Lamp aan op dim niveau én juiste kleur

In onze gang heb ik twee bewegingssensoren die twee lampen automatisch aan en uit zetten. Afhankelijk van de tijd moet dit gebeuren op een bepaald dim niveau en in een specifieke kleur. Waar ik nu tegenaan loop is dat bijvoorbeeld in de nacht de lamp wel eerst aan gaat, maar nog niet direct op het juiste dim niveau en al helemaal niet in de juiste kleur. Ik heb dus eerst fel wit licht, terwijl ik direct gedimd rood licht wil hebben. Ik zie zelf geen enkele mogelijkheid om dit te combineren op een kaart in een advanced flow. Heeft er iemand tips?

Misschien eerst de kleur en dimniveau instellen en dan de lamp aan? Een en ander afhankelijk van de app en lamp. Of de default lichtsterkte bij aangaan laag instellen?

Ja, naar mijn idee heb ik al die opties al geprobeerd. Het zijn Hue lampen en ik kan mij nog herinneren dat er ooit een update kwam voor Hue waarmee zij dit probleem tackelden. Vroeger had de Hue bridge dit probleem ook.

Eigenlijk mis ik een kaart die gewoon specifieert met welke opties de lamp allemaal aan moet.

Heb je al geprobeerd om te werken met “Moods’?
Voor kan dan voor elk tijdsblok een Mood definiëren waarin je de lampen stopt inclusief kleur en dim niveau?

Afhankelijk van het tijdstip is het dan een kwestie van de juiste mood te activeren.

Nee, daar ga ik dan idd eens mee stoeien. Dank voor de tip!

Vraag kwam kort geleden ook voorbij. De Zone Memory app kan wel de lampen aanzetten met direct de gewenste kleur.

Dank, dit lijkt inderdaad wel een oplossing te zijn. Ik denk alleen dat, als ik het goed begrijp, ik eerst alle verschillende staten van de gang lamp moet opslaan, om ze later te kunnen gebruiken.

1 Like

Als Zone Memory dat kan, moet een eigen flow dat toch ook kunnen?
Een Hue lamp onthoud de laatst gebruikte kleur en dimniveau wanneer je lamp met het ON commando aanzet. Dan werkt de volgende commando reeks:
1- Zet dimniveau naar 1 % (daarmee gaat de Hue lamp ook aan)
2- Zet kleur
3- Zet dimniveau naar 100%

Ik hoop dat je het met mee eens bent dat het een omslachtige manier is om je lampjes gewoon in gewenste kleur te laten branden, ook al was de voorgaande (bewaarde) kleur een andere.

Blijkbaar kan dat dus nog steeds niet met de standaard middelen die wij kunnen gebruiken.
Erg vreemd eigenlijk als je het goed beschouwd.

De flow die jij omschrijft duurt als standaard flow 2 seconden, dus dat ziet er er echt niet uit (geen kritiek, maar vanuit de persoon die de lamp ziet gezien) :

• Lamp gaat flauw branden in de verkeerde kleur
  • 1 sec later
  • Lamp kleur veranderd naar de gewenste kleur
  • 1 sec later
  • Lamp wordt gedimd naar gewenst nivo

Aangezien

wil ik wel stellen dat een eigen flow dat voor de meesten niet netjes / niet mooi /niet sjiek kan.

Het gekke is, óók met een andere app kán Homey het wel:

Dit werkt vlekkeloos.
Het gekke is, dit zijn gewoon Tuya lampjes, die via Home Assistant flowkaartjes iets kunnen, wat via de standaard (Tuya) flowkaartjes niet kan :thinking:

Inderdaad, je dient eerst de gewenste ‘presets’ in te stellen en op te slaan.

Ik heb ook nooit beweerd dat het dé ideale oplossing is😇.
Ik weet ook niet waar de beperking in zit, de Hue lamp of Homey generieke Zigbee app. De app Hue without the bridge kan het in ieder geval ook niet.

