MQTT berichten als Virtuele aparaten

Hallo Allemaal,

ik ben bezig met het volgende project nl een ESP32 gekoppeld aan mn Daikin warmte pomp en hier met de MQTT berichten iets moois van te maken.

echter loop ik een beetje vast.
het mooiste zou zijn als ik bv viruele devices heb met de waardes die ik graag wil zien, en die dan eventueel ook in een inzicht grafiek kan plaatsen.

Broke ed werkt allemaal op mij Homey, en ik ontvang ook de berichten maar nu de juiste afhandeling er van.

wat ik al heb:

niet het gewenste resultaat maar zo weet ik in ieder geval dat de boel binnenkomt.

Mvg Ruben.

De MQTT Hub app heeft een “MQTT Apparaat” driver waarmee je volgens mij makkelijk dit soort apparaten kunt maken.

Ha Robert,

dankje voor deze input.

echter is het MQTT bericht een hele string van data:

{“Sensor Data Qty”:4,“INV compressor Qty”:1,“STD compressor Qty”:0,“Fan Data Qty”:1,“Low noise control”:“OFF”,“Outdoor air temp.(R1T)”:15.5,“Pressure”:0,“Voltage (N-phase) (V)”:190,“DHW setpoint”:45,“LW setpoint (main)”:30,“Leaving water temp. before BUH (R1T)”:35.7,“Leaving water temp. after BUH (R2T)”:31.4,“Inlet water temp.(R4T)”:32,“DHW tank temp. (R5T)”:44.2,“Circulation pump operation”:“OFF”,“Flow sensor (l/min)”:0,“Water pressure”:1.9,“BE_COP”:0,“M5VIN”:“4.96V”,“M5AmpIn”:“107.5mA”,“M5BatV”:“4.15V”,“M5BatCur”:“0mA”,“M5BatPwr”:“0mW”,“WifiRSSI”:“-61dBm”}

hoe kan ik hier nu 1 gegeven uithalen en laten zien in een vitual device ?

naar wat pas ik dit scripje aan in de app om die data weer te geven.

{
“measure_temperature”: {
“capability”: “measure_temperature”,
“stateTopic”: “espaltherma/ATTR/Inlet water temp.(R4T)”,
“setTopic”: “”,
“valueTemplate”: “”,
“outputTemplate”: “”,
“displayName”: “Temperature”
}
}

Dat zou met de genoemde driver dus moeten kunnen, via JSONPath mapping als ik me niet vergis (nee, ik heb geen handleiding of tutorial :confused:).

Je kunt een json uitlezen met Json Handler en de waardes instellen op Advanced Virtual Devices van Device Capabilities.

Dankje,

zou je eens een voorbeeld kunnen maken ?
kom niet verder dan onderstaande of zit ik er dan nog naast?

Mss dat deze topics enige hulp bieden in het ontcijferen vd JSON

Hey ruben,

hoe heb jij het topic ingesteld en onder welke naam? ik krijg de esp wel benaderd via homeassistant maar niet via homey. de broker en client werken. maar heb waarschijnlijk iets niet goed ingesteld