Licht gaat zelf weer aan zonder flow / beweging

Goedemiddag,

Ik heb een Advanced Flow (AF) overgenomen van een ander topic die ik gebruik om mijn lampen op verschillende plekken automatisch aan/uit te zetten na beweging. Dit zijn allemaal dezelfde flows en ze werken vrijwel allemaal goed, behalve op 2 plekken (lijkt het).
Hieronder een screenshot van de AF voor mijn toiletlicht:

Het licht zou gewoon uit moeten gaan na 3 minuten, maar tot mijn verbazing staat soms het licht aan. In de app zie je ook netjes dat de beweging wordt geconstateerd en ook als er niet meer bewogen wordt:

Vervolgens heb ik gekeken waarom de lamp blijft aanstaan. In volgende screenshot zie je dat de lamp weldegelijk wordt uitgezet door de flow, maar vervolgens direct wordt aangezet (zelfs nog een keer wordt uitgezet en daarna wéér aangezet) door Philips Hue zelf:

Korte uitleg:
Bewegingsalarm gaat uit om 18:35:24

  • Zandloper van 3 minuten
    Uitgezet door flow: Toilet Lamp Avond/Ochtend om 18:38:25 (tot zover klopt de flow dus wél)

Ik heb mijn Hue sensor in de Hue app overal op “Niets doen” gezet:

Iemand enig idee waarom Hue de lamp weer aan zet?

Geen idee waarom dit fout gaat. flow ziet er volgens mij goed uit.
Als alternatief kan je ook Zone Activiteit gebruiken, wellicht het proberen waard?

Is er niet nog een flow, die dit veroorzaakt?

Ik dit ook regelmatig (ook in niet advanced flows)
Ik heb het idee dat dit te maken heeft met een status van de lamp die niet goed gecommuniceerd wordt.

Lamp gaat uit en direct daarna weer aan (kan ik terugzien op camerabeelden)

Ik kan er dus niet achter komen. Het is geen andere flow die dit veroorzaakt, want dan zou je dat moeten zien bij het aan en uit gaan van de lamp. Waar dat door komt.

Ik kan er maar niet achter komen. Eerst dat dacht ik dat ik misschien de lamp in de Hue app had ingesteld of iets dergelijks, maar dat staat allemaal op “niets doen”.

Bij mij is het meer dan regelmatig, ik denk dat het me dagelijk wel opvalt dat het toiletlicht aan blijft staan. En het gebeurt echt alleen maar bij mn toilet en het ganglicht op zolder. En soms gaan ze wel gewoon uit.

Ik heb dezelfde flows ingeschakeld bij mn ganglicht beneden, ganglicht eerste verdieping. Deze gaan altijd uit wanneer dat zou moeten.

Ik zal eens een flow opbouwen met zone activiteit en dat gaan testen.
Kan ik dan in advanced flow ook een “wacht”-kaartje aanmaken nadat de lamp aan is geweest. En bij zone activiteit, blijft lamp aan. Geen zone activiteit lamp uit?

Ligt niet aan je flows vlgs mij.
Er zijn vaker berichten geweest over (vooral) Hue die zichzelf aan of uit zet.
Ik heb de oorzaak/oplossing nog niet voorbij zien komen.

Ik heb wél een workaround:

Zet de lamp uit wanneer Hue de lamp heeft aangezet

Dit is mogelijk met de Device Capabilities app

In mijn voorbeeld heb ik ‘Tuya cloud’ gebruikt i.p.v. ‘Hue’

Als je onderstaande flow hebt gemaakt:
zet dan de lamp met de Hue smartphone app aan, en kijk in de tijdlijn notificatie hoe de client heet (client = de app of service welke de lamp heeft aangezet).

.
Nu kun je deze flow maken, en de naam van de client gebruiken als filter

.
Tijdlijn resultaten, onderste melding is van de 1e flow, bovenste is van de 2e flow:
Screenshot from 2022-12-19 22-53-18

De “lamp uit” vertraging kan je zelf instellen in de flow met het kaartje voor het uitschakelen
image

Doe eens, start timer als melder aan.
Als timer is nul, dan lamp uit.

Dus niet schakelen op melder uit. Want dat is wellicht ook 3 minuten of langer?

Waarom met een timer werken? Ik neem aan dat als iemand naar de WC gaat je het licht aan wil hebben. En als deze persoon de WC verlaat het licht weer uit moet.

Ik heb het als volgt geregeld.


:rofl:

1 Like

Er is al menig concertje gegeven. :grin:

1 Like

Maar dit lijkt mij ook niet te werken toch?

Stel dat je al 2 minuten op de WC zit, dus het licht staat al aan. Vervolgens beweeg je, dan gaat het licht uit?

Hij gebruikt een contactsensor (deur open/dicht, neem ik aan), niet een bewegingssensor.

1 Like

Inderdaad deur sensor. Zolang je de deur ook dicht doet als je een figuurtje gaat maken werkt het prima. Dus deur sensor op de deur, en je kan de PIR mooi ergens anders voor gebruiken.

Ik ben er op gaan letten en zie nu inderdaad ook regelmatig dat lampen niet uit zijn.
Hue lijkt de lampen weer aan te zetten nadat homey ze uitgezet heeft.
image
Maar in werkelijkheid is het een status die bijgewerkt wordt.

Op mijn camera zie ik dat de lamp nooit uitgaat. Hoewel ik dat een tijdje terug omgekeerd zag:

Dus homey zet hem uit, maar hue bridge pakt dat signaal blijkbaar niet op en laat de lamp aan.
Na een minuut wordt de status van de hue bridge weer gesynchroniseerd met homey en lijkt het also de llamp wordt aangezet.
quote=“Oekiee, post:6, topic:73832”]
En het gebeurt echt alleen maar bij mn toilet en het ganglicht op zolder. En soms gaan ze wel gewoon uit.
[/quote]
En lijken het zijn altijd dezelfde lampen die niet reageren. Andere hue lampen die door dezelfde flow worden geschakeld gaan wel uit…
Mijn flows zijn in dit geval niet geactiveerd door zone activity maar door lux…

ik heb een hue lamp bij de achterdeur die zichzelf weer aanzet. Los van homey gewoon uit zichzelf. Oplossing zou zijn de lamp weer uit het systeem halen en weer toevoegen. Heb dat nog niet zelf geprobeerd maar het komt vaker voor zo heb ik gelezen op inet.

Bedankt voor het uitzoeken. Het is inderdaad wel vreemd. Ik moet de “workaround” nog wel instellen, dus ik kom er nog op terug.

Dit lijkt niet te werken, want het toiletlicht wordt via de flow ook door “Philips Hue” aangezet. Ik heb die workaround dus zo gemaakt, zoals jij hebt gezegd, maar als ik dan mijn Toilet inloop en het licht gaat aan, gaat het licht ook meteen weer uit.