Philips hue dimmer en lamp

Ik wilde d.m.v. homey dezelfde optie creëren als de dimmer standalone heeft.
Alleen stuit ik op enorm wat uitdagingen, standaard krijg ik het niet voor elkaar om met gevonden voorbeelden een flow te maken.
uiteindelijk zijn er 5 wit tinten waarvan ik de helderheid wil bedienen.
ik gebruik de hub van hue.
helderheid lukt met de standaard instellingen alleen gebruik van de aan/uit knop en dan de warmte instellen lukt nog niet.
Ik ben benieuwd of iemand een voorbeeld heeft met de juiste apps zodat ik wat kan proberen.
kennis van homey is vooral nog experimenteren (in gebruik sinds 4 weken)

Ik denk dat ik begrijp dat je dus 5 verschillende hue scenes wil wisselen als je op een knop drukt? Of…?

Dat klopt dmv de aan/uit knop.


Ik heb geen Hue schakelaar maar een van aqara. de kleurtemperatuur is een getal tussen de 0 (warm) en 1 (koud).
Deze flow veranderd de kleurtemperatuur bij iedere indruk van de knop van warm naar koud.

Toevoeging na opmerking RMB:

De logica ‘AND’ kaartjes testen de kleurtemperatuur van de betreffende lamp.
Als deze 0,1 is dan verandert het ‘THEN’ kaartje de Variabele ‘kleurtemperatuur plafond’ naar 0,2. Het meest rechtse ‘THEN’ kaartje verandert de kleurtemperatuur van betreffende lamp naar de nieuwe waarde van de variable ‘kleutemperatuur.plafond’.

Als de kleurtemperatuur niet 0,1 is wordt getest of deze misschien 0,2 is. Enz.

Als de kleurtemperatuur geen van de geteste waardes is (als handmatig de temperatuur is veranderd) dan wordt de variabele op 0,1 gezet.

1 Like

Ik heb nu dit gemaakt ik kan van kleur en helderheid wisselen, echter gaat hij altijd weer terug naar de eerste kleur enig idee?
eigenlijk doet hij hetzelfde als op plaatje 2

plaatje 1

plaatje2

Plaatje 1.
Gebruik je wel de juiste kaartjes/tags met kleur temperatuur en kleurtemperatuur?

En bij plaatje 2 heb je 6 flows met dezelfde “aan” knop met verschillende opdrachten?
Zo ja, dat werkt niet. Dan weet Homey niet wat hij moet gaan doen als de “Aan” knop is ingedrukt.

Je test de waarde “kleurtemperatuur” maar je verandert de waarde van “kleurtemperatuur plafond”. Evenzo voor de andere flow met “kleurtemperatuur” en “kleurtemperatuur naar badkamer”. De flow volgt dan altijd de tak met 0.1.

Alle hue lampen hebben een tag ‘kleurtemperatuur’ als je daar met logica ‘AND’ op test dan toont het kaartje alleen ‘kleurtemperatuur’. Pas als je er met de muis overheen gaat zie je van welke lamp.
Ik heb de flow getest. Hij werkt.
Extra uitleg toegevoegd aan eerste reactie.

Bedankt Wim, dan doe ik nog steeds wat verkeerd.
Heb er een aantal aan toegevoegd maar blijft terug gaan naar denk ik 0.1 warm wit.

wat ik nu gedaan heb is de tags veranderd zodat het allemaal communiceert met dezelfde taal.
dat begreep ik uit het bericht van Rmb.

Ik denk dat ik nu weet wat het probleem kan zijn.
Een Hue lamp met wit tinten kent niet zoveel tinten en gaat dan automatisch weer terug naar 0.1.
Nu alleen de vraag hoe kom ik hier achter dat ik de tinten hetzelfde krijg als in de basis van hue ofwel de kleur naar conversie 0.1 en 0.2 ect.

kort om tot de eerste 5 lijkt het nu te werken :slight_smile:

Jouw AND kaartjes lijken te testen op variabele ‘kleurtemperatuur badkamer’. Je zou moeten testen op de ‘kleurtemperatuur’-tag van de lamp zelf. Dus op het tag symbool klikken en zoeken naar de betreffende lamp. Dan zie je ‘dimniveau’ en ‘kleurtemperatuur’

Voor de juiste getalwaardes van de ‘kleurtemperatuur’ kun je deze met hue instellen en met homey uitlezen.

Ik denk dat ik je begrijp, ik heb de tag gekoppeld aan de lamp met #kleurtemperatuur badkamer?
heb je misschien een voorbeeld voor mij wat je bedoeld? de knop Tag “foldertje” heb ik ook niet bij het AND kaartje.
de tag heb ik wel bij de lamp zelf op het einde van de flow.
kortom ik kan alleen zoeken bij de AND met het vergrootglas.

het uitlezen in homey betreffende tinten gaan in % en niet in een waarde van 0.1 tot 0.9 vandaar de opmerking, dat kan ik oo die manier niet doen denk ik.
werkt de waarde 0.1 ook in % dan pas ik alles aan van 0.1 naar %.

Waarom configureer je dit niet gewoon in de Hue-app? Daar kun je per druk op de aan-knop instellen welke scene je wil starten.

ik heb de flow iets eenvoudiger gemaakt zonder nummervariabele.
In het logica ‘AND’ kaartje filter ik op betreffende lamp (in mijn geval op ‘plafond 1)’ en kies ‘kleurtemperatuur’.
ik kan geen percentages ingeven in dit kaartje. Dus ik geef 0.1 (let op decimale punt) ipv 10% in.

1 Like

bedankt iedereen voor de hulp.
Ik heb het soort van werkend, mijn kennis van logic heeft het grootste mankement daarin zal ik nog wat moeten verdiepen.
de schakelingen werken de ene keer wat sneller dan weer wel en dan weer niet.
Voor nu ben ik content :innocent:

Edit: kon het toch niet laten het is gelukt! het werkt zoals het moet.
nog maal bedankt voor ieders hulp fijn een community die helpt.

1 Like