Matter smart plug met matter toont geen energy monitoring

Ik heb een eve energy 20EB08301 geinstalleerd op mijn homey pro 2023. Deze smart plug bevat matter en thread. Hij werkt goed en je kan er dus dingen mee inschakelen en uitschakelen.

Tot zo ver het succes verhaal. Maar op de doos en hun website wordt vermeld over energie monitoring. Maar dit zie ik niet in homey. En daar heb ik hem wel voor gekocht.

Nu is mijn vraag, gaat over matter en/of thread (nog) geen energie monitoring of nooit niet? Is dat nog een ondersteuning die eraan zit te komen voor de homey pro 2023? Of is het dat homey pro 2023 nog geen thread ondersteunt als end router, maar dit overlaat nu nog aan mijn google wifi pro? En zodra homey pro 2023 vanuit de doos ook thread ondersteunt energy monitoring er wel bijkomt?

Dat moet je echt aan Support vragen https://homey.app/support
Je ziet dat ze aan het uitbreiden zijn, en ik vermoed / verwachting dat ze eerst de meest voorkomende apparaattypes (snel) willen gaan ondersteunen, en daarna specifiekere dingen als stroommeting toe gaan voegen

Dank je @Peter_Kawa. Ik dacht dat het matter 1.1 een vast specificatie was waaraan voldaan moest worden om te mogen claimen dat je matter ondersteunt. Maar schijnbaar niet. Ik ga support aanschrijven. In iedergeval bedankt.

Graag gedaan, Pieter

Die specifieke zaken zijn mij niet bekend, ik kijk enkel naar wat Athom publiceert.
En ik neem een beetje aan dat ze zorgen dat ze geen claim of verkoopstop aan de broek krijgen :crazy_face:

1 Like

Ik zit met het zelfde probleem.

De huidige eerste versie van matter ondersteund nog geen verbruikmeting in slimme schakelaars. Fabrikanten kunnen (en zullen) dat wel toevoegen, maar vanuit standaard matter 1.0 protocol wordt dit nog niet ondersteund. Als je daarvan gebruik wilt maken zul je specifieke apps van/voor die fabrikant moeten gebruiken.
Athom kan/mag hier vanuit hun standaard matter ondersteuning dus ook niets aan doen. Dit is uiteraard erg verwarrend voor de gewone consument en een kritiek punt op deze eerste matter 1.0 versie.

1 Like

Dank je @Torch1969.

Ik dacht dat alles al op matter 1.1 zat? Het is namelijk bekend dat matter 1.0 veel problemen gaf met toevoegen van matter-producten aan matter ondersteunende bridges.

Maar dat zal het wel verklaren. Hopelijk gaan ze snel over naar matter 1.1

Dan is je aanname dat energy monitoring in 1.1 toegevoegd moet zijn. Na even googelen lees ik dat 1.1 wat noodzakelijke oplossingen voor problemen bevat en meer functionaliteit voor batterij gevoede (“sleeping”) apparaten. Googelen op energy monitoring icm matter geeft aan dat dit in een toekomstige versie komt, maar niet duidelijk welke. Versie 2.0 zal zich met name richten op toevoegen van nieuwe typen devices.

De energy monitoring is dus echt een eigen protocol van Eve bovenop matter, alleen te bekijken vanuit de Eve app, of mogelijk de Homey app voor Eve……dit gaat voorlopig geen onderdeel zijn van standaard matter ondersteuning door hub’s.

Maar ik laat me graag corrigeren als ik het verkeerd heb. Ben daarom ook erg benieuwd wat het antwoord van athom support gaat zijn.

@Torch1969

Je hebt gelijk. Ik lees het ook. Jammer dat eve in hun specificaties niet duidelijk is dat dit niet voor matter geld maar met behulp van hun app.

Nou je. Terugbrengen en gaan voor een homewizard plug.

