Somfy RTS: soms reageren 1 of meer schermen niet

Ik stuur 14 Somfy screens aan met de Somfy RTS app. Meestal werken mijn flows goed maar soms reageren 1 of meer screens niet. Dit zijn steeds wisselende screens. Vaak reageren de ‘hangende’ screens na nog 1 of meer keer de betreffende flow starten soms niet en moet ik de Somfy afstandsbediening erbij pakken om de betreffende schermen omhoog of omlaag te doen. Het lijkt of het radiosignaal vanuit de Homey soms niet goed binnenkomt bij de ontvangers in de screens. Heeft iemand suggesties hoe je dit kan oplossen?

1 Like

Het klinkt alsof je meerdere screens in één flow aanstuurt. Als dat zo is, dan loop je aan tegen een bekende beperking van Homey, namelijk dat het aansturen van meerdere apparaten in één flow niet goed werkt.

De bekende workaround daarvoor is om een vertraging aan elke action card toe te voegen:

  • DAN doe screen 1 open
  • DAN doe screen 2 open MET EEN VERTRAGING VAN 1 SECONDE
  • DAN doe screen 3 open MET EEN VERTRAGING VAN 2 SECONDEN

(de vertraging is altijd relatief aan het starten van de éérste kaart)

1 Like

Bedankt voor de reactie. Dat ga ik proberen. Ik meld het resultaat terug zodra ik dat gedaan heb.

Welkom op het forum

Dit topic is verplaatst naar het Nederlandse deel van het forum, graag je aandacht voor het kiezen van de juiste categorie/taal.

Wanneer je problemen hebt met de Moderatie acties neem dan gerust contact met mij of een andere moderator op via een Prive bericht.

Dit is een bekend probleem. De oplossing van Robert Klep werkt goed, maar ook niet helemaal waterdicht bij mij. Ik heb dan ook per scherm-handeling, naast de tip van Robert, in de flow(s) de opdracht om te bewegen 2 x gezet met 5 seconden verschil.

Ik heb tussen de opeenvolgende action cards inderdaad een vertraging van 1 seconde gezet zoals Robert aangeeft. Dat werkt wel beter (het lijkt of de schermen minder vaak blijven hangen in hun uitgangspositie) maar nog niet helemaal goed: gisteravond bleven twee van de 14 schermen gesloten. Na het opnieuw starten van de flow gingen ze wel dicht. Ik ga de suggestie van Rob proberen. Op dit moment heb ik een flow die de schermen 2 uur voor zonsondergang sluit en één die ze 1 uur voor zonsondergang sluit. Dus twee identieke flows die op verschillende momenten starten. Ik wacht het deze week aan en meld daarna de resultaten.

Misschien dat 1 seconde tussen de kaartjes niet genoeg is.

Ik merk dat ik schermen die zijn blijven ‘hangen’ vaak ook niet individueel kan aansturen via de app. Wel via de remote van Somfy. Na aansturing met Somfy remote kan ik ze wel weer benaderen via Homey. Ook kan ik ze vaak de andere dag weer aansturen via Homey, ook zonder ze eerst aan te sturen met de Somfy remote.

Misschien is het een combinatie van grotere vertraging (dat lijkt deels te werken) en een slechte ontvangst. Het is opvallend dat het steeds om andere schermen gaat maar wel om schermen met de grootste afstand tot de Homey.

Ik experimenteer eerst nog wat met vertragingen en afzonderlijke flows. Als blijkt dat dit onvoldoende betrouwbaarheid oplevert zal ik de Homey eens op een andere plek zetten. Kan je trouwens ook wat doen met signaalversterkers? De Homey staat nu in de meterkast en is daarmee redelijk veilig voor huisgenoten die de USB oplader inpikken om hun telefoon op te laden :slight_smile:

Ik weet niet of je ze per se individueel wilt kunnen schakelen of dat ze ook gegroepeerd mogen worden? Meestal zit er op een RTS afstandsbediening ook een stand waarmee je alle screens tegelijk kunt bedienen. Als je die inleert in Homey dan werkt het prima omdat het dan voor Homey maar 1 device met 1 signaal is.
Maar dan moet het dus geen probleem zijn om ze allemaal tegelijk open of dicht te doen.

