Led spots met fibaro dimmer 2

Hoi allen,

in het kader van energie besparing heb ik thuis alle halogeen lampen vervangen voor led spots (dimbare). Liep daar al tegen het 1e probleem aan omdat ik een te laag wattage had om te schakelen. Ik heb daarom de oude halogeen driver vervangen voor de led driver (beide dimbaar). ik stuurde dit aan met een fibaro dimmer 2 (met blauwe draad). in de nieuwe situatie gaan de spots niet of pas heel laat aan, ook kan ik ze niet dimmen. heb in de settings zitten stoeien met hoe de dimmer kalibreert (uitlezing, kalibratie met en zonder bypass) maar krijg het niet aan de gang. Iemand hier ervaring mee?

Het gaat om 2 kamers waar ik hetzelfde probleem ervaar, kamer 1 heeft 3 led spots en kamer 2 heeft 4 ledspots

Alvast bedankt voor de hulp

Hmm, wat doet die driver daar tussen? Zijn het geen 230v LEDs?

Sorry vergeten te vermelden het zijn 12 volt spots. En heb dus nu de oude halogeen dimmer (osram) vervangen voor een led driver

Probeer de load control mode eens geforceerd op trailing edge (= beter voor een elektronische transfo) te zetten. Dit kan je doen door bij geavanceerde configuratie het volgende in te vullen onder ruwe configuratie parameters: 30,1,2

Misschien moet je het minimale helderheidsniveau ook wat hoger plaatsen (op 50 bijvoorbeeld).

Bedankt voor je tip, ik ga het testen. Waar moet ik de kalibratie op zetten (uitlezing, auto calibratie) of maakt dat niet uit

Normaal overrulet die parameter de kalibratie dus het maakt niet zo heel veel uit op wat hij staat. Uitlezing zal wel goed zijn dan vermoed ik…

Als je hem op auto zet; gaan de lampen dan effectief ook kalibreren (hij gaat dan een paar keer dimmen en dan uitschakelen)?

Als ik dat doe gaan ze flikkeren (aan/uit) en dan uiteindelijk uit dus vermoed dat er geprobeerd wordt te kalibreren. Heb de dimmer al een aantal
Keren verwijderd en weer toegevoegd aan homey maar dat maakte geen verschil

Net even getest maar de spots flikkeren 3x en gaan dan uit en niet meer aan, zit me nu toch te bedenken: moet die led driver niet eerst kalibreren zonder fibaro?

Je lampen zelf zijn toch zeker dimbaar?
Welke transfo/driver gebruik je? Heb je daar merk & model van?

Hoi hierbij de specs

Lampen: 10x Philips MASTER LED spot GU5.3 | 3000K | 60° | Dimbaar | 5.8W (35W)

Led driver: 123led driver dimbaar (48W, 12V DC, IP20

Heb je zo genoeg info

Totale vermogen te laag? Ik heb 5 van die GU5.3 lampjes van 3.4W per stuk op een led trafo maar dat gaat ook maar net goed.

Misschien heb ik dan de verkeerde gekocht was in de veronderstelling dat het tot 48 watt maar moet dus minimaal wezen of zie ik dat verkeerd?

De Fibaro dimmer verwacht eigenlijk een minimale load van 15W. Net iets eronder gaat meestal ook nog wel maar op een gegeven moment gaat het problemen geven (zoals niet calibreren). Er is een “bypass” voor te koop, waarmee je zo’n 15W toevoegt aan de load.
Maar ik lees nu dat jouw lampen 5.8W zijn dus dat kan het probleem eigenlijk niet zijn.

Ik ben bekend met de bypass, maar dat kan het volgens mij niet zijn, vermoed dat het dan toch aan de led driver ligt aangezien het daarvoor met de oude halogeen trafo wel werkte. Ik heb die led driver wel nodig omdat ik 12 volt lampjes heb

Ah, ik zie dat de 123led driver een TRIAC dimmer is. Dit is een “leading edge” dimmer, dan moet je volgende parameter gebruiken:
30,1,0

Maximaal ja, maar als je de driver terugdimt zal díe minder dan 15W gebruiken en zit je alsnog met een probleem. Volgens mij moet er een bypass op de input van de driver komen.

Net geprobeerd maar ze blijven hetzelfde doen als eerst

Heb er volgens mij nog 1 liggen, ga dit testen en anders het vervangen voor gu10 spots 230 volt

Hallo, Ik heb een andere vraag.
Ik heb een qubino mini dimmer aangesloten met een blauwe draad.
Alles werkt maar bij het dimmen flikkeren mij led spots.
Ik heb een bypass aangekocht maar het probleem blijft.
Waar moet ik de bypass juist aansluiten.
Er hangen 4 led-spots aan de dimmer voor een totaal van bijna 20w

Definieer flikkeren. Gloeien als een kaars? Of echt uit-aan-uit-aan-uit?

@Spagnolo is het gelukt ondertussen? :slight_smile: