Nieuwe update hue, zorgt voor com problemen

Is er ondertussen al iemand die zn Hue bridge heeft gereset?

Ik bemerk een soort mexican stand-off :joy::sweat_smile:

Dat bepaalt voor een hoop early 2019 users de weg voorwaarts :hugs:

Zeg je nu dat je van een Hue bridge geen backups kunt maken?

Om eerlijk te zijn heb ik mij daar nog niet vol in verdiept. Ik las snel ff dat ze er mee bezig zijn.

Maar, stel het kan. Heb ik dan niet nog steeds het zelfde probleem. Want ik zet een backup terug waarin de fout zit.

Ah, ben geen Hue-kundige. Een backup zou in principe ook een 1-op-1 kopie moeten zijn inderdaad.

Ik kwam op dat idee, omdat je bij Homey rare fratsen kon oplossen door een fabrieksreset, gevolgd door het terugzetten van een cloud-backup.
Welke als voordeel heeft: het zet niet 1-op-1 een exacte kopie terug, maar installeert de firmware vanuit de Athom cloud, en de apps vanuit de app store.
Enkel alles wat je zelf had ingesteld en gemaakt, wordt vanuit een kopie teruggezet.

Hi ,

I received an answer from the homey support.

If I understand correctly. It resetting the hue app and bridge and at every as new does not solve the problem (for me). Course the problem is cause by the 3rd party V2 api miscommunication.


Hi Jasper,

Thank you for reaching out to our support and for reporting this issue. I’m sorry for the inconvenience.

Phillips Hue has released an updated version (V2) of it’s API, which is be used by third parties to control Phillips Hue devices. Eventually the V1 API will not be supported by Hue and will stop functioning.

The Homey app for Phillips has received an update as well and uses the V2 API now. There are however still Friends of Hue devices which use the old API.

In the description of the Phillips Hue app in the Homey app store, we’ve always stated that “…3rd party brands such as IKEA, Osram and other Friends of Hue accessories that are connected to the Hue bridge might work, but are not officially supported.” In your case, the device happened to function correctly.

However, as we’ve upgrade our Phillips Hue app to V2 and your device still uses the V1 API, there’s somehow a mismatch and the device is not function correctly anymore. This is not something we can fix, unfortunately, but can only be fixed by the manufacturer of your device. When they upgrade to V2 as well, the device will probably function the same way as before.

For now this is all that I from support can do for you, which is why I’m closing your ticket. If you need additional support, please feel free to re-open your ticket by answering this email.

I wish you a great day and a lot of fun with Homey!
Best Regards,
Athom Support

Hue apparaten zijn toch Zigbee? Die gebruiken helemaal geen API :thinking:

Umm, met de homey hue app maakt de app volgens mij verbinding met de Hue bridge via internet. Volgens mij komt daar wel een api aan te pas. Blijk baar stuurt de bridge dus een oude api naar homey.

Raar blijft wel dat als ik de app reset hij het wel doet. Gebruikt hij dan de nieuwe api?

Afin.

Wellicht helpt het om de, in mijn geval knoppen, direct de koppelen aan homey zonder dat de bridge er tussen zit. Dat kan ik wel een keer testen met 1 of 2 knoppen.

Dan gebruik je ze idd als Zigbee apparaat gekoppeld met Homey i.p.v. gekoppeld met de Hue bridge.
Dan is het hele API verhaal niet van toepassing.

Dat is niet hoe API’s werken. De V1 API werkt sowieso sinds 1 juli 2023 helemaal niet meer, dus daar kan het niet aan liggen. De apparaten zelf bepalen ook niet welke API er gebruikt wordt, dat doet de Hue bridge (en dus de Homey app voor Hue).

Kortom: het klinkt allemaal als flauwekul wat Athom zegt.

Ik merk dit ook bij enkele lampen… :smiling_face_with_tear:

Maar als ik het goed begrijp is en komt hier dus niks voor en moeten we alles opnieuw opzetten?

Heeft iemand de alles resetten en opnieuw toevoegen oplossing al geprobeerd. Ik heb al weken last van problemen, maar zie er best tegenop om mijn hele huis opnieuw te moeten configureren. Ik heb overal Hue lampen namelijk…:sweat_smile:

Alvast bedankt,
Daan201

@Bako @Daan201

Dat kan idd niet waar zijn.

Neem ajb (nogmaals) contact op met Athom support.

Posten op het Homey channel op Slack is ook een idee, daar zijn onregelmatig div. Athom medewerkers actief

Forum leden kunnen je met deze problematiek niet helpen ben ik bang.

We weten het pas als iemand de stap wil nemen :sweat_smile:

Ik ben ook nog steeds in afwachting van. @robertklep heeft mijns inziens valide argumenten en heb ik zelf het gevoel dat Athom ons afscheept. Bovendien zijn er té weinig mensen die hetzelfde probleem ervaren waardoor ik denk dat het ook geen hoge prioriteit zal krijgen.

Zullen we een potje maken voor diegene die de proef op de som neemt als beloning? :joy:

Ik heb sinds de update van Homey naar versie 12.0.0 geen problemen meer met de HUE app of het verliezen van contact met mijn lampen.

1 Like

Voor de duidelijkheid, dat alles is gelukt, zónder resetten en alles opnieuw toevoegen?

klopt, Alleen de installatie van de nieuwe homeyversie en vervolgens (jouw advies Peter) Homey een keer extra restarten. Sindsdien zijn bij mij de HUE-problemen opgelost.

1 Like

Ik ben ook voorzichtig positief. Heb de flow, welke de Hue app elk uur opnieuw opstart (als tijdelijke oplossing welke prima heeft gewerkt tijdens 4 weken afwezigheid voor vakantie), uitgezet en vooralsnog geen rode gevarendriehoeken gezien bij de Hue apparaten.

Fingers crossed :nerd_face:

Even een kleine update. Ik heb ook mijn “herstart de hue app elk uur flow” uitgezet en de homey een herstart gegeven een paar dagen geleden. Tot nu toe lijkt alles goed te gaan!! Dit is op een Homey Pro 2019. Dank voor de tip!