Een alternatief is de group app gebruiken.
Zet alle schermen die gelijktijdig op/neer mogen in een groep; je kunt daarin een vertraging instellen, en die wordt tussen ieder commando gezet. Dus 1s invullen, dat laat de schermen 1s na elkaar op/neer gaan.
Zo kun je de minimale vertragingstijd eenvoudig vinden.

Duidelijk dat er wat signaal versterking bij mag. Geen idee of dat mogelijk is met het RTS systeem.
Anders is de antenne mod voor de 433MHz zender nog een optie.

Bedankt voor de tip maar helaas voor mij niet de gewenste oplossing. De verschillende ruimtes liggen verschillend op de zon. Alle schermen in één keer dichtdoen leidt tot een te donker huis.

Ach natuurlijk, dat is meestal het geval :face_with_hand_over_mouth::crazy_face:

En voor wat betreft die antenne mod: als iemand met een civieltechnische opleiding heb ik al moeite met het solderen van een dakgoot. Aan het solderen van elektronica durf ik mij niet te wagen :crazy_face:

Ik had hetzelfde issue. Ook de extra seconden toevoegen bleek niet effectief, er lijkt toch een soort incidentele random failure te zijn. Aangezien het zo incidenteel is, is de kans klein dat het 2x achter elkaar bij dezelfde device gebeurd. Daarom de devices 2x toegevoegd in de actie. Hierna nog geen fouten gezien :o)

Heb je de Homey al verplaatst?
Mogelijk dat dat beter werkt. Dan weet je in ieder geval dat het aan de Homey zender ligt (en kun je evt andere oplossingen overwegen voor de schermen die niet reageren.

Ik heb hetzelfde probleem en dezelfde route bewandeld.
Mijn 7 RTS rolluiken werken nog altijd niet betrouwbaar. Regelmatig komt het voor dat er 1 niet open of dicht gaat. er zit 10 seconden tussen elk rolluik commando ( open / dicht) en dat moet toch voldoende zijn. Zelfde heb ik gehad bij mijn Zigbee spotjes ( 6 stuks) soms ging er dan net weer 1 niet aan of uit.

Ik denk niet dat het de transmissie is ( zender) maar dat het probleem in de cloud zit.

Ik gebruik de bridge en naar ik heb begrepen werkt niets lokaal.
Ik ben overgestapt van een klik aan klik uit ICS 2000 naar de bridge.
op de ICS 2000 heb ik een paar jaar mijn RTS rolluiken mee bediend en altijd feilloos.
Homey bridge is nog in Beta dus tja. we moeten geduld hebben denk ik ?
Maar ik zit toch te denken om over te stappen naar de pro.

Het is een probleem dat al jaren in verschillende vormen bestaat. Daarnaast gebruikt de OP van deze thread zo te zien een Homey Pro, dus het is bij hem geen cloud probleem.

Dan zou als de software stabiel werkt op de pro ( daar ga ik vanuit) het toch de zender moeten zijn.
Er zijn Europese normen voor uitzendvermogen. Maar dat wil niet zeggen dat je het maximaal vermogen moet uitsturen. Soms is dat zelfs ongewenst. Zou de ICS-2000 een hoger uitzendvermogen hebben dan Homey ?

Of een betere antenne.

Maar je beschrijft eigenlijk twee problemen: de rolluiken werken niet betrouwbaar terwijl er (ogenschijnlijk) genoeg vertraging tussen elk commando zit (wat idd wijst op een zenderprobleem) en dat er bij het schakelen van meerdere Zigbee spots er altijd wel 1 lamp niet reageert. Dat laatste is (is mijn vermoeden) een softwareprobleem, waarbij Homey intern gewoon niet goed om kan gaan met meerdere commando’s die kort na elkaar worden opgestuurd. Vandaar dat veel mensen die vertragingen inbouwen.

Robert,

Volgens mij hebben we een aankoop gedaan als gebruikers. En is er maar 1 probleem en dat is de betrouwbaarheid van onze aanschaf. Is deze zorg tijdelijk of blijvend ?

Dat we hier nu technisch naar kijken en analyseren wat er aan de hand is geeft aan dat we technische geïnteresseerd zijn. Voor technisch geïnteresseerde zijn er ook andere oplossingen op de markt
De marketing pitch van Homey is erop gericht dat we ons moeten gedragen als gebruikers en dat zij ons technisch ontzorgen.