Qubino mini dimmer werking? 🙄

Ik heb een qubino mini dimmer aangesloten op mijn buiten spotjes.
Eerst kreeg ik de dimmer niet gekoppeld aan Homey ondanks dat de afstand maar 1½mtr is.
Dat is opgelost door de antenne draad naar buiten te maken :roll_eyes:

Nu laat ik de spotjes een uur voor zonsondergang aan gaan op 100% en zou het liefst staps gewijs laten dimmen naar 1% wanneer de zon onder is dus over een uur tijd 99% dimmen.
Dat werkt dus niet de dimmer blijft 100% banden.
Flow aangepast wanneer de zon onder gaat dim naar 1% daar reageer de dimmer ook niet op, ook niet als ik de flow handmatig start :man_shrugging:t2:

Kan iemand mij vertellen waarom de Qubino dimmer niet reageert op mijn flow? Is dit een kwaal van deze dimmers of moet ik iets toevoegen aan de flow om het wel te laten werken?
Hoe moeilijk kan het zijn :sweat_smile:

Blijkbaar heel moeilijk! Maar heb je de dimmer niet heel dichtbij de Homey ge-included? ik lees 1,5 mtr, dat is veel te ver, dan worden niet alle parameters goed overgedragen en krijg je vreemde verschijnselen. Op dit forum is al honderd-duizend keer aangegeven dat koppelen van Z-Wave apparaten op een afstand van minder dan 10 centimeters van Homey gedaan moet worden voor een goed resultaat, hoe moeilijk kan dat zijn? ( niet boos bedoeld, maar bedroeft )

Dat klopt daar ben ik ook van op de hoogte en heb homey voor het koppelen ook tegen de schakelaar gehouden maar toch werkt het niet zo als het moet.

Staat nu op 1½mtr afstand niet tijdens het koppelen, sorry voor de verwarring.

Zou het kunnen zijn dat het koppelen dan toch niet helemaal goed is gegaan waardoor hij niet goed werkt?
Zelf toen ik homey voor de schakelaar hield pakte hij hem nog pas na een aantal keer.

Geen idee, ik heb deze niet, maar lees op dit forum tegenwoordig vaak dat includen moeizaam gaat met Qubino maar ook met Fibaro en allerlei Zigbee apparaten. Je kunt het voor de zekerheid nog een keer opnieuw proberen, ik weet ook geen andere oplossing.

Het kan geen kwaad natuurlijk ik zal hem opnieuw toevoegen en kijken of het heeft geholpen.

Ik heb zo i zo slechte ervaring met het vertraagt dimmen van een lamp, ik heb het eens geprobeerd met 2 zigbee lampen om ze als Wake-up-light te laten starten maar ook dat werkte niet. Die lampen had ik gekoppeld via een hue bridge

Voor test kun je de Dim functie proberen met een “Ouderwetse Gloeilamp”, weet je tenminste of de dim-functie werkt.

Local met de puls schakelaar dimt hij, het is echt de aansturing.

Gister de qubino mini dimmer op nieuw gekoppeld met homey, homey tegen de schakelaar aan gehouden en ging wederom moeizaam.

Eerst keer 3x schakelen binnen 3 seconden pakte hij direct dan moet je nog een keer 3x schakelen binnen 3 seconden en die pakte hij niet. Naar meerdere keren drukken leek het of homey zelf terug wou naar fabrieks instellingen ofzo, zei in het Engels ga naar de site om te homey aan je account te koppelen.
Maar toen was het koppelen wel gelukt met homey.
Ik was bang dat ik alles kwijt was maar een keer opnieuw op gestart en alles werkte weer ook de dimmer.

De flow’s opnieuw ingesteld maar reageert niet, ook niet na meerdere keren de flow handmatig te hebben gestart. Lokaal werkt hij wel gewoon op de puls schakelaar. Handmatig in de app de dimmer verzetten werkt ook 6 van de 10 keren niet.

Bij mij zwave apparaten staat “lost working route” hoe kan je dit herstellen?

Ik heb nog steeds vaak dat mijn dimmer wel in 1x aan gaat maar niet wil dimmen, dan moet ik meerdere keren de opdracht geven.

Hallo, ook ik heb problemen met 2 Qubino mini dimmers. Die zitten in een plafond. Ze staan in de Homey maar reageren volgens de flow goed maar gaan dus niet aan en uit. Is het een idee de dimmers uit de plafonddoos te halen, te resetten, te verwijderen uit de Homey met de speciale developerstool. De homey 10 minuten uit te zetten, de Homey 30 minuten aan te zetten. Dan de dimmers aansluiten op 220V met een noodopstelling zodat ik de dimmers op 10 cm afstand kan installeren op de Homey. Als dit allemaal werkt, dimmers van de stroom halen en installeren in de plafonddozen en de stroom er weer op. Is wel gedoe maar is dit dan de juiste procedure voor zwave?

Zelf heb ik geen Qubino mini dimmers, maar in jouw procedure zie geen problemen, wel zou ik, voor je ze weer in het plafond plaatst, even testen met een losse fitting met lamp, dan weet je in ieder geval of ze echt werken. Dicht bij Homey koppelen is altijd het beste, omdat tijdens de koppeling van Z-Wave apparaten, alle data van de parameters worden overgedragen en dit door Homey op een lagere signaal sterkte (tegen afluisteren) wordt gedaan.

Die Qubino dimmers stellen zich ook in op het soort lamp dat is aangesloten meen ik te hebben gelezen. Bij Fibaro identiek dacht ik. Mag het dan een willekeurige lamp zijn die ik gebruik of bij voorkeur de lamp die uiteindelijk via de plafonddoos worst aangesloten?