EDIT. Met de app Zone Memory lukt het me nog niet de Hue lamp in één keer in een andere kleur aan te laten gaan, dan waarmee die uitging. Dat lukt me ook niet met het wijziging van de device capabilities in Homey Developer Tools

Zone Memory lijkt dan wel weer omslachtig te werken, want dan moet ik eerst alle verschillende fases langs lopen en zorgen dat deze met een eigen naam worden opgeslagen om ze later weer her te gebruiken. De optie zoals Tuya het blijkbaar wel kan, aangegeven door Peter_Kawa, dat bedoel ik. Het is toch van de zotte dat dat eigenlijk niet kan?!

Ik ben dan wel benieuwd wie of wat er dan van de zotte is :grin:. Zou het bv met een Hue bridge wel kunnen?

Zul je altijd zien :grimacing: , Philips Hue is de uitzondering op de regel :face_with_hand_over_mouth:
De developer krijgt dat niet voor elkaar met Hue lampen (zie Z Memory topic).

Ik heb ook nooit beweerd dat jij dat beweerd zou hebben :face_with_peeking_eye::grimacing::crazy_face:

Nu ja, hoeveel keer moet je een lamp in een andere kleur aanzetten; Ik dacht dan aan 3 of 4 keer, maar ik denk dat jij daar heel anders over denkt :wink::grimacing::wink:
(Ik ben al een vrij oudere jongere, niks gewend :rofl: )

Ik wil wel even duidelijk aangeven, voor de toekomstige lezers, dat niet Tuya, maar de Home Assistant Community app dit truukje kan, met de meest simpele goedkope budgetvriendelijke lampjes.
Dus Homey kán het blijkbaar wel via flowkaartjes, zonder Zone Memory app.

Ik lees het misschien verkeerd, maar nu lijkt het net of je Homey de schuld geeft. Terwijl het misschien aan de Hue lampen ligt.
Met de capabilities in de developers tool heb ik volgende geprobeerd:

1. Zet de Hue lamp aan op paars, zie onderstaande foto.
  2. Zet de lamp uit met capability onoff
  3. Wijzig light_hue in 0,3
  4. Zet de lamp weer aan met capability onoff, de lamp brand nu wéér paars
  5. Klik op alleen op SET van capability light_hue, de lamp brand nu wel groen

Dus het lijkt er op dat als de Hue lamp uit staat, de kleurinstelling genegeerd wordt.

Misschien kun je deze stappen ook voor een Tuya lamp doen?

Zelf zie ik met gebruik van “Moods” geen enkel probleem. Ik heb volgende test gedaan met HP23, Hue Bridge en 7 Hue lampen (4x Hue Color Spot, 2x Hue Go en 1x Hue Lightstrip Plus):

• Mood aangemaakt in Homey met alle lichten in blauw (voor test doeleinden)
  • Blauwe mood ingeschakeld
  • Lichten uitgeschakeld
  • Lichten ingeschakeld met schakelaar. Deze triggert een flow die, afhankelijk van de situatie een Homey mood bepaalt om in te stellen.
  • Lichten opnieuw uitgeschakeld
  • Blauwe mood opnieuw ingeschakeld

De lampen gingen telkens onmiddellijk aan in de juiste kleur.
Lijkt mij dat noch Homey, noch Hue een fysieke beperking hebben. Misschien dat Homey moods de Hue API op een andere manier aanspreek dan wanneer er individuele settings worden aangepast?

Kan je aangeven hoe je de mood start? Volgens mij is het niet mogelijk om de mood vanuit een flow aan te roepen, toch? Of heb ik dat verkeerd?

Ik heb het met Moods ook geprobeerd, maar zie toch telkens dat de ledstrip eerst aangaat met de oude kleur.
Ik heb het als volgt getest:
1- schakel de ledstrip in met Mood Rood
2- schakel uit door op het tegeltje van de ledstrip te klikken
3- schakel in met Mood Blauw.

Bij stap 3 zie ik eerst nog rood. Dit is zelfs in het tegeltje van de ledstrip te zien.

Vanuit een flow. (Zie 4e post in dit topic.)