderen. Maar de reactie die je ziet van de traditionele energie boeren is dat ze je maandelijkse last verhogen als je zonnepanelen hebt. Mijn moeder zou €50 meer per maand gaan betalen terwijl zij meer verbruikt dan levert. Dat is €600 per jaar meer. Dat is bijna wat ik kreeg met mijn overproductie toen je nog €0,11/kWh vergoed kreeg.

Toevallig een artikeltje vandaag op Nu.
https://www.nu.nl/economie/6308556/huishoudens-met-zonnepanelen-vaak-veel-duurder-uit-bij-energieleveranciers.html

Bij een dynamisch contract werkt het iets anders. Je krijgt dan vergoed wat op dat moment de uur prijs is. Deze kan echter ook negatief zijn. Dus als je bij een negatieve prijs stroom levert betaal je daarvoor in plaats dat je een vergoeding krijgt. Afhankelijk van je situatie kan dit echter nog wel steeds goedkoper zijn dan een vast contract. Bij een dynamisch contract wordt alleen je energie belasting gesaldeerd. Neem je bijvoorbeeld 10kWh af, en lever je minimaal 10kWh dan betaal je geen energie belasting.

Een thuisaccu kan dus al heel snel intresant worden.

Verder uiteraard bewuster omgaan met je energie vraag helpt je om de kosten laag te houden. En daar komt onze Homey dus om de hoek kijken. Die kan het mooi voor je bijhouden, vertellen, of indien je apparatuur er voor geschikt is automatiseren. Zo is mijn plan om ook de IR verwarming prijs bewuster te sturen. resultaat is dat wij ons steentje bijdragen in het oplossen van de net congestie.

Maakt ze wel gebruik van haar zelf opgewekte stroom?
600 euro per jaar zou meer dan 5000kWh teruglevering zijn.
Maar dit is off topic, sorry.
Gas Licht

Dus je begrijpt, dat contract heeft ze niet verlengt. En mijn advies kijk heel goed wat je energie boer je aanbied bij een verlening.

Maar ik zocht dus een manier om met tijd te rekenen op Homey. :grinning:

1 Like

Ik snap niet precies hoe je het voor je ziet om Homey op commando (met een knop of zo?) wat uit te laten rekenen en dat te melden aan je (via een pushmelding misschien?), maar wat wij thuis doen is dit:

  • apparaten die op commando van Homey kunnen starten worden automatisch aangesturd met PBTH. Onze Bosch vaatwasser (home connect) kan dat bijvoorbeeld. Inpakken en wegwezen.

  • apparaten met een handmatige uitstel (zoals onze wasmachine) handmatig instellen. Daarvoor krijgen mijn vrouw en ik in de ochtend een appje van PBTH wat de goedkoopste tijd van de dag is. Ook krijgen we aan het begin van goedkope uren overdag een appje dat het een handige tijd is om de was te doen.

De eerste optie gaat dus niet lukken. Dat zit er simpel weg niet op.

Tweede optie is een mogelijkheid. Maar dan moet je dus nog zelf bedenken oh, dat is over 4 uur bijvoorbeeld. Dat is niet veel anders dan in de app van de energie boer kijken wanneer de prijs het laagste is.

Waar ik dus heen wil is dus een flow die het voor mij berekend. Dit kan op een handmatig commando zijn. (deze flow is gestart) en dan een notificatie in de tijdlijn. (de telefoon heb je dan toch in je handen. Of automatisch als je de keuken in komt en de PIR gaat af dat de tijd ververst wordt op bijvoorbeeld een SMPL schermpje.

Waarom? Ik stop niet op de zelfde tijd de was/afwas in de machine. Ook is de laagste prijs niet elke dag het zelfde. Dus een dom kladje ophangen met tijden zoals; nu is het 22:00, laagste tarief om 4:00 = uitstel 6 uur. Gaat ook niet werken. Daarnaast als je om 3:45 (ploegendienst) in je keuken staat en er al aan denkt om je vaatwasser aan te zetten, is het heel lastig om even de uitsteltijd te bedenken. Je staat dan nog op standje zombie.

