Stroomuitval Groep

Ik heb een aparte groep in de meterkast voor mijn (Koi) vijver .
Hoe kan ik iets maken dat ik een melding krijg dat als die groep uitvalt door kortsluiten ?
Zou mij daarmee iemand mij kunnen helpen …

Kijk hier eens naar:

1 Like

Koop een spannings- plug met monitoring. (spanning, hz en vermogen)
En verbind deze op de zelfde groep als je vijver.
Kun je daarna een flow maken als de spanning wegvalt een melding.
Maakt eigenlijk niet uit wat voor (Zwave/Zigbee/WiFi) ligt een beetje aan wat je al veel hebt.
Zelf zou ik voor een zigbee variant gaan ivm dat je er weer een repaeter device bij krijgt goed voor zigbee dekking.

Bv : Tussenstekker Frient Smart Plug Mini | We ❤️ Smart! | ROBBshop
Of iets vasts in je meter kast als een din module:
Qubino | DINrail Dimmer 230w Z-wave Plus | We ❤️ Smart! | ROBBshop

Denk je dat de plug nog een melding geeft als de stroom is uitgevallen? Denk het niet.

Daar heb je wellicht gelijk in, maar de monitoring (spanning) zal 0 worden, dus melding
Maar daarom gaf ik ook optie 2 die van de Dinrail module.

vanuit hoofdschakelaar of aardlek > Din module > huidige zekerings automaat.
Dan blijft de spanning er wel op staan :slight_smile:

Als de spanning er op blijft staan, krijg je geen melding van spannings-uitval.
Als de spanning er af gaat, krijg je geen melding omdat hij spanning nodig heeft om berichten te versturen.

1 Like

Maar dan valt het stroom verbruik van die groep naar echt naar 0. en dat kun je dan ook nog in je flow opnemen.
Jou oplossing is ook leuk maar daar voor moet je ook iets alla UPS/externe groep plaatsen (zoals je ook al meldt)
Ik hoop dat Zoot_DR er wat mee kan, stof tot denken en wellicht doen

Door op stroom=0 te controleren zou dit kunnen.
Opm.:De inbouw module die jij aangeeft is een dimmer-module, dat gaat meestal niet zo goed, het is beter hiervoor een schakel-module of stroommeet-module te gebruiken.

Bedankt voor het meedenken ,
Wat johan_W verteld gaat niet lukken, nee zonder spanning geen melding . (Had dat al eens eerder geprobeerd met Fibaro Wall Plug)
Met een relais is wel een idee , Bedankt voor de tip JPe4619
Maar sta open voor als nog iemand met een idee komt .

1 Like