Noodstroom schakeling op UPS

In mijn setup heb ik een camera systeem + POE switch en alle netwerkcomponenten op een UPS draaien. Ik zoek een manier om te detecteren dat er een spanningsval is, zodat ik na zonsondergang een 3-tal noodverlichting leds aan kan schakelen. Deze leds staan ook op de UPS.

in resume:

Hoe kan ik met een smartswitch via de homey een spanningsval detecteren en een switch met no-break leds aansturen via de homey, wetende dat de homey zelf geen ‘last’ heeft van de spanningsval (UPS).

Tips welkom, meedenkers ook.

Welkom op het forum

Dit topic is verplaatst naar het Nederlandse deel van het forum, graag je aandacht voor het kiezen van de juiste categorie/taal.

Wanneer je problemen hebt met de Moderatie acties neem dan gerust contact met mij of een andere moderator op via een Prive bericht.

De UPS detecteerd spanningsval als het goed is. Zit er geen output contact op? Daar zou je een smart implant op aan kunnen sluiten (shelly / fibaro)?

UPS is voorzien van een USB voor het aansluiten op bijv server of nas.

Ik zat ook al te denken aan een nooduitgang licht met batterij en hiervan de schakeling te ‘lenen’. Ik heb nog zo’n bak liggen.

Ging mij in 1e instantie om een kant en klare oplossing…

Bij stroomuitval is ook je Homey uit?
Dan wordt er niets meer geregeld…

Die hangt dus ook aan de UPS…

Mja okee. Een implant aansluiten is best wel kant en klaar in mijn beleving :crazy_face: Maar helaas, er is geen status contact aanwezig op je UPS.

Ander ideetje:
Met een P1 meter die spanning kan meten, kun je bv dit doen:
(gebruik een timer met korte looptijd om zo spanningsdipjes te negeren. Ik gebruik Chronograph)

Als…
-spanning P1 meter is veranderd
En…
-spanning P1 meter is kleiner dan 205
Dan…
-start of vervang timer Spanningsval met een looptijd van x seconden
Anders…
-pauzeer timer Spanningsval

Als…
-timer Spanningsval is afgelopen
Dan…
-doe iets

Het kan mss ook middels een tussenstekker met spanningsmeting (als die bestaan), maar deze geeft de wijzigingen mss niet snel genoeg door.

Mijn Homewizard P1 update elke seconde (maar heeft helaas geen spanningsmeter).

Sluit een 230V relais aan op een stopcontact en gebruik een contact daarvan om de ingang van Smart-Implant aan te sturen. De Smart-Implant moet dan wel door de noodstroom gevoed worden.
Een voorbeeld van een relais is (van Conrad bij voorbeeld)

Een heel eenvoudige oplossing gevonden. Lumen waarde pakken van een sensor, deze richten op een lamp en onder een waarde is lamp uit (spanningsval) indien lamp kapot gaat dan is dat kwa detectie hetzelfde, maar dat geeft niet.

Bij een piek of val van de spanning, gaan LED lampen vaak stuk. Wij zijn daarom op 12v systeem gestapt. Het kost je een hoop aan trafo’s maar hebben nu een betrouwbaar systeem en hebben de laatste jaren geen uitval meer van LED-lampen.

Als je zonnepanelen hebt, zou ik investeren in een huisbatterij, die off-grid blijft draaien. Dat is dan een UPS voor heel je huis !! ('k zou dan wel geen was draaien en uitvoerig koken, tenzij je, als wij, een batterij van 15 kVA inzet)

Seppe