Philips Hue overruled Homey

Ben druk bezig met Philips Hue…
Heb de lampen (3 stuks) verbonden met de HUE bridge…
Als ik nu een flow maak, lampen aan 20 minuten voor zonsondergang neemt hij de laatste kleur en sterkte over van de HUE app.
Dus met andere woorden als ik sluit avonds in blauwe kleur en vervolgens een flow aanmaak die rood moet zijn, zie ik de lampen heel even rood knipperen maar vervolgens gaan ze weer naar blauw.
Iemand enig idee?

Geprobeerd maar helaas zet hij dan de lampen toch aan in de laatste stand…in dit geval Savanne zonsondergang.

Zal vast iets over het hoofd zien…

Ik heb de regel aangemaakt:

In de Hue app bij instellingen heb je een optie “gedrag bij inschakelen” (zie screenshot) staat die wel goed ingesteld ?

Hoe zou dit moeten staan?
Nu staat de instelling op “Herstel na stroomuitval”…
Klopt het ook dat je de bridge zelf niet terugziet in de homey? Ik lees namelijk op sommige sites van wel maar dat lijkt oude info…

Hoi Roy, bedankt voor je reactie,
Helaas werkt dit niet, ik heb in een eerder bericht de flow gepost… de lamp knippert 1 seconden naar de kleur en gaat dan weer terug naar de oude kleur.

Ik zal de homey eens opnieuw opstarten en hue opnieuw verbinden.

En wat doe je hier precies dan?

chrome_2020-12-24_20-16-14

Eerst Homey alle apparaten in de woonkamer aan laten zetten die een lamp zijn en dan dmv de Hue app alle lampen aan laten zetten in de woonkamer?
Nou maar hopen dat de scene “evie” niks te maken heeft met de lampen in de woonkamer!

De eerste “actie” lampen woonkamer is een lamp met een klik aan/uit stekker. Dus die heeft er niks mee van doen.

Ik zet lamp woonkamer aan via hue en start vervolgens een scene die ik zelf heb gemaakt en Evie heb genoemd.

Is dit niet de juiste actie?

“Apparaten Lamp aan” is een actie die alle apparaten die een lamp (denken te) zijn aan zet in de woonkamer, dus niet alleen die stekker maar ook alle andere lampen in de zone woonkamer.
En wat doet de scene “evie” precies?

Ik heb in de Hue app een scene gemaakt… kleur rood en groen en die vervolgens evie genoemd.
Die wil ik laten starten op de hue lampen.
Je ziet de hue lampen in de woonkamer ook echt 1 sec naar die kleur gaan … maar dan gelijk weer terug naar vorige kleur.

Ok. Dus “evie” is ook woonkamer?
Dan die andere 2 kaartjes ff weggooien en nog een keer proberen.
Dus niet alle lampen aanzetten, dan alle lampen aanzetten en dan nog een keer een scene starten met die lampen. Gewoon alleen maar die scene starten.

Opgelost! Ik heb ze eens los van de andere flow laten starten en dan reageren ze zoals verwacht.
Ik moet echt nog even de weg vinden in de flows… maar bedankt voor je tip!

1 Like

Anytime! Fijne dagen!

Schermafbeelding 2020-12-25 085306

Dit is ook een dubele actie, het eerste kaartje “Zet alle lampen aan in de woonkamer” kun je weg laten, want dat doe je ook al met je scene evie (of er moeten Hue lampen bij zijn die niet met de scene mee doen, die je toch aan wilt hebben)

Nice find!

1 Like

Wellicht ten overvloede, maar in Hue zijn scenes aan lampen of kamers gekoppeld. Oftewel, je maakt voor lamp A een scene, voor lamp B een scene of je combineert lampen in een kamer en past daar de scene op toe. Het is aan te raden de scene een prefix oid dergelijks mee te geven waaraan je herkent op welke kamer een scene van toepassing is. Op die manier voorkom je dat je vanuit Homey 20 dezelfde scenes kunt kiezen maar geen idee hebt welke kamer die scene activeert.

Bij scènes die jezelf aanmaakt inderdaad een goede tip.
Bij bestaande scenes iets lastiger omdat die bij alle lampen zelfde naam hebben en bij aanpassen van naam zijn er niet altijd genoeg karakters in te vullen…soms zelfs geen letter extra.

Dus een scene starten die alle lampen in een ruimte aan zet werkt niet??
Je moet eerst die lampen aanzetten en dan de scene starten om ze aan te zetten?
Weet je dit zeker?

Je hebt gelijk… had de flow geen naam gegeven … had niet gezien dat hij niet was opgeslagen.
Nogmaals getest en nu werkt het prima. Wat wel lastig is met meerdere ruimtes in HUE dat je wel goed moet opletten dat je bij de betreffende ruimte de juiste scene selecteert (als je gebruik maakt van dezelfde scene in meerdere ruimtes) . De scene hernoemen is niet altijd mogelijk om de naam nog een beetje intact te houden.

1 Like

Ik denk ook dat je in het begin nog wat zal wisselen in scenes maar na verloop van tijd wel minder.
Toch vind ik het niet ideaal, het zou een stuk overzichtelijker zijn als je ziet welke scene bij welke groep lampen hoort.
Maar goed allemaal luxe problemen,

1 Like

Ha Mensen, als Homey noob loop ik tegen hetzelfde probleem aan. Ik heb een simpele flow aangemaakt die, bij bewegingsdetectie van een Hue motion sensor, de scène van een lamp op ‘nachtlampje’ moet zetten. Probleem is dat de lamp eerst naar volle sterkte gaat en dan terug dimt. Voor in de nacht niet zo prettig. Heb van alles al geprobeerd maar krijg het niet opgelost. Mensen suggesties ?