Maar je kunt toch de Eve app op de Homey zetten? Die ondersteunt de energy monitoring toch wel (ga ik van uit)….

Edit, sorry, die app is er niet zie ik….

1 Like

Ook al was die er, apps kunnen niks met Matter, dat wordt helemaal door de Homey firmware afgehandeld.

1 Like

Ai, dat betekent dat als b.v. Fibaro een firmware update uitbrengt voor matter ondersteuning voor huidige plugs, en/of toekomstige plugs ondersteunen matter, dat de fibaro homey app ze niet kan ondersteunen/herkennen? Ook niet alleen voor het energy monitoring deel? :thinking:

Van wat ik begrepen heb wordt de firmware vanuit matter ondersteunt. Ongeacht bridge, eco-system of app. Maar pin me er niet op vast.

De manier waarop het nu geïmplementeerd is, is dat Homey standaard device classes herkend (maar nog niet alle), met standaard “capabilities” (maar nog niet alle). Dus als die Fibaro apparaten “standaard” zijn is de kans groot dat ze gewoon werken.

Maar apps hebben, i.t.t. bijvoorbeeld Zigbee, geen toegang tot eventuele niet-standaard data. Bij Zigbee en Z-Wave delegeert de Homey firmware veel dingen naar apps, bij Matter doet de firmware het helemaal zelf. Wellicht dat daar nog verandering in gaat komen, maar ik betwijfel het.

1 Like

Ja, dat klopt, maar mijn vraag/zorg zit met name bij de niet standaard vanuit matter ondersteunde capabilities zoals energy monitoring (waar jij dus nu tegenaan loopt met je Eve plugs).
Als ik Robert zijn antwoord goed begrijp kunnen Homey app’s dat mogelijk ook niet aanvullen/opvangen…. :smirk:

Van wat ik begreep is er geen onderscheid bij de firmware, als die er is voor een matter product. Alles wordt ge-update inclusief energie monitoring. Het is alleen aan de bridge (border router) wat hij gaat ondersteunen. In dit geval de homey pro 2023. En natuurlijk moet ook de specificaties van matter er aan voldoen. Als energie monitoring nog niet ondersteunt wordt door het matter specificaties, kan athom homey er ook niks aan doen. Pas als matter dit ondersteunt kunnen ze hun homey firmware aanpassen zodat homey energy monitoring herkent.

Als ik hier een fout maak in mijn gedachte hoor ik dat graag. Ook ik leer ervan.

1 Like

Hier ook een Eve Energy ‘stopcontact’ omgezet naar Matter. Vervolgens toegvoegd aan Homey Pro, met zelfde resultaat (aan/uit werkt, energiemeting etc. niet). Overigens precies wat ik verwachtte, aangezien ik van te voren even op internet rondneusde.
Wat mij toen nog niet zo duidelijk was, is dat de Eve Energy vervolgens niet meer opduikt in de Eve app (om aldaar wel energiemeting te tonen). Het lijkt erop dat het kiezen is: of ‘naar Matter geconverteerde Eve Energy’ connecten met Homey Pro, òf met Eve App/Homekit.
Klopt dit met jullie ervaring/kennis?

Heb overigens nog niet zelf geprobeerd het ook aan Eve App/Homekit te koppelen, omdat ik blij ben dat het nu vanuit Homey Pro werkt.

En ik kijk natuurlijk met smart uit naar ondersteuning van energie functie vanuit Matter en/of Homey Pro app…

1 Like

Wat ik heb begrepen is dat apple zijn eigen matter en threat (border router) heeft toegevoegd in ios16.
Threat 1.3.0 wordt binnenkort uitgerold, wat inhoud dat homey pro 2023, google hub max etc na een update als border router gebruikt kunnen worden (bij apple is het tot nu toe dus anders. Na de update zal apple hetzelfde zijn als alle andere border routers). Standaard wordt energy monitoring nog niet (officieel) ondersteund in matter. Komt er wel aan, maar wanneer?

1 Like