Heu verlichting aan bij beweging en terug naar vorige status

Ik ben sinds kort ook eigenaar van een homey.
Maar ben nog erg groen en weet eigenlijk niet goed waar ik moet beginnen.
Een simpele flow lukt me nog wel. Maar wat ik graag zou willen is het volgende.
De sensor in De keuken detecteerde beweging onder x lux. Vervolgens gaat de verlichting op helder en x-tijd later gaat deze weer naar de vorige scène.
Wie kan mij helpen hoe ik zoiets aanpak?

Thx
Luc

1 Like

Om dit te laten werken zal je de vorige instelling moeten opslaan, dat kan je doen in een variabele die je aan kan maken in de app. Afhankelijk van wat je wilt opslaan (aan/uit) of helderheid heb je een boolean (ja/nee) of numerieke variabele nodig. Ervan uitgaande dat je de helderheid wilt terugzetten naar de vorige heb je dus een numerieke variabele nodig.
Ook heb je een timer app nodig voor de tijd.

Vervolgens de volgende flows:

Flow1:
ALS bewegingsmelder gaat aan
EN Logica LUX kleiner dan x
DAN Logica sla huidige dimwaarde op in variabele
zet helderheid naar gewenste stand
start timer gewenste tijd

Flow2:
ALS timer = leeg
EN timer loopt niet
DAN zet helderheid terug naar variabele (dit doe je door op het blokje te klikken en de variabele in de lijst op te zoeken)
ANDERS star timer opnieuw

Flow3:
ALS bewegingsmelder gaat aan
EN timer loopt
DAN start timer gewenste tijd

Flow 1 laat de helderheid van de lamp aanpassen NADAT de huidige waarde is opgeslagen en start een timer
Flow 2 zet aan het einde van de timer de vorige waarde weer terug als er tenminste geen beweging is op dat moment, is die er wel dan wordt opnieuw de timer omgedraaid.
Flow 3 reset de timer als er tijdens het lopen van de timer een nieuwe beweging wordt gedetecteerd

Zonder flow 3 zal de lamp na de timer terugspringen naar vorige waarde ook als er de gehele tijd beweging was

Thx ik ga hiermee aan de slag. Het is nog even uitzoeken maar eerste stapje is gezet.
Als je het over een timer app hebt, wat moet ik me hierbij voorstellen? Echt een app die ik moet installeren? Heb jij hier een voorbeeld van?
Eigenlijk hoef ik niet te dimmen maar wil ik dit met scenes gaan doen, tussen 2 scenes schakelen. Dus als de lamp op groen staat moet ik deze groene scene opslaan dus. Dit is mogelijk?
Dus scene lamp op groen -> beweging -> Lamp op scene helder -> na timer weer scene lamp op groen.

Zelf gebruik ik deze app. Die kan je gewoon op Homey installeren en deze wordt dan beschikbaar voor gebruik ik je flows. Wel even via Meer -> Apps -> Configureer app de timer aanmaken, daarna te gebruiken in flows.
Ja, in plaats van de dimwaarde moet je dan de “scenenaam” (als tekst variabele) of misschien Hue, kleurverzadiging of kleurtemperatuur als numerieke waarde opslaan.
Ik heb er zelf niet mee getest, maar heb hier een paar kleurenlampen van de Ikea en die hebben waarden voor kleurverzadiging, -temperatuur en hue. Een korte blik in mijn eigen lampen geeft me de indruk dat mogelijk zowel Hue als kleurverzadiging van belang zijn om de kleur te bepalen.

Ik loop al gelijk vast met een logica kaart. Ik kan niets kiezen bij “kies in item”.

Kijk eens naar de timer app
Die heeft alles in een commando.
Dus geen aparte countdown, vorige status onthoudt hij zelf.
Ik heb inmiddels alles overgezet naar deze app, helemaal top!

Bedoel je dit?
image

Bij het toevoegen van een logica kaart kun je de waarde die je wilt controleren (lux of lichtsterkte of hoe het bij jouw sensor ook mag heten) terugvinden door op het vraagtekentje te klikken. Daarna kan je ingeven welke grenswaarde je wilt aanhouden.
Of loop je ergens anders op vast?

Hier ga ik ook eens maar kijken. Thx.

Heb je de hue bridge?

Ja ik heb een bridge.

Ben inmiddels een stap verder en weet nu hoe ik variabelen moet aanmaken.
Wat ik eigenlijk wil is een scene opslaan. Volgens mij kan ik dit niet rechtstreeks en moet ik de tag “Helderheid”, “Kleurtemp” en “Verzadiging” opslaan. Dit kan alleen met een tekst-variabele. Maar de Hue tags kunnen alleen nummerieke variabelen. Maar bij een nummerieke variabele kan ik maar 1 tag wegschrijven…

Wat doet de “Hue”-tag eigenlijk?

Zie deze site voor meer uitleg daarover:

Volgens mij is helderheid meestal ook een numerieke waarden (vaak een percentage tussen 0 en 100% en daarmee een waarde tussen 0 en 1 bijv. 50% = 0,5 en 25% = 0,25).
Verzadiging weet ik niet zeker, maar volgens mij ook een percentage en dus numeriek. Je hebt dan voor elk van deze waarde een variabele nodig die je in plaats van in 1 kaartje in 3 kaartjes kunt instellen of teruglezen.

Zo heb ik het nu ook geprogrammeerd. Dus 3 numerieke variabelen.
Strakjes testen.
Ik werd even op het verkeerde beej gezet wat betreft de term “Hue”. Ik dacht dit heeft iets met de app Hue te maken. Maar heeft natuurlijk met het “licht” te maken. :see_no_evil:

Snap “hue” het nu?:scream:

Dit kan niet met de standaard hue app en scènes. In het hue lab kan dit wel maar wil dit dan graag in 1 omgeving hebben. Anders weet ik straks niet meer wie wat doet.

Ik Heb de 3 flows erin zitten maar het werkt niet volledig.
Bij beweging gaat hij naar de nieuwe scène maar gaat vervolgens niet meer terug.
Hoe kan ik de gehele flow kopiëren zodat ik hem hier kan posten?

edit 22:17u:
Hij gaat terug in vorige scene echter gaat hij niet naar de juiste kleur. de Lamp blijft geel ipv bv rood.
Volgende variabelen zijn aangemaakt: DIM Niveau, Kleurverzadiging, Hue, Kleurtemperatuur.
Flow 1

Flow 2

Flow 3
image

Probeer eens een vertraging van 1 of 2 seconden in te lasten op de twee kaartjes voor het aansturen van de verlichting (dus nadat je de waardes op slaat), nu worden alle kaartjes tegelijk opgeslagen en mogelijk wordt daardoor de verkeerde waarde opgeslagen doordat alle kaartjes tegelijk uitgevoerd worden.

Ik vermoed dat het zoiets is idd.
Ik heb nu een vertraging erin gezet. Nu wordt het licht iets anders van kleur, wit/blauw. Maar niet het paars waar ik mee begon.

En je hebt de vertragingen op de geel gemarkeerde kaartjes gezet?

image
Eventueel op beide kaartjes een iets andere vertraging van bijvoorbeeld 1 seconde verschil?

Ja dit had ik al geprobeerd idd.