Het hoeft natuurlijk niet zo moeilijk te zijn. Als ik om 9:00 de was in de machine gooi, en de laagste prijs is om 14:00 dan is het simpel 14-9=5 Als ik de avond er voor de was om 22:00 in de machine gooi is het 24-22=2 dit plus 14-0=14 is dan 16 uur uitstel. Het uur dat de prijs laag is kan ik dus heel makelij uit de Power by the hour app halen. Maar hoe haal ik alleen het huidige uur uit Homey? Wellicht een idee om het standaard toe te voegen aan power by the hour? Laagste prijs over x uur.

OT
Mijn pa betaald nu ook terugleververgoeding, maar het is bij OM (Texelenergie) toch een heel ander verhaal dan bij de leverancier van jouw ma.
Het kost plm €100/j extra bij een niet verrekende teruglevering van +1000kWh, plus voor iedere 500kWh méér €36,50 extra.
Zijn systeem levert plm. 1500kWh/jaar

Al blijft het imho (wederom) een boevenstreek van onze energie’vrienden’

Ik had toevallig al een dynamisch contract. Heb ook gelezen dat een accu (tegen het huidige prijsnivo) (nog) niet rendabel is, zolang je geld krijgt voor je teruggeleverde energie. Tenzij je volledig offgrid gaat denk ik.

Kijk eens naar de chronograph app. Om middernacht start je een countdown timer met het aantal uren wat uit PBTH komt. De actuele waarde van de counter is dan altijd de uitsteltijd. Gewoon een idee, ik heb het niet geprobeerd.

Zolang je een accu alleen gaat gebruiken voor de opslag van je zonneregie schiet het inderdaad niet op. Ga je het ding ook inzetten voor handel op de onbalansmarkt wordt het interessant.
https://www.frankenergie.nl/nl/slimme-diensten/slim-handelen

De zonnepanelen die hier op het dak liggen zijn van de Wooncorporatie. Daarmee is mij huur wel omhoog gegaan, maar dat heb ik er alleen al uit door geen energie belasting meer te betalen. De “winst” heb ik steeds in een potje gestopt. (het verschil wat ik minder betaalde aan energie en vergoeding teruglevering) Daar kan ik nu een accu systeem van kopen. Het is alleen nog even overleggen met de Wooncorporatie of ik het mag plaatsen. (aanpassing groepenkast, kabels, ed.) Maar goed, tot zover off topic. Anders wordt het wel heel erg twee draadjes door elkaar.

Dat klinkt simpel genoeg. Ik ga er eens mee stoeien.

1 Like

Heel spannend was het natuurlijk niet. En de flow is dan ook erg simpel. Voorlopig even met de hand de gewenste startuitstel opvragen. (SMPL schermpje is even niet leverbaar)

@Gruijter Komt het voor dat op de dag zelf nog prijzen worden gewijzigd? Of ververst de app standaard om de X tijd?

1 Like

Alleen in uitzonderlijke gevallen. Bijvoorbeeld als de ETSO-E een storing heeft (gehad)

Dan heeft het geen nut om de timer om bijvoorbeeld 10 uur te vervangen. Al is dan geen moeite.

Je zou het ‘laagste uur komende 8 uur’ kunnen gebruiken als je de start altijd binnen 8 uur wilt doen. Die wijzigt wel meerdere keren per dag.

Flow update:

*edit, in keurige blokjes van 8 uur.

1 Like

De meeste machines hebben een herstel na stroomuitval.
Dus slimme stekker aanzetten , machine handmatig aanzetten 5 sec wachten en dan slimme stekker weer uit.
Stuur je dan de slimme stekker weer aan gaat de machine verder waar hij gebleven was.
zo gaat bij mij de domme wasmachene aan en uit bij stroomoverschot of tekort. met enige restricties op tijd en aantal keren schakelen. Moet wel een keer schoon natuurlijk.
Dw wamachine

Het wasmachine en vaatwasser element terug geschroefd van 2000 naar 600 watt
Werkt heel behoorlijk.

Ik heb het eens getest. Maar dat werkte niet bij mijn machines. Start uitstel werkt ook prima. De gedachte is als er goedkope stroom is dan is waarschijnlijk de productie van de zonnepanelen ook hoog. Dus het gaat nog niet eens zozeer om de daadwerkelijke prijs, maar mijn eigen productie opstoken.

1 Like