Pas op met het schuiven en verplaatsen van mappen met apparaten

Even een kort berichtje over mijn avontuur met de versie 2.0.
Gisteren geïnstalleerd, noodgedwongen, i.v.m. andere router.
Eerst maar even over de waarschuwing, ik wilde een paar mappen bij maken voor bepaalde apparaten.
Daarbij wilde ik graag een map boven een andere map hebben, het leek goed te gaan, tot ik op opslaan drukte.
De Homey App werd gesloten, toen ik weer opstartte bleek zowel de te verplaatsen map als de map waar hij boven moest komen met apparaten en al verdwenen te zijn.
Ik kan de apparaten dus niet meer zien, verwijderen of aanpassen.
Het vreemde is dat ik ze nog wel kan kiezen voor een flow, dus ze staan nog wel in Homey.
Ik ben er nog niet uit hoe ik dit moet oplossen, maar het is duidelijk een BUG in versie 2.0.

Verder moet ik bij alle flows (en dat zijn er veel) mijn eigen gemaakte variabelen weer in de flow plaatsen, het vervelende hierbij is dat er in de Logica kaart geen label meer staat van de variabel, dus is het uitzoeken welke er gestaan heeft, een hele klus waar ik middag en avond mee bezig ben geweest.

Ik heb even gevloekt, en spijt gehad van het overzetten, maar moet bekennen dat als het eenmaal weer goed in de flow staat het prima werkt.
Als de mogelijkheid had bestaan terug te gaan naar de 1,5 versie, had ik dat zeker gedaan.

Rest me nu nog het probleem verdwenen apparaten terug te vinden.
Als iemand van jullie me daar bij kan helpen dan graag een reactie.
Vast bedankt.
Mvg Bas

1 Like

Ik zou het sowieso melden via https://support.athom.com/hc/en-us/requests/new en ook direct aan Athom vragen of er een mogelijkheid is om je apparaten weer terug te krijgen.

Ja dank je wel ga ik doe, alleen mijn Engels is zo verdoemd slecht

Je kan ook deze gebruiken: https://support.athom.com/hc/nl/requests/new

Ja precies, het is gewoon een Nederlands bedrijf :slight_smile:

Ik heb een bericht gestuurd, met diagnose rapport, ga er van uit dat het goed komt, maar het is verrekt lastig, ik mis nu ook een aantal knoppen voor mijn favorieten.

Maar houd er wel rekening mee als je gaat wijzigen in de mappen

Deze snap ik niet helemaal. Volgens mij is het niet nodig om een versie te upgraden om je WiFi aan te passen.

Je moet Homey resetten om een nieuw ip adres in te voeren( op de kop houden) na het opnieuw opstarten wordt gevraagd om de nieuwe versie te installeren.

Voor zover ik weet kan je daar ergens kiezen om homey te resetten met behoud van alle data. Daar zul je wel overheen gelezen hebben dan, zou niet grappig zijn als dit niet mogelijk was.

Ik denk dat je me verkeerd begrijpt, ik had ook alle data wel, moest alleen het ipadres wijzigen, volgen wat ik gelezen heb kon dat alleen met een nieuwe install met behoud van data.
Maakt ook niet uit, vroeg of laat had ik toch moeten overschakelen naar versie 2.0

Maakt mij verder ook niet uit maar de volgendie die dit leest schrikt zich rot. Met een reset met behoud van data is het dus niet noodzakelijk om te upgraden naar 2.0 als je op 1.5.13 zit. Sterker nog: het kan niet eens. Upgraden van 1.5.13 naar 2.0 is alleen mogelijk via de nieuwe mobiele app!

Maar ik kan me niet herinneren dat ik ergens beweerd heb dat je alle data kwijt bent met een reset.
Tevens heb ik niet gezegd dat het niet via een app ging.
Ik kreeg het verzoek om via de app versie 2.0 er op te zetten.
Ik heb dit bericht geplaatst om mensen te waarschuwen, niet om te laten schrikken zoals jij zegt.
Je dwaalt af van het werkelijke probleem.

Je hebt gelijk. Ik werd in de war gebracht door het gedeelte van het noodgedwongen moeten upgraden naar 2.0 ivm nieuwe router.
Sorry, het zal niet meer gebeuren.

Ik heb dit probleem ook een keer gehad in de oudere software versie van homey. Het probleem was toen dat ik mappen had gemaakt met de zelfde naam waardoor homey ze samenvoegde. Toen heb ik met hulp van iemand op @slack en homey script het weer kunnen herstellen.

Dank voor je reactie
Maar bij ging het om nieuwe namen, het boven een andere map schuiven veroorzaakte het probleem

1 Like

Ik ken dit probleem met folders, dacht dat Athom het opgelost had… Heb mijn issue weer heropend met verwijzing naar hier.
Ik weet niet of er nog iemand anders op slack is die dit kan, mogelijk heb ik @Ruud geholpen.

Meld het in ieder geval bij support, stuur daar ook een Homey log mee. Of reply even als je dat gedaan had daarop met mijn email in de cc, ik hoop dat ik jouw issue dan kan zien online. Mijn email vind je op slack in mijn profiel.
Ik zit nu in een andere tijdzone,
In 2.0 kun je het probleem niet meer in HomeScript oplossen, deze heeft onder v2 niet voldoende permissies. Als we het daar analyseren kunnen we het waarschijnlijk in de Api playground https://developer.athom.com/tools/api-playground oplossen omdat daar voldoende permissies zijn voor het aanpassen van Homey flows.

Installeer alvast HomeyScript. En stuur eventueel alvast een berichtje op slack aan mij, kijken we even wie sneller helpt, Athom of ik… :grin:

Andere issue vind ik ook interessant, zover ik weet en zelfs rechtstreeks bij Athom geïnformeerd heb zou je in dergelijke scenario’s niet geforceerd mogen worden om naar 2.0 te upgraden. Ben benieuwd of jij eerder de nieuwe app geïnstalleerd en getest had, anders zou Homey gewoon op 1.5.x moeten blijven.

Zou goed kunnen dat je mij toen geholpen hebt @Dijker

Dank je wel voor jouw reactie.
Echter ben ik nu ruim een dag bezig geweest om de variabelen weer terug te zetten waar ze horen, en heb geen zin meer om Homey weer te veranderen.
De apparaten die ik kwijt ben zal ik opnieuw koppelen, en/of ik maak een paar Virtuele knoppen.
Maar ik wil wel graag kunnen schuiven met de mappen, dus hoop ik dat ze er wat aan gaan doen.

Ik heb het gemeld bij Support samen met een diagnose rapport.
Echt gedwongen ben ik niet voor de versie 2.0, en het was miss mogelijk om bij de versie 1.5 te blijven, maar hoelang nog.
Ik wist overigen tot gisteren niet van het bestaan van versie 2.0, als Homey eenmaal goed werkt, hou ik dat soort dingen niet echt in de gaten, miss verstandiger om dat in de toekomst wel te gaan doen.

thanks Bas