Somfy RTS koppelen met Homey: could not find that pairsession

Goedendag,

Ik heb 2 Somfy RTS screens die ik wil koppelen aan de Homey. Als ik de instructies op de Homey app volg moet ik de programmeerknop op de afstandsbediening aan de achterkant, 2 seconden indrukken en daarna op de programmeerknop klikken in de app.

De programmeerknop op de afstandsbediening lijkt mij het gaatje te zijn wat je het beste met een dun iets in kunt drukken. Dat druk ik 2 seconden in en de screens gaan even op en neer, voor 1 seconde of zo. Dan druk ik op Programmeer in de app. Maar dan krijg ik de foutmelding “Could not find that PairSession”. Ik heb het meerdere keren geprobeerd, elke keer met hetzelfde resultaat.

Het koppelen van de RTS screens is 1 van de belangrijkste argumenten voor mij om de Homey aan te schaffen (ipv de beperktere Connexoon RTS of Tahoma box). Dus ik hoop dat hier een goede oplossing voor is.

Bedankt alvast,
Johan

Volgens mij doe je het juist, het zou moeten werken. Probeer eventueel het volgende, delete de Somfy rts app. Restart homey, installeer de app opnieuw. Daarna de procedure die je al hebt gedaan. Ook bij mij was dit soms lastig. Soms wel 10x moeten proberen, programmeer knop indrukken en pairen, maar uiteindelijk lukt het wel.

Heb je eventueel de keuze welk soort zonnescherm je wilt installeren. Het maakt uit of je kiest uit horizontaal of verticaal. Je moet het juiste product uitzoeken

Bijzonder. Ik kan je alleen vertellen dat het kán werken, want bij mij werken de RTS screens feilloos, met Somfy app. Er staat me ook wel iets van bij dat het een geklooi was en vooral meerdere keren proberen. Misschien heeft de afstand van Homey tot de screens / de AB ook nog wel effect in het pairen?

Ik lees net in een ander topic dat andere mensen die dit niet werkend kregen, hebben gekozen voor het toevoegen van een “Sunway” device en dat dat prima werkt. Zou je kunnen proberen nog.

Dank je wel Marcel. Nu weer het volgende probleem. Na herstart van de Homey is deze offline … het is allemaal niet zo plug and play als beweerd wordt … Ik ga verder proberen.

Hoi Jo_San,

Afstand zal het probleem denk ik niet zijn. Staat vrij dicht bij elkaar. Wifi is ook sterk genoeg. Die optie van de andere app hou ik nog even in gedachten.

Gelukt! Methode van Marcel heeft gewerkt. Dank je wel en ook Jo_San voor het meedenken!

Toch niet helemaal, maar dat is misschien nog even verder uitzoeken. Het lijkt er op dat de instellingen precies andersom zijn (boven vs beneden) en met google home lukt het nog goed om er iet mee te doen. Als de zonwering naar beneden is en ik zeg tegen google om de zonwering omhoog te doen, dan gaat het goed. Maar weer naar beneden lukt dan niet. Sterker, als ze naar beneden zijn en ik vraag om ze naar beneden te doen, dan gaan ze omhoog. Vreemd … Maar ik ga verder op zoek.

Geavanceerde instellingen van het device, “draai omhoog/omlaag om”.

Hoi Jo_San, dank je! Dat was het probleem inderdaad. De switch stond aan ipv uit.

Nu werken de flows en de app bediening logisch. Homey is dus nu goed ingeregeld.

Maar via Google Home werkt het nog niet.

Als ik zeg “Hey Google, doe de screens omhoog” of “… omlaag”, dan zegt Google Home “Oké, ik doe de Somfy zonwering omhoog/omlaag”. Als de screens omlaag staan gebeurt er helemaal niets en in elke andere stand gaan de screens omlaag. Het maakt dan niet uit of ik omhoog of omlaag zeg.
Google Home kan de screens dus wel omlaag doen, maar niet omhoog.

Iemand enig idee hoe dit op te lossen?

Homey is echt niet plug and play, domotica land is dat überhaubt niet. Maar “in the end” is het een top product. Ja met issues maar voor (bijna) alles is er een oplossing op dit forum. Zolang je er maar tijd in bereid te steken.

Wellicht anders uitspreken? Hey Google doe het zonnescherm omhoog. Of … naar boven. Niet geheel zeker, maar ondersteunt Google Home in Nederlands al screens? Het komt vrij precies soms. Anders wellicht een virtual device maken, type lamp. Op het forum staat daar meer info op hoe dat werkt. Is soms de oplossing voor dit probleem

Marcel,

Als het de uitspraak zou zijn, dan zou het scherm ook niet omlaag gaan als ik precies hetzelfde zeg. Sterker, Google home zelf bevestigt dat het om de Somfy zonwering gaat terwijl ik Somfy niet eens noem: Als ik zeg “Hey Google, doe de zonwering omhoog/omlaag”, dan wordt “zij” met “oké/prima, ik doe de Somfy zonwering naar boven/beneden”. Dus “ze” voegt zelf Somfy toe en vertaal omhoog/omlaag naar boven/beneden. En omlaag doet “ze” prima, maar omhoog helemaal niet. En zoals gezegd deed Google Home het wel omhoog en niet omlaag, toen de setting nog omgekeerd stond.

Virtual device, ik zal eens op zoek gaan.

Hoe dan ook dank voor je reactie.

Heb je google home ook al gesynchroniseerd?

Google home synchroniseren … ook zoiets. Homey staat in Google Home en in Homey staat het shuifje om te synchroniseren met Google ook aan. Alles goed en wel. Maar als ik tegen Google zeg “Hey Google, synchroniseer met Homey”, dan zegt Google dat het niet kan omdat het account niet gekoppeld is (of zoiets). Maar verder lijkt alles wel te werken want de screens zijn bijvoorbeeld niet rechtstreeks gekoppeld aan Google Home (kan volgens mij ook niet).

Ja, Virtual Devices is geopperd door Marcel. ik heb er al een beetje naar gekeken. Maar het is mij nog niet duidelijk hoe of wat. Ik moet er nog verder in duiken.

Google Home werkt inderdaad verkeerd met omhoog/omlaag. Open en dicht werkt wel goed. Ik ben er nooit achter gekomen of Google Home het verkeerd doet of Homey, ik vermoed het eerste omdat ik het dacht ik ook met andere apparatuur buiten Homey om had.
De workaround daarvoor voor mij was om Google Home routines te maken die de juiste zin koppelt aan het open/dicht commando.