Dat maakt niet uit, het gaat er om dat je de dimmerfunctie kan testen voor je hem weer inbouwt. Dit is uiteraard helemaal naar eigen smaak en behoefte, zo doe ik het meestal, daarmee voorkom je teleurstellingen dat, als alles netjes ingebouwd en weggewerkt is, het dan niet werkt.

Inmiddels weer wat verder en de wanhoop nabij. Uiteindelijk heb ik het zwave netwerk in de Homey gereset. Ik kreeg namelijk steeds te zien dat de verbinding niet tot stand kwam. Mogelijk door eerder niet juist geinstalleerde zwave spullen. Ik ben nu een beperkt aantal apparaten kwijt maar dat is op zich geen probleem. Ik heb de qubino mini dimmers gereset naar fabrieksinstellingen. Noodaansluiting gemaakt met stekkersnoer, schakelaar en lamp. Qubino aangesloten. Afstand tot homey 10cm. Apparaat toevoegen gekozen. Qubino app gestart. Dimmer aangeklikt. Stroom op dimmer. Lamp gaat branden en er wordt gecalibreerd. Eerste stap installatie geslaagd. Voor de tweede stap moet je de dimmer 3 x uit en aan zetten binnen 3 seconden. Hopeloze procedure. Ik heb de button gebruikt op de dimmer (mag eigenlijk alleen bij zwakstroomaansluiting maar het werkt wel!!). Tweede installatiestap wordt met succes doorlopen en dimmer is geinstalleerd. In de developertools wordt de dimmer als node 2 zichtbaar. Dat ziet er goed uit! Alle mogelijke zaken getest in de testopstelling. Alles werkt. Aan, uit dimmen prima. Stroom er af stroom er weer op en de dimmer meld zich weer in het netwerk (even blauw lampje en daarna continu groen). Alles blijft werken. Helaas te vroeg gejuicht! Dimmer afgekoppeld en in plafonddoos gezet. Stroom er op. Het werkt! Maar helaas 1 minuut daarna is de dimmer “unreachable”. Het gekke is dat als ik de stroom er af haal en weer er op zet de dimmer ongeveer 1 minuut goed werkt en dan is ie weer weg. In een eerdere configuratie had ik o.a. 2 fibaro slimme stekkers. Ook dichtbij aangemeld en vervolgens helemaal op de zolder aangebracht t.b.v. wasmachine en droger. Verder heb ik geen zwave apparaten in huis. Dat werkt feilloos. (nu niet meer vanwege de reset zwave netwerk op homey, maar dat komt wel goed denk ik) Ik weet niet meer wat ik moet doen. Ik heb de qubino dimmers aangeschaft vanwege de geringe omvang. Die heb ik nodig omdat ik de plafonddoos weinig ruimte heb en de qubino net past. Ik denk dat ik de plafonddozen maar ga aanpassen zodat er zigbee dimmers in passen. Of zie ik iets over het hoofd? Ik hoop dat u nog iets voor mij kunt betekenen. Fijne avond nog!!

Heb je je Homey al eens aan een andere power supply gehangen?

Bedoel je een andere 220V of een andere trafo? En bij 220V bedoel je dan een andere stroomgroep?

Dat. 5V, minstens 2A.

Zou ook nog kunnen dat de afstand tussen Homey en de dimmer te groot is, je kan proberen een z-wave apparaat er (tijdelijk) tussen in te plaatsen b.v. een slimme stekker.

Dus heb ik de Homey op een ander stopcontact gezet. En zowaar het werkt en blijft ook werken. Dus als probeersel zet ik Homey weer terug naar zijn (of is het haar?) eigen plekkie. Wat denk je? Uitvallen dus! Heel vreemd. Weer terug naar het alternatieve stopcontact en het werkt gewoon weer. Rara politiepet. Dus weer terug naar eigen plek. En ja hoor weer uitvallen. Toen heb ik de Homey ongeveer 1 meter verder weg gezet omdat ik een vermoeden kreeg. En zowaar alles werkt. Ik monitor dat dan de developertool door een testsignaal te zenden en te kijken of de dimmer reachable is. Homey weer terug gezet naar oude plek. Rampspoed; weer niet bereikbaar. Paar keer herhaald, reboot helpt natuurlijk ook niet. Toen heb de Homey op de oude plek laten staan en de plug uit mijn Google assistent getrokken. En daar was de dimmer weer!! De Google assistent is de boosdoener; die staat dicht bij de Homey, 10 cm of zoiets. Toen wilde ik zeker weten of dit de oorzaak was dus Google assistent weer aangesloten. Ja, en wat denk je? Alles blijft tot nu toe werken. Dus een herstart van de assistent heeft mogelijk het probleem opgelost. Ik zal bij wederom uitval dit jullie laten weten, ik denk dat ik dan de Homey naar een andere plek zet. Dus Google assistent verminkt kennelijk het zwave signaal??? Als leek begrijp ik hier helemaal niets van zeker niet als na een herstart van de assistent het (tot nu toe) werkt. Maar ik wilde jullie deze info niet onthouden want het is mogelijk een oplossingsrichting ook voor andere gebruikers. Misschien moet ik een nieuwe topic openen hiervoor? Fijne dag en reuze bedankt voor het meedenken!

Mooi dat het is opgelost, maar mijn suggestie was niet op Homey op een ander stopcontact te zetten, maar om een andere power supply (/adapter/“trafo”) te gebruiken. De originele die met Homey wordt meegeleverd is niet van goede kwaliteit en kan voor rare problemen zorgen.