Normaal is het natuurlijk niet. Maar het gaat (vaak) om een jarenlange bug die niet oplosbaar lijkt te zijn, of geen prio heeft.
Homey “denkt” vaak als enige apparaat in je netwerk dat er geen netwerk is, of de Athom servers kunnen je Homey even niet vinden.
Met de app Net Scan kun je vanaf Homey checken of je router en/of het internet daadwerkelijk down was.
Nou het is nu weer goed raak, homey niet bereikbaar van buitenaf ineens, lokaal wel verbinding via de app
, behalve de apps die van buiten info nodig hebben (zoals KNMI, Tuya etc) die krijgen allemaal geen data meer binnen, van alles herstart e.d. maar de homey is wederom als enige apparaat niet te bereiken en krijgt geen “internet”
#gefrustreerd weer. Iemand hier wel een permanente goede oplossing voor?
Heb je wellicht IPv6 aan staan op je router voor je LAN? Dat geeft bij sommigen netwerkproblemen. Mocht dat aanstaan, dan zou je kunnen nagaan of uit zetten (en gebruik te maken van IPv4) je Homey weer connectie geeft.
Heb je toevallig een router van KPN? Dan is het firewallprofiel wellicht ook iets om te checken. Zie ook: Session not found error Homey app - #18 by Rembo038.
Hoi, nee geen ipv6 aan. Er is ook niets veranderd in de router, ik zit bij Delta, dynamisch IP staat ook nog steeds aan dus zou geen CGNAT gezeur moeten zijn… gewoon van een op ander moment ineens geen internet meer op de homey…
Het zit je niet mee! En ik had even beter moeten teruglezen, dan had ik gezien dat je niet bij KPN zat… 
De laatste keer heb je je router gereset en ben je apparaten opnieuw gaan verbinden. Toen werkte het (voor enige tijd) als ik je goed begrijp.
Zou er een conflict kunnen zijn met een ander apparaat in je netwerk? Ik neem aan dat je op dit moment geen DHCP-reservering of vast IP heb toegekend aan een apparaat in hetzelfde bereik dat de DHCP-server op je router voor dynamische toekenning van IP-adressen gebruikt?
Geen probleem uiteraard, alle hulp is welkom
er zijn altijd maar enkele apparaten met een vast IP geweest in mijn netwerk en dat zijn de camera’s en NAS. Ik heb in het begin met al het installer gezeur ook de homey geprobeerd een vast IP te geven maar dat gaf destijds geen oplossing. Nieuwe provider / modem overgang ging ook prima (voorheen CAIWAY, eigenlijk ook gewoon Delta glasvezel dus…) ik heb nu de homey ook een vast IP gegeven, boel weer herstart, power cycle etc, geen zin om als oplossing weer de router terug naar fabrieksinstellingen te moeten zetten…
Ik zal met wireshark wel weer aan de slag moeten gaan en kijken of hetzelfde “mDNs” probleem weer gaande is…
Nee snap ik. Niemand zit op zo’n reset te wachten en zou ook niet nodig moeten zijn.
Iets dat nog in mijn gedachte voorbij kwam, maar waarschijnlijk niet de oplossing is: welke DNS-servers gebruik je? De standaard servers van Delta? Zo ja, dan kun je overwegen om die (evt. tijdelijk) in je router te wijzigen naar die van bijv. Cloudflare (1.1.1.1 en 1.0.0.1). Dat zou eigenlijk niet moeten uitmaken als op je andere apparaten internet wel werkt.
1 Like
Helaas ook andere dns instellingen in de router brengen geen verandering, ik ga er vanuit dat het gewoon weer mDNS problemen zijn…
Jammer. Ik ben zelf niet bekend genoeg met mDNS, maar wat ik ervan lees is dat er voor jou als eindgebruiker doorgaans niet veel aan in te stellen valt. Als het probleem gekoppeld is aan de (standaard)router van Delta, dan zou je nog kunnen overwegen om een eigen/andere router te gebruiken. Of vermoed je dat het aan Homey ligt?
Onder het mom van nooit geschoten is altijd mis: ik kwam dit artikel tegen op Tweakers. Heb je toevallig nog een switch liggen waarop je de Homey bedraad kunt aansluiten evenals je router?
Hoi, ik heb inmiddels de router maar weer naar fabrieksinstellingen gezet en daarna is de homey direct weer “online”.
Ik gebruik nog eigen switches (Cisco se2800) in de tv kast, en ook nog op de eerste verdieping, op beide zitten ook nog DECO M4 die de wifi regelen (in AP modes), op de delta modem staat wifi uit. De homey is bedraad aangesloten, maar in het begin was deze op wifi en had ik dezelfde problemen.
Dus: delta modem (regelt dhcp, wifi uit)
lan1 > switch (tv kast: Apple TV, deco, ps5, homey pro, Panasonic tv,
lan2 > switch (1e verdieping: Apple TV, Mac, tv, pc, growatt shinebox, deco, printer),
lan3 > NAS,
lan4 > Powerline adapter naar garage Netgear POE switch voor 2 x cameras
Nog een gedachte en wellicht al gedaan: Als test zou je - als het probleem weer optreedt - je Homey via Ethernet direct kunnen aansluiten op je Delta router (bijv. tijdelijk op de LAN-poort waar nu je NAS op zit).
De gemeenschappelijke deler op dit moment, via vast dan wel via WiFi, lijkt te zijn dat je Homey altijd via een van je Cisco switches communiceert. Wellicht dat die het probleem veroorzaken.
1 Like
Ik heb in het begin toen dit probleem eerste keer voorkwam ook de homey een keer met LAN kabel direct aan de modem van delta gehangen, gaf geen oplossing, zelfs DMZ mode ingesteld, poorten voor homey open etc maar niets hielp, enkel een reset van de gehele modem. Ik dacht eerst ook mss m’n eigen switch of die deco dingen maar dat had ik allemaal uitgesloten toen. Als dit blijft herhalen moet ik toch maar overwegen een van mijn switches slim te maken met eigen dhcp server, of de NAS dat te laten doen…
1 Like