Qubino mini dimmer werking? πŸ™„

Ja, ik ga zeker even een trafo bestellen als jij dat aangeeft. Is het minstens 2A? Geen maximum? Suggesties voor een specifieke of merk? En ik was al een ander stopcontact aan het proberen voordat jij had aangegeven dat je de trafo bedoelde! Anyway bedankt!

Op de trafo zit een ouderwetse USB aansluiting toch?

Ja, je kunt elke willekeurige USB power supply gebruiken, liefst wel van een beetje een fatsoenlijk merk. Als je bv nog een telefoonoplader hebt liggen van een oude iPhone of Android telefoon dan werkt dat ook, als ie maar 2A (liefst wat meer, zeg 2.3A) kan leveren.

Zojuist weer uitgevallen. Homey 1 meter verplaatst en de dimmer komt vanzelf weer in de lucht. Ik ga de Homey verplaatsen.

Goed dat je de oorzaak nu weet

Ik heb de juiste procedure voor de Qubino mini dimmer uitgevogeld:

  1. Maak een opstelling met een stekker, een snoerschakelaar en een lampfitting. Knip het snoer tussen schakelaar en fitting door en maak de draden blank. Markeer de plus op de stekker en de snoeren, dat is handig. Monteer de dimmer volgens de gebruiksaanwijzing. Je moet weten welke draad de plus is omdat in een 2-draads installatie de min buiten de dimmer om naar de lamp gaat. Monteer een lamp om de werking te controleren. Voer voor de zekerheid een factory reset uit op de dimmer (zie ook stap 7 hierna maar dan 5 x in plaats van 3 x). Een factory reset kan ook door met spanning op de dimmer de service knop langer dan 6 sec ingedrukt te houden. De handleiding zegt dat dit alleen voor zwakstroom aansluitingen is maar dat zeggen ze omdat als er iets mis gaat in de dimmer je onder stroom kunt komen te staan (zeggen ze zelf bij navraag); gebruik dus een geΓ―soleerde schroevendraaier om het schakelaartje in te drukken. Het lampje gaat groen knipperen. Zet de stroom hierna uit.

  2. Qubino app installeren vanuit Homey store

  3. Op Homey: apparaten - toevoegen (+ rechtsboven)

  4. Kies Qubino

  5. Kies apparaat (in mijn geval de mini dimmer)

  6. Start het toevoegen

  7. Er komt nu een scherm wat zegt dat de dimmer 3 x aan en uit moet worden gezet binnen 3 seconden om het eerste deel van de installatie te starten. Niet doen!!! Sowieso als je letterlijk doet wat er staat eindig je met uit, dat werkt natuurlijk nooit. Gewoon de stroom aanzetten en de dimmer komt vanaf een factory reset vanzelf in de toevoeg stand (inclusion). De app geeft dan ook aan dat stap 1 is voltooid.

  8. Scherm voor de tweede stap wordt zichtbaar. Ook nu staat er 3 x aan en uit binnen 3 seconden. Nu even goed opletten want hier zit bij een hoop gebruikers het probleem dat dit niet lukt. Dat komt omdat ze het te snel doen! Als je de eerste keer de stroom uitzet zorg dan dat het lampje op de dimmer uit is en zet dan direct weer de stroom weer aan. Zodra het lampje gaat branden zet weer uit en dat doe je nog twee keer zodat het drie keer hebt gedaan en eindigt met stroom op de dimmer.

  9. De dimmer gaat installeren.

  10. Een optie is om in de developerstool even bij zwave te kijken wat daar staat bij de dimmer. De route moet zijn van node 1 (Homey) naar het nummer dat de dimmer heeft.

Ikzelf heb het zwave netwerk gereset op de homey omdat ik na installatie in de developerstool zag dat de dimmer als node 19 zichtbaar was, dat kon helemaal niet maar werd waarschijnlijk veroorzaakt door meerdere mislukte pogingen om de dimmer te installeren. Na de reset en het helemaal herhalen van bovenstaande (ook stap 0!!) was alles OK!

1 Like

Ik heb ook de mini dimmer, alles werkt, alleen onthoud hij niet de laatste dim stand. Bij uit/aan gaat de dimmer vol aan.

Hier staat een thread over hetzelfde probleem: Flush dimmer goes to 100% when activated

Dank je, heb nu ook een work around gemaakt, blijf het vreemd vinden dat niet de laatste stand onthouden wordt.