Poweattion UPS

Ik heb een uitdaging waar ik nog niet uitkom.
Ik heb een kleine allpower power station met ingebouwde ups.
Ik gebruik deze voor stroom uitval bij mijn aquarium dat bij stroom uitval de verwarming en filters nog even blijven doorgaan.
De allpower is niet te verbinden met mijn Homey helaas.
Wat ik zou willen is dat ik hem van he stroom wil afhalen als de stroom duurder is en weer van stroom voorzien als hij bijna leeg is.
Ik heb een normaal en dal contract daar is niet zo heel veel winst mee te behalen maar toch.
Ik heb de allpower achter een slimme stekker zitten dus ik zou hem al op bepaalde tijden kunnen uitschakelen zodat de ups gaat werken.
Alleen hoe kan ik er achter komen dat hij helemaal of bijna leeg is, dat is mijn vraag.??
De verwarmings elementen 2 in mijn geval voor het geval er 1 stuk gaat en de 3 externe filters hebben allemaal ook een slimme stekker.

Als de UPS leeg is verliezen de slimme stekkers contact met de Homey omdat ze geen stroom meer krijgen ik weet niet of ik daar iets mee zou kunnen doen.?

Ik weet ook niet of ik het verbruikte vermogen kan bijhouden als de UPS aanstaat en zelf geen stroom meer krijgt om aan de hand van het verbruik de powerstation weer van stroom te voorzien.?

Dit klinkt allemaal als geen goed plan.

Ten eerste dicteert de wet van Murphy dat de batterij bijna leeg zal zijn als de stroom daadwerkelijk een keer uitvalt.

Daarnaast zou ik dit soort dingen niet aan Homey overlaten, het hele idee van zo’n UPS is nou juist dat ie zelf wel bepaalt wanneer ie de batterij (druppel-)laadt. Als de batterij (bijna) vol is zou dat toch ook praktisch niks hoeven kosten.

(en ik zou ook voor die slimme stekkers iets anders verzinnen als dat mogelijk is)

1 Like

Wellicht is een shely Pro4PM wat voor je
Zie info https://www.robbshop.nl/shelly-pro-4pm?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_id=19833726697&utm_term=&utm_content=&gad_source=1&gclid=EAIaIQobChMI6s2trtOVigMVBJWDBx14VgNZEAQYASABEgI00vD_BwE
Je kunt onafhanklelijk spanning voor de unit als de spanning voor de schakel contact(en 4x) toevoegen.
Kun je al je slimme stekkers vervangen wat je onafhanklijk voed.

allemaal al bedankt voor de info.

Maar de allpower is al een ups dus als de voedingsspanning van dit powerstation weg valt dan neemt de ingebouwde UPS het over.

ik wil alleen om een heeeeel klein beetje stroom te besparen en omdat ik het leuk vind. De powerstation af en toe (Overdag voor 21:00) de UPS laten gebruiken dus de voeding van het powerstation uitschakelen en dan voordat hij helemaal leeg is weer inschakelen. Of nog liever na 21:00 wanneer mijn daltarief geldig wordt.

Nogmaals: bedenk even wat er gebeurt als ie bijna leeg is en dan de stroom uitvalt.

Dus een allpowerstation is iets plΓΊs een ingebouwde UPS, wat is dat iets dan?
Als ik deze bekijk is het dus een UPS. Of heb je ook allpowerstation zonder UPS? Of is het toch anders?

Ik heb deze een nog kleinere was goedkoper met de blackfriday deals.
En het is dus een powerstation met UPS mogelijkheden.

Een UPS gebruik je normaal gesproken om op momenten dat de stroom uitvalt hij het over kan nemen zodat het aangesloten apparaat niet meteen spanningsloos is en het aangesloten apparaat eventueel netjes kan afsluiten.
Als je dus elke dag hem gaat gebruiken om het apparaat van voeding te voorzien is het UPS gedeelte nutteloos.
En daar komt denk ik nog bij dat je meer stroom nodig hebt om hem op te laden als wat er aan bruikbare stroom uitkomt.
Bij bv de Homewizard accu gaan ze uit van ik geloof 87% ofzo, dus van elke kW die je er in stopt slaat hij maar 870W op.
En de stroom die je er in hebt gestopt krijg je er ook niet volledig uit, die geeft ook weer verlies.
Dus al met al kost zo stroom besparen meer stroom.
Als ik het allemaal goed heb begrepen.

Bedankt voor de tips en ik zie er inderdaad maar vanaf om de powerstation af en toe leeg te laten lopen.
Murphy komt dan inderdaad misschien net om de hoek kijken.
En ik had er niet aan gedacht dat opladen en ontladen verlies op levert wat natuurlijk logisch is en dit verlies heft het kleine beetje wat ik wilde winnen weer op dus hij zit gewoon continue aan de spanning en hopelijk heb ik hem voor niets gekocht.

1 Like