Neo stopcontact energieverbruik niet laten meetellen

Hallo alle,

Ik heb op dit moment aan een Neo stopcontact een verdeeldoos aangesloten en daarop naast andere apparaten opnieuw een Neo stopcontact aangesloten.
Beide Neo’s meten ook het energie verbruik.
Door deze opstelling meet ik eigenlijk 2 keer het energie verbruik wat een verkeerd beeld geeft van het totale energieverbruik.

Mijn vraag is nu als volgt;
Kan ik instellen dat 1 Neo stopcontact niet wordt meegeteld in het totale energieverbruik.

Ik begrijp dat ik door een extra verdeeldoos dit ook op kan lossen. Maar als deze optie bestaat zou dit eenvoudiger zijn (fysieke ruimte) in mijn geval.

Thanks!

Ik zou het doorlussen van smart plugs vermeiden. Als het eerste stopcontact uitgaat zit de tweede zonder stroom en gaan de mesh routes stuk. Het wordt vaak ook ontraden in de handleidingen.

Edwin, bedankt voor je reactie. Mijn “eerste” Neo is alleen bedoeld om het totaal gebruikte vermogen te meten en schakelen heb ik uitgezet.

Iemand een ander idee?
Volgens mij wel een handige funtie in sommige situaties.

Hans

Kan je dan niet gewoon het meten van de tweede uit zetten?

Dat zou inderdaad kunnen zodat hij niet wordt meegenomen. Wilde graag het aangesloten apparaat specifiek meten zonder dat het wordt meegenomen in het totoaal.
Zo raak je ook de historie kwijt.

Wellicht niet mogelijk zonder een extra verdeeldoos. Spijtig….

Maar dan zijn de waardes ook niet meer te zien in de homey app. Ik heb een soortgelijk issue, wil wel de waardes zien in homey (en daar zelfs flows op maken), maar het telt daardoor dubbel mee in het energiegebruiksoverzicht in homey, en dat is natuurlijk niet zo handig.

Ja ok. Dus je wil de stekker wel tegen Homey laten zeggen wat hij verbruikt maar daar tegelijk bij zeggen dat dit niet in het totaal meegerekend mag worden.
Dat wordt een lastig verhaal. En best mogelijk natuurlijk maar dan moet Athom hier en daar iets wijzigen in Homey en dat gaat niet gebeuren. Zelfs niet als je het heel lief vraagt.

Ja klopt, dit zou een functie voor de energiemeter in Homey moeten zijn, is er helaas nog niet. Al lang geleden ze hierover een berichtje gestuurd, dus verwacht ook niet dat ze dat meer gaan ontwikkelen helaas.

Momenteel gebruik ik dus dat energie tabblad in Homey dan maar niet meer, voor nu even een grafana opgezet. Staat nog op m’n todo om ooit nog eens te kijken of we met een virtual socket met een negatief vermogen tov de stekker die je niet wilt meetellen dit misschien kan oplossen binnen Homey zelf, maar daar is het voor mij nou net niet genoeg een probleem voor om er prioriteit aan te geven :slight_smile:

Nou heb ik er toch maar even snel naar gekeken, en lijkt inderdaad te werken, met dank aan dit artikel was het zo geregeld. (thanks @Rocodamelshekima :+1: )

Ideaal is het nog niet dat je een compensatie sensor nodig hebt, maar het werkt wel.

Virual socket aanmaken met de app virtual devices, het device in de goede ruimte plaatsen, daarna een simpele flow maken. (de -power) is dus het device wat je er af wilt halen, dus even de tag selecteren van het device dat je in mindering wilt brengen)

@Hansvdb lost dit voor jou ook je probleem op?

2 Likes

Chris,

Wat late reactie.

Door inderdaad een virtual device aan te maken lukt het om het verbruik ook weer direct in mindering te brengen.
Draai nu een dag of 2 en werkt ook stabiel.

Precies wat ik zocht.
Thanks !!

1 Like

Geeft niets, blij dat je het hiermee hebt kunnen “oplossen”.
Gebruik deze optie nu zelf ook, het is niet ideal, maar werkt en is stabiel